Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Är windows 7 totalt förvirrande?

Nej det är väldigt logiskt.Optimalt.
Lite förvirrande. men bäst hittills.
Fattar inte mycket, men ok det fungerar.
Lever sitt eget liv, men V-forum fungerar ju.
Det sämsta jag sett och använt.
Skulle alldrig få för mig att ens testa.
Microsoft är ett miljöproblem.
Känner inte till Windows7
 

Författare Ämne: Windows 7 Det optimala skräpet eller??  (läst 43669 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2011, 20:52:08 »

Använder själv bara Win 7 på alla mina datorer. Är stor skillnad mot XP. Win 7 är det bästa OS som MS har gett ut.
Finns vissa saker som man kan reta sig på men det mesta går att ändra med lite inställningar, gäller bara att hitta dem.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2011, 21:02:02 »
MMm, det saknas iaf. ett alternativ:

Känner inte till Windows7

Jag har Xp professional, barnen Xp och jag har aldrig ens sett Windows 7, än mindre då arbetat i det. Dock har jag hört om det, men det har jag gjort även om Jesus...

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2011, 21:05:15 »
Ok noterat fixat... ;D

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2011, 21:05:38 »
Upptäckt en liten ny finnes...man kan förstora och förminska ikonerna på skrivbordet......rätt kul och bra..... men.... de flyttar sig lite hit å dit om du nu inte har ordna automatiskt...
De hamnar lite var som helst...även när du går tillbaka...liksom..
Tycker det verkar som operativsystemet verkar vara allt annat än färdigt..
Det verkar vara en blandning mellan svenska och engelska...åtminstone på min ska det vara så?
Går jag då till en mapp som heter användare- delat
Så heter den också user\public fattar inget verkar vara ett engelsk operativsystem med en snabb översättning på det som syns mest?
Är det så?


Sök upp "nationella inställningar och sprÃ¥kinställningar" under kontrollpanelen. Fyra flikar. Under första fliken "format" ställer du in hur klocka och datum ska visas.  Nästa flik är "plats". Förslagsvis sverige. Tredje flik "tangentbord och sprÃ¥k" innehÃ¥ller undermeny "byt tangentbord" kolla att svenska är valt, där finns även fler undermenyer att gÃ¥ vilse i. Tillbaka till första fönstret "nationella inställningar..." och sista fliken "administrativa inställningar" där finns det möjlighet att välja "kopiera inställningar" pÃ¥ en knapp. Nytt fönster öppnas och HÄR ska du välja svenska pÃ¥ allting. Kryssa även i de tvÃ¥ rutorna längst ned med "kopiera aktuella inställningar till:"  Sedan trycker du "OK" sÃ¥ stängs fönstret. Välj "verkställ" i kvarvarande fönster och datorn kommer att föreslÃ¥ att du startar om. Nu ska allting vara pÃ¥ svenska. Eventuellt...

Någon som tycker att det här är logiskt och användarvänligt??

//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #19 skrivet: 16 januari 2011, 21:15:01 »

Alla de inställningarna görs ju under installationen, ska inte behövas att ändra på dessa senare om man inte har angivit fel eller pillat någon annanstans. Installationen av Win 7 är helt suverän. Tog c:a 20 minuter totalt. Fick bekräfta och ange serienummer sedan skötte den allt själv. Har även installerat det från en USB sticka utan problem.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #20 skrivet: 16 januari 2011, 21:22:39 »

Alla de inställningarna görs ju under installationen, ska inte behövas att ändra på dessa senare om man inte har angivit fel eller pillat någon annanstans. Installationen av Win 7 är helt suverän. Tog c:a 20 minuter totalt. Fick bekräfta och ange serienummer sedan skötte den allt själv. Har även installerat det från en USB sticka utan problem.

varken mac eller linux är krångligare eller tar längre tid att installera. inga problem från usb sticka där heller Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #21 skrivet: 16 januari 2011, 21:28:00 »
Ja det kanske är så...men här hade ju Siba mecklat med den... de kunde inte fixa fram någon mer sa de...(demo) vilket var lögn givetvis..
Det är en salig blandning på språken..tycker jag, gått igenom nationella inställningar.. å så..allt var på svenska...
men höger klickar man på en mapp ex. på skrivbordet så och väljer egenskaper så är det på engelska...

