Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Är windows 7 totalt förvirrande?

Nej det är väldigt logiskt.Optimalt.
Lite förvirrande. men bäst hittills.
Fattar inte mycket, men ok det fungerar.
Lever sitt eget liv, men V-forum fungerar ju.
Det sämsta jag sett och använt.
Skulle alldrig få för mig att ens testa.
Microsoft är ett miljöproblem.
Känner inte till Windows7
 

Författare Ämne: Windows 7 Det optimala skräpet eller??  (läst 43671 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #120 skrivet: 06 februari 2011, 10:18:19 »
Vad menas med 64bitars/32bitars

Lite kortfattat kan man säga att antalet bitar bestämmer bredden pÃ¥ datasnacket i datorn. Ett tvÃ¥bitars ord har tvÃ¥ positioner och eftersom en bit kan vara antingen ett eller noll fÃ¥r vi mao fyra olika möjliga varianter: 00, 01, 10, 11. Har vi istället tre bitar att leka med blir möjligheterna större: 000, 001, 010, 011, 100, 101,  110, 111 , dvs 8 olika möjliga ord. Ã…tta bitar ger 256 varianter, osv.
Vad det betyder för dig som datoranvändare? Inte ett smack, så länge du inte behöver väldigt mycket internminne.

Wikipedia är en bra början om du vill sätta dig in i detaljer.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #121 skrivet: 06 februari 2011, 10:36:37 »
Vad menas med 64bitars/32bitars

Lite kortfattat kan man säga att antalet bitar bestämmer bredden pÃ¥ datasnacket i datorn. Ett tvÃ¥bitars ord har tvÃ¥ positioner och eftersom en bit kan vara antingen ett eller noll fÃ¥r vi mao fyra olika möjliga varianter: 00, 01, 10, 11. Har vi istället tre bitar att leka med blir möjligheterna större: 000, 001, 010, 011, 100, 101,  110, 111 , dvs 8 olika möjliga ord. Ã…tta bitar ger 256 varianter, osv.
Vad det betyder för dig som datoranvändare? Inte ett smack, så länge du inte behöver väldigt mycket internminne.

Wikipedia är en bra början om du vill sätta dig in i detaljer.


Stämmer inte riktigt. Om vi tar windows xp 32 sÃ¥ kan den endast hantera 1,7 GB/process. Denna begränsningen saknas i 64 bitars os eller den är väldigt stor. 1,7 gb/process är inte speciellt mycket idag dÃ¥ i stort sett alla datorer kommer med minst 4 gb i internminne. 32 bitars os kan dessutom bara adressera 3 GB  lite till om man anropar en speciel process. Med andra ord, 32 bitars os är helt ute ur bilden för flertalet av de som köper eller använder nyare datorer. Sedan finns det mÃ¥nga andra fördelar med 64 bitars OS.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #122 skrivet: 06 februari 2011, 10:50:54 »
Vad menas med 64bitars/32bitars

Lite kortfattat kan man säga att antalet bitar bestämmer bredden pÃ¥ datasnacket i datorn. Ett tvÃ¥bitars ord har tvÃ¥ positioner och eftersom en bit kan vara antingen ett eller noll fÃ¥r vi mao fyra olika möjliga varianter: 00, 01, 10, 11. Har vi istället tre bitar att leka med blir möjligheterna större: 000, 001, 010, 011, 100, 101,  110, 111 , dvs 8 olika möjliga ord. Ã…tta bitar ger 256 varianter, osv.
Vad det betyder för dig som datoranvändare? Inte ett smack, så länge du inte behöver väldigt mycket internminne.

Wikipedia är en bra början om du vill sätta dig in i detaljer.


Stämmer inte riktigt. Om vi tar windows xp 32 sÃ¥ kan den endast hantera 1,7 GB/process. Denna begränsningen saknas i 64 bitars os eller den är väldigt stor. 1,7 gb/process är inte speciellt mycket idag dÃ¥ i stort sett alla datorer kommer med minst 4 gb i internminne. 32 bitars os kan dessutom bara adressera 3 GB  lite till om man anropar en speciel process. Med andra ord, 32 bitars os är helt ute ur bilden för flertalet av de som köper eller använder nyare datorer. Sedan finns det mÃ¥nga andra fördelar med 64 bitars OS.

