0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej ! Lite funderingar om ventilationen av förråd/kontoret . Fresh ventil i ett hörn och en PAX-fläkt tvärs över i andra hörnet av utrymmet fore väl enklast och billigast att köpa. Men då ventilerar man ju samtidigt ut dyrbar värme . Kunde en dylik vara nåt att satsa på för att hålla ner luftfuktigheten och samtidigt bibehålla värmen inomhus ? http://www.canvac.se/luftavfuktare-q-dry/visa-alla-luftavfuktare/q-dry-energy-mj-e16vx.html
Citat från: Rollster skrivet 16 januari 2011, 21:07:39 Hej ! Lite funderingar om ventilationen av förråd/kontoret . Fresh ventil i ett hörn och en PAX-fläkt tvärs över i andra hörnet av utrymmet fore väl enklast och billigast att köpa. Men då ventilerar man ju samtidigt ut dyrbar värme . Kunde en dylik vara nåt att satsa på för att hålla ner luftfuktigheten och samtidigt bibehålla värmen inomhus ? http://www.canvac.se/luftavfuktare-q-dry/visa-alla-luftavfuktare/q-dry-energy-mj-e16vx.html Har du problem med fukt?Reglementet säger frånluft 0,35l/s/m2 för förråd men kontor ska ha tilluft ca 15l/s (lite beroende på förutsättningarna). Har du ventilation i huset i övrigt?/Raptor
Citat från: Raptor skrivet 16 januari 2011, 21:33:51Citat från: Rollster skrivet 16 januari 2011, 21:07:39 Hej ! Lite funderingar om ventilationen av förråd/kontoret . Fresh ventil i ett hörn och en PAX-fläkt tvärs över i andra hörnet av utrymmet fore väl enklast och billigast att köpa. Men då ventilerar man ju samtidigt ut dyrbar värme . Kunde en dylik vara nåt att satsa på för att hålla ner luftfuktigheten och samtidigt bibehålla värmen inomhus ? http://www.canvac.se/luftavfuktare-q-dry/visa-alla-luftavfuktare/q-dry-energy-mj-e16vx.html Har du problem med fukt?Reglementet säger frånluft 0,35l/s/m2 för förråd men kontor ska ha tilluft ca 15l/s (lite beroende på förutsättningarna). Har du ventilation i huset i övrigt?/Raptor Jo , det kan man säga . Fukt samlas på fönstren . -10 ute +15 inne . Inga väggventiler ännu . Ångspärr monterad och tätad . Inga gipsskivor monterade ännu men snart . Något måste göras omgående , Fuktprocent över 70% . Utrymmet kommer att användas bara nån timme/dag så jag undrar om en avfuktare kunde vara nåt . Jag vill ju ha absolut lägsta driftskostnad !
Citat från: Raptor skrivet 16 januari 2011, 21:33:51Citat från: Rollster skrivet 16 januari 2011, 21:07:39 Hej ! Lite funderingar om ventilationen av förråd/kontoret . Fresh ventil i ett hörn och en PAX-fläkt tvärs över i andra hörnet av utrymmet fore väl enklast och billigast att köpa. Men då ventilerar man ju samtidigt ut dyrbar värme . Kunde en dylik vara nåt att satsa på för att hålla ner luftfuktigheten och samtidigt bibehålla värmen inomhus ? http://www.canvac.se/luftavfuktare-q-dry/visa-alla-luftavfuktare/q-dry-energy-mj-e16vx.htmlHar du problem med fukt?Reglementet säger frånluft 0,35l/s/m2 för förråd men kontor ska ha tilluft ca 15l/s (lite beroende på förutsättningarna). Har du ventilation i huset i övrigt?/Raptor Jo , det kan man säga . Fukt samlas på fönstren . -10 ute +15 inne . Inga väggventiler ännu . Ångspärr monterad och tätad . Inga gipsskivor monterade ännu men snart . Något måste göras omgående , Fuktprocent över 70% . Utrymmet kommer att användas bara nån timme/dag så jag undrar om en avfuktare kunde vara nåt . Jag vill ju ha absolut lägsta driftskostnad !
