Gammal tråd men lite info skadar ju inte för eftervärlden
Har oxå haft problem med fukt och dålig lukt. LB-hus -73 och även jag har pentaklorfenol i syllen men jag tror inte att min lukt kommer därifrån. Jag bröt bort en bit av den för att skicka på analys. En annan bit la jag i en ihopknuten plastpåse som jag åkte iväg med till annan ort. Efter en hel dag borta från huset så öppnade jag plastpåsen för luktkontroll. Visst fanns en viss typ av lukt men inte i närheten av vad det luktar i krypgrunden. Mina fuktproblem är liksom dina åtgärdade för flera år sedan med hjälp av tätning av ventiler samt avfuktare. (acetec pd250) och ny byggplast. Torrt och fint är det men en viss lukt finns kvar. Jag kör även med undertrycksfläkt i krypgrunden. (om du inte har det så rekommenderar jag verkligen det ur luktsynpunkt, det hjälper bra) Vissa dagar luktar det mer inne i huset och vissa dagar ingenting. De senaste månaderna har jag fått ner luktproblemen avsevärt: Jag lade om ALLA golven, inte just för lukten, de skulle bytas iallafall, men i det rummet som varit värst hittade jag en gammal heltäckningsmatta under befintligt parkettgolv. Den luktade inte hallon kan jag säga.. I.o.m att ALLA golven revs ut så passade jag på att lägga en riktigt fet sträng med silicon i alla rum där yttervägg möter golv. Det fanns ganska rejäla springor på sina ställen samt även en del oanvända elrör som slutar öppet i golvbjälklaget. Allt tätades och även golvspånen fick en omgång med sk "primer F" från biltema. (ett lager bara, det får inte bli för tätt, lite andning måste finnas) sedan körde jag en airmaster omx 500 (ozonaggregat) på full effekt i krypgrunden under 2veckor, undertrycksventilationen avstängd i krypgrnd samt full fart på frånluftsfläkten i bostadsdelen för att tvinga "ozonluften" upp i bjälklaget och väggarna.
Ännsålänge är jag mycket nöjd med resultatet. Håller i skrivandets stund på med isolering av min kanbalk. Jag har grävt runt kåken ca 10 cm UNDER kanbalken och satt 30mm cellplast hela vägen upp längs balken, jag kommer sedan att lägga 50mm under kantbalken. Sedan blir det markisolering i resten av krypgrunden. Jag har tagit en del bilder och kommer att göra en ny tråd om hela isoleringsprojektet.
Har du föresten kollat om du har ngn form av påväxt på dina blinbottenskivor? Om du lyser med ficklampa längs med undersidan och kollar i "släpljuset" så kan det se ut som spindelväv eller damm, vitt till färgen. Om du har det så rekommenderar jag att du tvättar bort det på lämpligt sett. Se till att ha skyddsutrustning bara! Det finns hur mycket information som helst om krypgrunder, mögel och sanerinar här ->
http://www.lfs-web.seLycka till och kolla gärna min nya tråd framöver samt gärna denna ->
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21534.0