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #22 skrivet: 16 januari 2011, 21:29:14 »

Alla de inställningarna görs ju under installationen, ska inte behövas att ändra på dessa senare om man inte har angivit fel eller pillat någon annanstans. Installationen av Win 7 är helt suverän. Tog c:a 20 minuter totalt. Fick bekräfta och ange serienummer sedan skötte den allt själv. Har även installerat det från en USB sticka utan problem.

varken mac eller linux är krångligare eller tar längre tid att installera. inga problem från usb sticka där heller Thumbsup
Det lite lustiga är att man kan snabbstarta den...å då blir det Linux..

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #23 skrivet: 16 januari 2011, 21:29:48 »

varken mac eller linux är krångligare eller tar längre tid att installera. inga problem från usb sticka där heller Thumbsup


Jag gillar inte antydningen att tiden det tar att installera något avgör om det är bra eller inte.
Snabbast att installera något går det om man inte slänger upp frågor eller låter användaren få möjlighet att välja detaljer.

Visst, en linux installation kan gå snabbare än en win7 installation. För mig tar den dock väldigt mycket längre tid
och det beror på att möjligheten att få välja på paketnivå vad jag vill ha med i systemet (iaf i den distribution jag kör)
men det ser jag bara som ngt positivt, man får det som man vill ha det.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #24 skrivet: 16 januari 2011, 21:53:59 »
Nä det säger inte så mycket...
Men Microsoft har haft mycket lustiga frÃ¥gor  vid tidigare installationer...Ã¥ de tar tid... vilket sen visar sig inte vara vara allt för snabba operativ system heller.. trots alla frÃ¥gor..
Testat lite Linux....tjoff å poff så fungerar de,..(oftast)
Även Windows som en kille gjort helt automatiska installationer...typ---tror det var 7 min...fungerar mycket bra...
men det är ju Xp det... och nu är det ju ny hårdvara, nya datorer. :(

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #25 skrivet: 16 januari 2011, 22:05:10 »

Alla de inställningarna görs ju under installationen, ska inte behövas att ändra på dessa senare om man inte har angivit fel eller pillat någon annanstans. Installationen av Win 7 är helt suverän. Tog c:a 20 minuter totalt. Fick bekräfta och ange serienummer sedan skötte den allt själv. Har även installerat det från en USB sticka utan problem.

Men Bosse hade ju problem. Oavsett vad det beror på är det väl bra om det finns en lösning.
Testa att använda din logik på värmepumpar: Citerar:"Alla de inställningarna görs ju under installationen, ska inte behövas att ändra på dessa senare om man inte har angivit fel eller pillat någon annanstans.a:gl

//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #26 skrivet: 16 januari 2011, 22:39:42 »
Vet inte hur jag ska tolka detta men...
Ställ in rätt från början så blir det bra....ok... det var ju väldans bra..
Det jag misstänker är att inte många vet så mycket om win 7, mer än att det är bra..... :-\

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #27 skrivet: 16 januari 2011, 23:19:44 »
Win7 är ok. Google är på g med sitt operativ Chrome. Ett bra operativ är stabilt och bara funkar utan att märkas för mycket. Uppdaterar sig automatiskt vid behov. Hanterar minne så det inte tar slut. Är lättfattligt och intuitivt. Kostar noll eller lite.
No big deal....
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #28 skrivet: 16 januari 2011, 23:46:17 »
Jo det ska allt testas.... Men Google vill ju att man ska göra allt på nätet och då gärna på Googles sidor... så utan nät är jag rädd för att det inte blir mer än en innehållslös terminal...
Men vi är väl där snart redan...alla uppkopplade....eller bortkopplade... ;) eller hur man nu ser på det...

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #29 skrivet: 16 januari 2011, 23:53:50 »
Hanterar minne så det inte tar slut.

Ett vanligt missförstånd är att det är något knas eller att man behöver mer minne om större delen av minnet utnyttjas.
Snarare är det så att minne är till för att utnytjas. En bra minneshantering innebär att Operativet inte kastar
ut saker ur minnet i onödan.

Ett exempel, Starta ett program (gärna ett som vanligtvis tar en stund att starta så blir det lite tydligare), stäng programmet och sen starta det igen.
Lägg märke till skillnad på uppstarts tid?

Anledningen till att det går snabbare andra gången är att operativet behållt en image av programmet i minnet ifall du ska starta det igen.
Så länge inget annat behöver minnesutrymmet så är det onödigt att lösgöra minnet.

Ram minne är till för att användas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!