Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken rördimensin? (inkoppling rad pÃ¥ befintlig stam)  (läst 3559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Håller på och hjälper min bror i hans hus, huset är från 1955 och har kvar sina sektionsradiatorer på övervåningen dock har det aldrig funnits några på nedervåningen, jag har fått tag på ett gäng sektionsradiatorer som vi hade tänkt installera.

Frågan är vilken rördimension man bör använda till radiatorerna för att få rätt tryckfall? Stammen som man måste gå in på är 1"
Jag har funderat pÃ¥ 15mm och kompletera radiatorerna med Danfoss koppel, men risken är väl att vattnet gÃ¥r förbi radiatorerna? med tanke pÃ¥ stamens dimension. Finns det nÃ¥gon bra lösning? 


Mvh

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vilken rördimensin? (inkoppling rad på befintlig stam)
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2011, 19:08:00 »
Hej!

Håller på och hjälper min bror i hans hus, huset är från 1955 och har kvar sina sektionsradiatorer på övervåningen dock har det aldrig funnits några på nedervåningen, jag har fått tag på ett gäng sektionsradiatorer som vi hade tänkt installera.

Frågan är vilken rördimension man bör använda till radiatorerna för att få rätt tryckfall? Stammen som man måste gå in på är 1"
Jag har funderat pÃ¥ 15mm och kompletera radiatorerna med Danfoss koppel, men risken är väl att vattnet gÃ¥r förbi radiatorerna? med tanke pÃ¥ stamens dimension. Finns det nÃ¥gon bra lösning? 


Mvh

Svårt att veta, måste nog till en ritning med dimensioner och längder i befintligt system för att få ett vettigt svar på detta. Jag skulle gå med överdimensionerade rör och förinställningsbara radventiler. Då vet du att du inte får för litet flöde på de nya raddarna, och blir det för stort flöde är det lätt instrypt med ventilerna.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Vilken rördimensin? (inkoppling rad på befintlig stam)
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2011, 18:55:33 »
Om du kan justera tryckfallet/motståndet i dom befintliga raddarna är det inga problem. Men ett tips. Andvänd TA eller MMA istället för Danfoss. Danfoss returfjäder är klenast av dom tre. Vilket gör att dom lättare fastnar.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken rördimensin? (inkoppling rad på befintlig stam)
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2011, 21:35:53 »
Om du kan justera tryckfallet/motståndet i dom befintliga raddarna är det inga problem. Men ett tips. Andvänd TA eller MMA istället för Danfoss. Danfoss returfjäder är klenast av dom tre. Vilket gör att dom lättare fastnar.

Tack! Det hade jag inte tänkt på, tyvärr finns det inga returventiler men däremot sitter det TA termostater på alla radiatorer. Frågan är om man kan få tag på insjusteringsverktyget till dom?

Det jag gillar med Danfoss är att man lätt kan justera in dem utan verktyg och att termostaterna är vätskefyllda.


Mvh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken rördimensin? (inkoppling rad på befintlig stam)
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2011, 08:22:21 »
Om du kan justera tryckfallet/motståndet i dom befintliga raddarna är det inga problem. Men ett tips. Andvänd TA eller MMA istället för Danfoss. Danfoss returfjäder är klenast av dom tre. Vilket gör att dom lättare fastnar.

Tack! Det hade jag inte tänkt på, tyvärr finns det inga returventiler men däremot sitter det TA termostater på alla radiatorer. Frågan är om man kan få tag på insjusteringsverktyget till dom?

Det jag gillar med Danfoss är att man lätt kan justera in dem utan verktyg och att termostaterna är vätskefyllda.

Mvh

Jag mailade TA och frÃ¥gade. Ett par dagar senare lÃ¥g ett verktyg i brevlÃ¥dan  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vilken rördimensin? (inkoppling rad på befintlig stam)
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2011, 08:31:56 »
Om du kan justera tryckfallet/motståndet i dom befintliga raddarna är det inga problem.

Värt att påpeka här att det bör finnas justeringsmån åt båda hållen i så fall. Om ventilerna på det befintliga systemet står fullt öppna, är de inte mycket att ha om flödet blir för stort i de nya raddarna. Det allra bästa är förstås om det finns möjlighet till fast instrypning på såväl befintliga som nya raddar.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken rördimensin? (inkoppling rad på befintlig stam)
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2011, 08:57:36 »
Jag mailade TA och frÃ¥gade. Ett par dagar senare lÃ¥g ett verktyg i brevlÃ¥dan  Thumbsup

Det lät riktigt bra, tyvärr var det jag som mindes fel och det är MMA termostater överallt och inte TA som jag trodde....
MMA insjuteringsverktg verkar inte vara lika simpelt som TA:s tyvärr


Mvh

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken rördimensin? (inkoppling rad på befintlig stam)
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2011, 09:01:53 »
Värt att påpeka här att det bör finnas justeringsmån åt båda hållen i så fall. Om ventilerna på det befintliga systemet står fullt öppna, är de inte mycket att ha om flödet blir för stort i de nya raddarna. Det allra bästa är förstås om det finns möjlighet till fast instrypning på såväl befintliga som nya raddar.

Han har inte värmepump (fjärrvärme) så alla termostater används, borde det inte fungera om man justerar in KVS-värdet över alla radiatorer?

Mvh

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vilken rördimensin? (inkoppling rad på befintlig stam)
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2011, 09:13:36 »
Han har inte värmepump (fjärrvärme) så alla termostater används, borde det inte fungera om man justerar in KVS-värdet över alla radiatorer?

Köp genast värmepump! ;D

Skämt åsido, kan inget om fjärrvärme-värmeväxlare men har svårt att tro att det skulle vara kritiskt med en viss returtemp där. Då blir flödesjusteringen inte lika viktig, men man måste ju ändå se till att balansen är så hyfsad att alla raddar blir varma. För övrigt går väl inte KVS-värdet att justera, det är väl bundet till själva komponenten?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken rördimensin? (inkoppling rad på befintlig stam)
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2011, 22:38:12 »
Köp genast värmepump! ;D

Skämt åsido, kan inget om fjärrvärme-värmeväxlare men har svårt att tro att det skulle vara kritiskt med en viss returtemp där. Då blir flödesjusteringen inte lika viktig, men man måste ju ändå se till att balansen är så hyfsad att alla raddar blir varma. För övrigt går väl inte KVS-värdet att justera, det är väl bundet till själva komponenten?

Det var jag som skrev fel, det är KV värdet man justerar på radiatorventilen, kolla på sida 31 i detta kompendium: http://new.lundagrossisten.se/documentslib/pdf/komp6.pdf

Mvh

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Vilken rördimensin? (inkoppling rad på befintlig stam)
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2011, 17:45:18 »
[Det jag gillar med Danfoss är att man lätt kan justera in dem utan verktyg och att termostaterna är vätskefyllda.

Danfoss termostater är inte vätskefyllda. Dom är gasfyllda. iofs inga problem med termostaten. Det är ventilen som är akilleshälen där.

Injusteringsverktyg till MMA kostar typ 500.


Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!