Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IKEA- Uppdrag granskning  (läst 6408 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
IKEA- Uppdrag granskning
« skrivet: 27 januari 2011, 17:31:01 »
Tittade ni på uppdrag granskning om IKEA? Är det här verkligen så upprörande som de ville ha det till?

Finns det verkligen någon som trodde att Kamprad inte haft kvar kontrollen efter stiftelsebildningen?

Avancerad skatteplanering med landsförflyttningar och bolagsbildningar hit och dit kan mÃ¥hända vara moraliskt tvivelaktigt, men det är inget brott. Jag är själv lite osäker pÃ¥ vad jag skall tycka efter att ha sett programmet, men är jag upprörd? 

Nope *vinkar*

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IKEA- Uppdrag granskning
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2011, 17:57:28 »
Jag är mer upprörd över att jag betalar lika mycket i skatt som jag tjänar.

Om jag vo2e i Kamprads situation, så hade jag troligen gjort likadant som han.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: IKEA- Uppdrag granskning
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2011, 18:16:12 »
Jag är mer upprörd över att jag betalar lika mycket i skatt som jag tjänar.

Om jag vo2e i Kamprads situation, så hade jag troligen gjort likadant som han.


Om du betalar lika mycket i skatt som du tjänar så tjänar du bra och har råd ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IKEA- Uppdrag granskning
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2011, 18:21:41 »
Inte alls.

Inkomsten och skatten blev 159.000 i varje potta.....men så är det kanske att vara egenföretagare.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: IKEA- Uppdrag granskning
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2011, 18:26:58 »
Inte alls.

Inkomsten och skatten blev 159.000 i varje potta.....men så är det kanske att vara egenföretagare.

Misstänkte att du hade eget men kunde inte låta bli ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IKEA- Uppdrag granskning
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2011, 18:30:24 »
..hihihihi....det är lugnt.

Faktum är att skattetrycket för småföretagare höjdes med Fredrik o Anders vid rodret, men strunt samma. Jag har till mjölken.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IKEA- Uppdrag granskning
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2011, 19:19:32 »
Håller med ts, som de slog på trumman när programmet började trodde man ju att de skulle avslöja att han var kusin med Hitler, minst... Det var ju mest gammal skåpmat de drog fram, och karln framstår ju bara som ännu mer genial.

Det var extremt starka jantelagsvibbar genom hela programmet och snyft och tandagnisslan om att bolaget inte var svenskt eftersom det är reggat utomlands, och i nästa andetag säger de i princip att Kamprad fortfarande äger och kontrollerar allt.. och han är väl svensk sÃ¥ vitt jag vet  :)

Det är helt enkelt fult att vara för framgångsrik i Sverige... fråga en britt, amerikan eller Tysk om de tycker att Kamprads upplägg är kontroversiellt..

Den fruktansvärda skatteflykten som dränerar sveriges skattebetalare bestod i de 3 Royalty % som går till Inter IKEA om jag fattade det rätt, ställ det i relation till alla arbetstillfällen som IKEA skapar i Sverige och utomlands och de skatter som franchisetagarna faktiskt betalar.
Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IKEA- Uppdrag granskning
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2011, 19:25:04 »
Säga vad man vill. Det är iallafall bra TV när Ingvar kallar reportern 'snurrig i huvvet'  ;D

Eller advokaten som bara ville ha skriftliga frågor..
« Senast ändrad: 27 januari 2011, 19:26:43 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: IKEA- Uppdrag granskning
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2011, 19:31:53 »
IKEA har ungefär samma upplägg som McDonalds, O´Leary´s mfl mfl.

Jag är helt säker på att IKEA har genererat Svenska staten inkomster som är mångdubbelt så stora som de summor som teveteamet ville påskina att de lurat staten på.

Det blir mest penibelt att titta på när ett gäng dåliga skjutjärnsjournalister försöker vända en ickenyhet till att bli ett landssvek. Sc:,h

« Senast ändrad: 27 januari 2011, 19:33:24 av Fattiglapp »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IKEA- Uppdrag granskning
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2011, 20:04:42 »
Det var ett intressant program, bra att veta ungefär hur det fungerar. Inte så upprörande dock.

Jag gillar IKEA. Jag gillar Lidl och Ryanair också. Jag tycker att man inte kan älska "svenska" IKEA och samtidigt spy på Lidl och Ryanair med flera "utländska" lågprisföretag, det är hyckleri.

Det skall bli intressant att se vad som kommer i nästa avsnitt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: IKEA- Uppdrag granskning
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2011, 20:20:08 »
Jag vill ha avdrag på TV licensen! fiR:

Hur tusan kan public service lägga pengar pÃ¥ sÃ¥dant skräp. _/-  huvuddunk

Dom har slösat bort mina licenspengar med att avlöna några reportrar till att flyga jorden runt för att komma fram till att Kamprad har tjänat en massa pengar, det vet väl alla ändå och jag tror ingen med lite furnuft i skallen missunnar honom detta.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: IKEA- Uppdrag granskning
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2011, 20:42:47 »
Världens rikaste man - god för 600 miljarder!
http://www.va.se/nyheter/2011/01/27/kamprad-ar-varldens-rikaste/
Klart vi inte kan unna honom det.

Fast har det inte blivit lite bättre?
För 30-40 år sedan var det fult att vara företagare.
För 10-20 år sedan blev folk upprörda över 'myglet'

Idag blir folk upprörda över att media förföljer en 84-åring som gjort mer för detta landet än kanske någon annan nu levande svensk.

Dags att byta inriktning för SvT. Och sparka en del journalister, kanske.
Om de inte skärper sig och granskar riktigt mygel istället.
Har varit flera riktigt usla Uppdrag Granskning på sistone. Det om adoptivarnet från Afrika t ex. Eller det hårdvinklade från Västsahara-
« Senast ändrad: 27 januari 2011, 21:02:45 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: IKEA- Uppdrag granskning
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2011, 22:58:49 »
Hörde av en åkare som trafikerar Norge stadigt. Norska myndigheterna ville förbjuda Ikea i Norge att sälja mat så billigt i deras Restauranger, de var tvugna att höja priserna. Då hade Kamprad sagt till de Norska myndigheterna att han drar bort alla Ikeabutiker från Norge, alla barnfamiljer skall kunna komma och äta sig mätta i en Ikearestaurang... och så fick det bli, Ikea blev kvar i Norge. Det är tydligen många lastbilschaufförer som äter på Ikea i Norge. Sanningshalten vet jag inget om, men tycker att det låter fint, och att det finns andra saker att uppröras över än IKEA och Kamprad. Kanske jag bara sprider felaktiga rykten?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IKEA- Uppdrag granskning
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2011, 23:03:31 »
... och köttbullarna som hela Europa mumsar på är finfin business för Dafgårds... ett företag av IKEAs kaliber ger ringar på vattnet i många riktningar för en liten ekonomi som Sveriges
Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: IKEA- Uppdrag granskning
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2011, 23:20:19 »
... och köttbullarna som hela Europa mumsar på är finfin business för Dafgårds... ett företag av IKEAs kaliber ger ringar på vattnet i många riktningar för en liten ekonomi som Sveriges

Nä...det måste ju vara Holländska köttbullar, dom sa ju det på TV så det måste vara sant :,v(

 8)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!