Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Golvvärmeproblem  (läst 4549 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mabraham

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Golvvärmeproblem
« skrivet: 26 januari 2011, 23:00:46 »
Jag har ett nybyggt hus med golvvärme i betongbjälklag på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. Jag har problem att få bra värme på nedervåningen och har börjat titta en del på hur saker är inställda - men jag är lite vilse... Alla tips är välkomna.

Värmen jag vill åt är cirka 21-22 grader. Detta har jag nu på övervåningen när jag kör pumpen på värmekurva - dock så är nedervåningen 19-20 grader.

Huset har en bottenplatta på cirka 120kvm (cirka 110 boyta) med 8 slingor. Jag tog en bild på parametrarna som ska styra golvvärmen - se nedan. Systemet är Uponor Pro.
Strypningarna är rätt inställda vad jag kan tolka.

Jag har några saker jag tycker är konstiga;

1. På min ritning är shuntgrupp Push 15 specificerad. Denna är ju maxspecad för 95m2 och jag har större golvyta. Borde det inte vara annan push och skulle detta kunna ge för lågt flöde och därmed utebliven värme?
2. Jag har effekten att jag får varmt med jämna mellanrum på golven i tvättstuga och badrum. Dessa är de kortaste slingorna samt att jag har klinker. Jag känner inte att resterande golv är varma men heller inte kalla. Jag har aldrig fått ”varmt golv”-känsla på klinker i entré eller kök. Jag tycker det verakar som om det inte flödar vatten i tillräcklig mängd till rummen förutom SC och tvättstuga. Vad kan detta bero på?
3. Alla mina termostater står helt öppna men styrdonen verkar ändå stänga en hel del. Borde de inte vara öppna i stort sett hela tiden? Beror detta på något sätt på vilken framledningstemp jag har? Min termostat är satt på max (läge 9).
4. Jag har kassa Uponor termometer som mäter framledning och retur. Jag har i stort sett en konstant returtemp på 30 grader och en variablel framledning på allt mellan 45 till 30 grader. Det varierar. Jag ska skaffa mig en IR-termometer och mäta de olika slingorna mer noggrannt.





Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärmeproblem
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2011, 04:37:42 »
Hej!
Dina problem kan bero på att bottenplattan inte är helt torr, det blir i så fall bättre nästa vinter.
Men här är några tips:

Ev luft kvar?
Prova att stänga alla slingor och ha en i taget öppen, denna brukar få bort ev kvarvarande luftbubblor.

Sen kan du testa att montera loss styrdonen på fördelaren och se om detta hjälper?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Golvvärmeproblem
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2011, 11:29:17 »
Jag har ett nybyggt hus med golvvärme i betongbjälklag på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. Jag har problem att få bra värme på nedervåningen och har börjat titta en del på hur saker är inställda - men jag är lite vilse... Alla tips är välkomna.

Värmen jag vill åt är cirka 21-22 grader. Detta har jag nu på övervåningen när jag kör pumpen på värmekurva - dock så är nedervåningen 19-20 grader.

Huset har en bottenplatta på cirka 120kvm (cirka 110 boyta) med 8 slingor. Jag tog en bild på parametrarna som ska styra golvvärmen - se nedan. Systemet är Uponor Pro.
Strypningarna är rätt inställda vad jag kan tolka.

Jag har några saker jag tycker är konstiga;