Du tycker inte att 1,7 GB är ganska mycket för en enda process? Vilket program behöver så mycket?
De övriga fördelarna med 64bitars OS, vilka är de? Kan du nämna en enda som är till gagn för en användare som inte vet skillnaden mellan 32 och 64 bitar, och som är så viktig att han behöver basera sitt datorval på det? Jag hävdar att om man har behov av 64 bitar, är man en så pass avancerad användare att man vet om det, alternativt inte behöver bry sig om det för nån annan sköter såna beslut.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #123 skrivet: 06 februari 2011, 11:03:54 »

1,7 GB är väldigt lite idag. Många som t.ex. håller på med videoredigering även för privat bruk kommer lätt över detta, redigering av ljud säkert vissa spel som har behov av mycket minne. Du har dessutom ett snabbare os med 64 bit då detta adresserar trafiken med 64 bitar istället för 32. Minnet på en 32 bitars slutar vid max 3,5 GB och då ska även grafikminne och annat inkluderas i detta. Programvaror kommer om bara några år att bara finnas till 64 bitars OS. Kul dessutom att flertalet av nya datorer säljs just med 64 bitars OS, är nog inte en ren tillfällighet. Har man dessutom många kärnor i CPUn så blir det ännu bättre med 64 bits OS. Skulle nog vända på det;
Hur många idag är begränsade av ett 32 bits OS?
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #124 skrivet: 06 februari 2011, 11:13:58 »
Du tycker inte att 1,7 GB är ganska mycket för en enda process? Vilket program behöver så mycket?

Bildbehandling, videoredigering samt vissa spel använder mycket minne. Photoshop kan t.ex använda massor av minne om man redigerar bilder i RAW format.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #125 skrivet: 08 februari 2011, 10:47:21 »
Lite frÃ¥n ämnet men  ;)
Funkar den här CPUn bra till Windows 7 ?
http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/processor/intel-1156/intel-corei5quad760/139990.4861/
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #126 skrivet: 08 februari 2011, 11:15:37 »
Lite frÃ¥n ämnet men  ;)
Funkar den här CPUn bra till Windows 7 ?
http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/processor/intel-1156/intel-corei5quad760/139990.4861/

Vadå från ämnet? Windows 7 Det optimala skräpet;)

Och ja, den kommer att bli kanon Thumbsup

Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Windows 7 Det optimala skräpet eller??
« Svar #127 skrivet: 08 februari 2011, 13:39:58 »
Jag kör Linux på tre datorer och på en av dessa även Win XP för att familjen kräver kompatibilitet med vissa spel (som inte går i Wine) och förväntar sig att känna igen sig helt och hållet. Jag förstår dem, de är inte det minsta intresserade av datorer. Har nu även blivit ägare av Win7 efter att jag köpte en HTPC utan OS för att köra Linux. Efter att ha trilskats i oändlighet med HDMI-ljud (ja, jag vet, förr eller senare hade jag löst det) och prestanda på SVT play (hade säkert också löst sig, men inte out-of the box) och konstaterat att Voddler samt SF:s betaltjänster inte kommer att funka så gick jag och köpte Win 7. Allt funkar, och jag har lagt i princip noll tid på det. En Spotify-installation, som jag också behövde, för Linux (i Wine eftersom man annars inte kan spela lokala filer) tar bara ett bara 10 minuter (installera Wine, fiffa till http-länkar samt fixa mp3-codecen för lokalt sparade filer) men å andra sidan tar den bara 1 minut i Windows. Jag anser mig vara ganska van vid Linux och det finns mängder av anledningar till att jag föredrar det som detta är fel plats att gå in på, men jag tycker inte att det är moget nog att rekommendera till någon som inte är särskilt intresserad av annat än funktion och som inte vill lägga tid på sin dator. På det stora hela är det bara en sak jag inte gillar med Win 7 jämfört med Linux för just denna datorn (som sagt, generellt finns det annat till Windows nackdel): Det kostade pengar!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!