Citat från: Rollster skrivet 16 januari 2011, 21:07:39 Hej ! Lite funderingar om ventilationen av förråd/kontoret . Fresh ventil i ett hörn och en PAX-fläkt tvärs över i andra hörnet av utrymmet fore väl enklast och billigast att köpa. Men då ventilerar man ju samtidigt ut dyrbar värme . Kunde en dylik vara nåt att satsa på för att hålla ner luftfuktigheten och samtidigt bibehålla värmen inomhus ? http://www.canvac.se/luftavfuktare-q-dry/visa-alla-luftavfuktare/q-dry-energy-mj-e16vx.htmlHar du problem med fukt?Reglementet säger frånluft 0,35l/s/m2 för förråd men kontor ska ha tilluft ca 15l/s (lite beroende på förutsättningarna). Har du ventilation i huset i övrigt?/Raptor
Hej Rollster! Jag tycker väl att du skall skilja helt på ventilationen av dessa utrymmen och en ev värmeförflyttning som du skall ha mellan dem. Ventilationen löser du givetvis med vanliga ställbara väggventiler (ej motoriserade) medans du mkt väl kan ha en motoriserad värmeförflyttning mellan utrymmena. Detta mitt förslag då givetvis med åtanke att du skall få en så bra komfort som möjligt både vad det gäller ventilation och uppvärmning av de här utrymmena till en så billig kostnad som möjligt. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 17 januari 2011, 14:23:19Hej Rollster! Jag tycker väl att du skall skilja helt på ventilationen av dessa utrymmen och en ev värmeförflyttning som du skall ha mellan dem. Ventilationen löser du givetvis med vanliga ställbara väggventiler (ej motoriserade) medans du mkt väl kan ha en motoriserad värmeförflyttning mellan utrymmena. Detta mitt förslag då givetvis med åtanke att du skall få en så bra komfort som möjligt både vad det gäller ventilation och uppvärmning av de här utrymmena till en så billig kostnad som möjligt. Mvh Raffen. Du menar då 2 ? ventiler för båda utrymmena , och en PAXfläkt däremellan ? 2 ventiler/ utrymme = en upp på vägg och den andra nerepå motsatt vägg ?
Citat från: Rollster skrivet 17 januari 2011, 19:43:20Citat från: Raffen skrivet 17 januari 2011, 14:23:19Hej Rollster! Jag tycker väl att du skall skilja helt på ventilationen av dessa utrymmen och en ev värmeförflyttning som du skall ha mellan dem. Ventilationen löser du givetvis med vanliga ställbara väggventiler (ej motoriserade) medans du mkt väl kan ha en motoriserad värmeförflyttning mellan utrymmena. Detta mitt förslag då givetvis med åtanke att du skall få en så bra komfort som möjligt både vad det gäller ventilation och uppvärmning av de här utrymmena till en så billig kostnad som möjligt. Mvh Raffen. Nää , Byggnaden det är frågan om innehåller Garage och biltak främst . Bakom det förrådet på 16 kvm . Bakom det den nyggda delen på 3okvm+ som nu håller på att inredas . Allt detta är en fristående byggnad som Nibe310p inte har något med att göra med . Du menar då 2 ? ventiler för båda utrymmena , och en PAXfläkt däremellan ? 2 ventiler/ utrymme = en upp på vägg och den andra nerepå motsatt vägg ? Jag trodde jag förstod men det gjorde jag nog inte...Hänger förrådet ihop med övriga huset? Kan man se det som en och samma byggnadsdel?Så tolkade jag ditt första inlägg.Nibe 310? Är inte det en frånlufts-VP? I så fall ska du väl inte ha paxfläktar? Finns det inget element i kontoret? Då kan jag förstå fuktproblemet. Likaså om du har sänkt temperatur. Relativt blir fukthalten högre och närmare daggpunkt vilket gör en kall glasyta perfekt att kondensera mot.Ovan sagt med reservation för totalt missförstånd.... /Raptor
Citat från: Raffen skrivet 17 januari 2011, 14:23:19Hej Rollster! Jag tycker väl att du skall skilja helt på ventilationen av dessa utrymmen och en ev värmeförflyttning som du skall ha mellan dem. Ventilationen löser du givetvis med vanliga ställbara väggventiler (ej motoriserade) medans du mkt väl kan ha en motoriserad värmeförflyttning mellan utrymmena. Detta mitt förslag då givetvis med åtanke att du skall få en så bra komfort som möjligt både vad det gäller ventilation och uppvärmning av de här utrymmena till en så billig kostnad som möjligt. Mvh Raffen. Nää , Byggnaden det är frågan om innehåller Garage och biltak främst . Bakom det förrådet på 16 kvm . Bakom det den nyggda delen på 3okvm+ som nu håller på att inredas . Allt detta är en fristående byggnad som Nibe310p inte har något med att göra med . Du menar då 2 ? ventiler för båda utrymmena , och en PAXfläkt däremellan ? 2 ventiler/ utrymme = en upp på vägg och den andra nerepå motsatt vägg ?
Hej Rollster! Nja nu vet jag ju inte alls hur du egentligen har tänkt dig att lösa värmeförflyttningen mellan kontoret och förrådet, men jag utgår ifrån att du skall ha varmare på kontoret än i förrådet och därför kanske hade tänkt dig att förflytta en del värme från kontoret och in till förrådet då.När det gäller ventilationen av dessa 2 utrymmen så borde det räcka väl med 1 st väggventil i vardera utrymmet tycker jag eftersom de här väggventilerna brukar vara dimensionerade för att klara ventilation i utrymmen upp till max ca 25 m2 storlek. Har man då 2 st som dessutom ger genomdrag då så fixar dessa ca 50 m2 och du har väl ca 30-35 m2 om jag minns rätt. Sen det här med värmeförflyttningen så skulle jag nog ta upp en eller kanske flera ventiler/galler i den övre delen av väggen mellan kontoret och förrådet samt låta installera en motorfläkt (gärna varvtalsreglerad) i den nedre delen av väggen, och som då blåser ut den kallare/svalare luften från golvnivån i förrådet och ut till kontoret samtidigt som du då flyttar in en del värme till förrådet genom de här öppningarna/gallren i den övre delen av väggen. Mvh Raffen.