1. På min ritning är shuntgrupp Push 15 specificerad. Denna är ju maxspecad för 95m2 och jag har större golvyta. Borde det inte vara annan push och skulle detta kunna ge för lågt flöde och därmed utebliven värme?
2. Jag har effekten att jag får varmt med jämna mellanrum på golven i tvättstuga och badrum. Dessa är de kortaste slingorna samt att jag har klinker. Jag känner inte att resterande golv är varma men heller inte kalla. Jag har aldrig fått ”varmt golv”-känsla på klinker i entré eller kök. Jag tycker det verakar som om det inte flödar vatten i tillräcklig mängd till rummen förutom SC och tvättstuga. Vad kan detta bero på?
3. Alla mina termostater står helt öppna men styrdonen verkar ändå stänga en hel del. Borde de inte vara öppna i stort sett hela tiden? Beror detta på något sätt på vilken framledningstemp jag har? Min termostat är satt på max (läge 9).
4. Jag har kassa Uponor termometer som mäter framledning och retur. Jag har i stort sett en konstant returtemp på 30 grader och en variablel framledning på allt mellan 45 till 30 grader. Det varierar. Jag ska skaffa mig en IR-termometer och mäta de olika slingorna mer noggrannt.






Kolla om det sitter en bypass paralellt med golvslingorna i golvvärmefördelaren. Om det gör det kan du prova att strypa denna för att få högre flöde. Har du en nyare Push 15 med tryckreglerad pump kan du ev. stänga bypassen helt om det inte leder till för lågt flöde öve din värmepump. Detta beror på hur din värmepump är inkopplad.

När det gäller termostaterna och dina ställdon: Är ställdonen strömlös stänger de tillförseln till slingorna. Detta innebör att om ställdonen är trasiga kommer respektive slinga att vara stängd. När de aktiveras och öppnar slinga brukar ställdonen bli varma, således pröva att känna på dem för att verifiera att de fungerar. Pröva även att lossa dem och se om det ger skillnad.

Balanseringsventil: I Pushen sitter en balanseringsventil och en strypventil i på returen. Dessa två tillsamans reglerar hur mycket effekt som skickas ut i slingorna. Det du kan testa först är att börja med att öppna strypventilen på returen, så att du tillåter att mer radiatorvatten kan komma in från primärkretsen (framledningen från pannan). När du gör detta bör du övervaka dina radiatorer i andra delar av huset för att säkerställa att de inte får för lågt flöde. Om detta inte hjälpte kan du kontrollera balanseringsventilen. Denna reglerar stor andel av golvslingornas retur som skall återcirkuleras och hur stor del som skall tas från primärkretsen. Dvs. det är denna som reglerar hur stor tempratursänkning du får i golvvärmekretsen. Balanseringventilen sitter på sidan av shunten ovanför termostatventilen. Det brukar sitta en liten gummihatt på den. Skruvas den medsols ökas inblandningen från primärkretsen, och motsols minskas denna.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad mabraham

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärmeproblem
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2011, 11:25:48 »
Tack för all input. En liten uppdatering på problemet nedan.

Det verkar som om jag hade luft i systemet. Jag körde varje slinga för sig själv genom att strypa flödet samt luftade ur. Nu flödar det i varje slinga och värmen stiger - dock har inte kylan kommit tillbaka så jag har svårt att se om det fungerar bra när det är kallt ute.

En sak som jag tror var felinställt var braskaminsfunktionen. På http://www.uponor.se/~/media/Files/Uponor/Sweden/Underfloor_heating/Manifolds/BLD_UFH_5157_052007%20Pro%20Braskaminventilsfunktion.ashx nämns det att braskaminsfunktion fås med fullt inskrivad skruv i styrdonet och att normal reglering är att skruven ska ut 4mm. 4mm är ganska mycket och mina skrivar var max utskrivade cirka 2 mm, någon kanske mindre. Skulle tro att detta påverkar flödet och regleringen eftersom det inte går att stänga av flödet helt i slingorna. Någon som har erfarenheter av detta? 4 mm för mig är cirka två varv på skruven - stämmer det för er andra?

Fortfarande så tror jag att jag har en för svag pump som kanske ger upphov till felaktig reglering och flöde. Jag får rejält tryck på värmen på ovanvåningen fortfarande och har sänkt värmekurvan en del. Vi får se hur det lirar i andra temperaturer. Jag har inte petat på balanseringsventilen och heller inte ändrat flöden forutom att strypa flödet till tvättstugan en del.

