0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ska se om jag lyckas ställa en fråga angående golvvärme :-)Jag ska bestämma mig för en av offerterna för bergvärmepump. IVT HT+, Nibe 1215 och Thermia Diplomat är med i offerterna. IVT är den pumpen som klarar av att styra två system, i mitt fall radiatorer och så småning om golvvärme.Men vad jag inte förstår är hur man löser detta med en annan pump. Jag har förstått det som om man tar varmvatten från radiatorslingan och shuntar in till golvvärmen. Tillsätter man kallvatten för att få ner temperaturen där?Om det är så, vart tappar man i så fall ut vatten? Det kan ju inte bli mer och mer vatten i systemet :-)Kan någon av er som verkar ha stenkoll på det här, förklara lite snabbt hur sakerna sätts ihop. Eventuellt blir det en av de avgörande sakerna för vilken offert jag kommer att välja.mvh
Solklart eller hur?
CiteraSolklart eller hur? Ja, nu när du har förklarat. Tack Carl N!Då kan det alltså vara smart, om jag väljer en VP som kräver en sådan lösning, att jag ber installatören att förberede för detta. Det måste ju vara mycket enklare om det finns avstick för golvvärmeslinga den dagen det blir dax att installera golvvärme, istället för att behöva riva halva installationen och peta in det då. Shunten kan jag köpa och installera när det bli aktuellt.Tänker jag rätt?