Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Förzinkade stålrör
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Förzinkade stålrör (läst 3214 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jummis
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Åled Halland
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
Kön:
jummis
Förzinkade stålrör
«
skrivet:
17 januari 2011, 21:50:58 »
Citera
Håller på att beställa lite grejor till en renovering av värmesystemet här hemma.
Har beslutat mig för att köpa förzinkade stålrör i stället för koppar rör, mest på grund av prisskillnaden. Tänkte dra ihop det
hela med klämringskopplingar eftersom det blir enklast, slipper låna pressverktyg då jag skall göra jobbet i flera omgångar.
Men hos nästan alla tillverkare av klämringskopplingar så står det att man skall använda stödhylsor till tunnväggiga
stålrör. Men vem säljer dessa?
Är det någon som använt sig av förzinkade stålrör i hop med klämringskopplingar? I så fall använde ni stödhylsor?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30695
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Förzinkade stålrör
«
Svar #1 skrivet:
18 januari 2011, 07:43:29 »
Citera
De som säljer klämkopplingar har även stödhylsor.
Men se till att få stödhylsor av mässing och inte koppar, koppar funkar inte ihop med stål.
Och som klämring funkar endast "super blue".
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
jummis
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
jummis
«
Svar #2 skrivet:
18 januari 2011, 10:12:41 »
Citera
Men super blue används väl enbart till gamla hederliga värme rör, typ den blåa varianten "tjockväggiga".
Jag förutsatte att mässingsklämringen i kopplingen skulle användas varför står det annars
"Vid en koppling enligt monteringsföreskrifterna har klämringkopplingen och zinklagret inte något inbördes negativt inflytande."
hos de flesta tillverkare av kopplingar.
Var kan man köpa stödhylsor av mässing? Finns inte hos någon av de företagen som säljer på internet.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30695
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
18 januari 2011, 18:45:37 »
Citera
OK, ring av mässing?
Jag trodde den var av koppar.
Men mässing ska funka.
Jag är tämligen säker på att zinklagret kommer lösas upp och sen kommer även stålet angripas om man använder koppar.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
cougar
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Eskilstuna
Antal inlägg: 2917
Karma +17/-1
Kön:
koppar är fint
cougar
«
Svar #4 skrivet:
18 januari 2011, 18:57:12 »
Citera
Det behövs ingen stödhylsa i förzinkade stålrör, dom är stenhårda och kommer inte att pressas ihop något
Loggat
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!
jummis
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
jummis
«
Svar #5 skrivet:
18 januari 2011, 20:28:55 »
Citera
Ok!
Då e det bara att fortsätta beställa, tack för hjälpen!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Förzinkade stålrör
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1545
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
Börje__
jishi
Rickard
tyke
slutsteg
Forbina42
lars
Jisse
G Bergström
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info