Jag läste också att en felaktig koppling eller felaktiga termostater ger 7 minuter flöde följt av 14 minuter avstängt. Nu när jag tänker efter så har jag en hel del av och på på styrdonen - kanske att jag har detta bekymmer? Får ta mig hem och kolla ikväll...


Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Golvvärmeproblem
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2011, 16:26:25 »
Jag kan kolla om det är 4mm på mina styrdon ikväll.

I övrigt borde inte cirkulationspumpen vara ett problem. Jag har samma shuntgrupp och när alla styrdon är öppna går pumpen absolut inte på maxvarv. Jag har 7slingor som värmer 90m2 (4 slingor tar 15m2/st och 3slingor 10m2/st.

(Jag har stängt bypassen som sitter sekundärkretsen vilket minskar tryckfallet. Eftersom cirkpumpen är tryckstyrd och jag säkerställer flödet över VP i min radiatorkrets behövs inte denna i mitt golvvärmesystem)

Som sagt vill du få upp värmen i sekundärkretsen justerar du med strypventilen och med balanseringsventil
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad mabraham

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärmeproblem
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2011, 19:44:14 »
Nu blir jag mörkrädd...  :(

Jag har letat och kollat runt och fick till slut för mig att öppna reglercentralen för att kolla kopplingar med mera. Om jag nu inte är en total idiot så tolkar jag det som att saker är helt felkopplade för mina termostater. Se bifogad bild samt jämför med installationsbeskrivningen på http://www.uponor.se/~/media/Files/Uponor/Sweden/Underfloor_heating/Controls%20Wired/BLD_UFH_XXXX_042007_Installation%20Reglercentral%20och%20termostater.ashx.

Termostaterna är kopplade mot de två översta kontakterna på plinten - det borde vara de två understa.  Sc:,h

Vad detta betyder rent praktiskt vet jag inte exakt men de flesta av mina styrdon verkar stå fullt öppna mest hela tiden - dock inte slingorna i det största rummet med de största flödena. Denna kör någon felsnurra som innebär 7 minuter öppn samt 14 minuter stängd. I praktiken borde detta betyda att jag bara får ut en tredjedel av effekten som är beräknad för det mest effektkrävande rummet.  :-\

Jag har skicakt en fråga till Uponor om denna installation på något sätt kan skada något och kommer därefter att kontakta min rör- samt elentreprenör. Jag tror att det är elektrikerna som kopplat men jag vet inte... Jag undrar bara hur många extra kilowatttimmar detta har kostat mig under den svinkalla vintern?


Pust - fortsättning följer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärmeproblem
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2011, 20:20:26 »
Innan du fått klarhet i hur grejerna är kopplade så är nog rådet att ta loss styrdonen till golvvärmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mabraham

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärmeproblem
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2011, 20:33:38 »
Men om jag kopplar ur styrdonen stänger de och då lär jag få kallt i huset. Jag har ju ändå kört så här i över två månader...

"Den normala positionen för ett styrdon är ett stängt läge. Reglercentralen ger endast signal för öppning av ett styrdon."

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärmeproblem
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2011, 20:38:33 »
Men om jag kopplar ur styrdonen stänger de och då lär jag få kallt i huset. Jag har ju ändå kört så här i över två månader...

"Den normala positionen för ett styrdon är ett stängt läge. Reglercentralen ger endast signal för öppning av ett styrdon."

Inte koppla ur, skruva loss.
Tar du loss själva styrdonet från ventilen så öppnas ventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mabraham

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärmeproblem
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2011, 21:01:22 »
Inte koppla ur, skruva loss.
Tar du loss själva styrdonet från ventilen så öppnas ventilen.

Självklart - blev lite feltänk där. De är nu urskruvade och förhoppningsvis så ger det lite mer effekt på de långa slingorna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!