Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En teoretisk frÃ¥ga ang. värmeavgivning vid hög-lÃ¥gtemp  (läst 3671 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
God fortsättning allihopa! Jag hoppas att ni som kan det där med radiatoreffekter vid olika temperaturer kan vägleda mig jag vet inte om jag har någon tankevurpa på gång...

Jag blir inte riktigt klok på det här med hög-låg temp system och om det skulle hjälpa mig att göra något åt vissa av mina mina radiatorer för att sänka eltillskottet till min pump? Situationen är denna:

När VP-kalkylen gjordes fanns det inte bra historisk info ang. husets värmebehov eftersom vi var nyinflyttade och hade kört endast med ett dåligt fungerande system innan (kombination av 2 ggr 2,5 kW Markus Twin VP + gammal kökspanna + sliten cirkpump). Men kalkylen utgick från -25 DUT, och framledning 55 vid DUT, värmebehov 30.000 kWh. 2 år på raken har det varit bra mycket kallare än 25 här under flera veckor, och nu ser jag vad det gör i mitt fall när jag snarare behöver 65 i framledning vid DUT! Det blir 3.000 kWh i eltillskott på 2-3 vintermånader som svider när man vill optimera sin VP så mycket det går.

Så då tänkte jag... att byta till en kraftigare pump är inget alternativ efter 2 år och berghålet är inte heller dimensionerat för något kraftigare. Så jag måste jobba med den effekten jag har fått, pumpen ska ge 8,2 kW i uteffekt vid 0 brine och 45 framledning.

Jag märker att eltillskott börjar gå in vid -10. Då ligger framledning på 50 grader, retur 42,5.
Jag antar då att VP:n skickar ut exakt de 8,2 kW till huset som exakt gör av med lika många, för blir det kallare så måste eltillskott gå in, rätt uppfattat?

När det sedan klättrar neråt -25 ute så måste jag ha ca 63-65 i framledning för att hålla en jämn värme i huset, då ligger det i snitt 5 kW el på så då avges det drygt 13 kW till värmesystemet från VP + elpatron.

Huset har en kombination av 6 st nya C22 (stora),  och 13 st gamla sektionsradiatorer, de flesta av smalare typen 8 cm. Jag märker att det är de rummen som har de smala sektionsraddarna som gör att jag mÃ¥ste ha 65 grader in, för att de ska avge den effekt rummet behöver. Men Purmo elementen har jag strypt sÃ¥ de kör bara pÃ¥ halvfart och ger nog värme ändÃ¥.

När jag slår in alla mina till & från värden i Purmos och sektionsraddars effekttabeller när det är -25 ute och 63 i framledning, får jag fram att jag ligger på 12,6 kW i avgiven värme från alla raddar sammanlagt. Då har jag tagit hänsyn till alla strypingar på C22:orna som kör med större delta för att 65/55 skulle ge för mycket värme från dem!

Nu till min teoretiska fråga!
Om jag idag måste köra ut 63-65 grader vid -25 ute, som gör att min VP kräver 5 kW tillskott, hur skulle detta förändras om jag bytte ut alla högtempsdimensionerade sektionsraddar till stora C22:or? D.v.s. jag skulle dimensionera så att de nya elementen skulle avge samma effekt fast vid 55 i framledning i.s.f. 65, men huset behöver ändå samma effekt in till rummen vad gäller värmetillskott oavsett vid vilken temp man gör den väl??

Blir så förvirrad.... Om jag investerar i radiatorutbyte för att sänka framledning till 55 grader, har jag ju samma hus kvar som vill ha samma värmeeffekt tillförd... kommer jag då verkligen att slippa det dryga eltillskottet eller inte?

Jag förstår liksom inte hur en 8,2 kW uteffekt kompressor + t.ex. 1-2 kW eleffekt skulle avge den värme vid 55 grader som mitt hus får in vid 65 grader idag, d.v.s. uppåt 13 kW.

Tacksam för kloka svar!!
« Senast ändrad: 08 januari 2011, 02:12:23 av washburn »
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
God fortsättning allihopa! Jag hoppas att ni som kan det där med radiatoreffekter vid olika temperaturer kan vägleda mig jag vet inte om jag har någon tankevurpa på gång...

Jag blir inte riktigt klok på det här med hög-låg temp system och om det skulle hjälpa mig att göra något åt vissa av mina mina radiatorer för att sänka eltillskottet till min pump? Situationen är denna:

När VP-kalkylen gjordes fanns det inte bra historisk info ang. husets värmebehov eftersom vi var nyinflyttade och hade kört endast med ett dåligt fungerande system innan (kombination av 2 ggr 2,5 kW Markus Twin VP + gammal kökspanna + sliten cirkpump). Men kalkylen utgick från -25 DUT, och framledning 55 vid DUT, värmebehov 30.000 kWh. 2 år på raken har det varit bra mycket kallare än 25 här under flera veckor, och nu ser jag vad det gör i mitt fall när jag snarare behöver 65 i framledning vid DUT! Det blir 3.000 kWh i eltillskott på 2-3 vintermånader som svider när man vill optimera sin VP så mycket det går.

Så då tänkte jag... att byta till en kraftigare pump är inget alternativ efter 2 år och berghålet är inte heller dimensionerat för något kraftigare. Så jag måste jobba med den effekten jag har fått, pumpen ska ge 8,2 kW i uteffekt vid 0 brine och 45 framledning.

Jag märker att eltillskott börjar gå in vid -10. Då ligger framledning på 50 grader, retur 42,5.
Jag antar då att VP:n skickar ut exakt de 8,2 kW till huset som exakt gör av med lika många, för blir det kallare så måste eltillskott gå in, rätt uppfattat?

När det sedan klättrar neråt -25 ute så måste jag ha ca 63-65 i framledning för att hålla en jämn värme i huset, då ligger det i snitt 5 kW el på så då avges det drygt 13 kW till värmesystemet från VP + elpatron.

Huset har en kombination av 6 st nya C22 (stora),  och 13 st gamla sektionsradiatorer, de flesta av smalare typen 8 cm. Jag märker att det är de rummen som har de smala sektionsraddarna som gör att jag mÃ¥ste ha 65 grader in, för att de ska avge den effekt rummet behöver. Men Purmo elementen har jag strypt sÃ¥ de kör bara pÃ¥ halvfart och ger nog värme ändÃ¥.

När jag slår in alla mina till & från värden i Purmos och sektionsraddars effekttabeller när det är -25 ute och 63 i framledning, får jag fram att jag ligger på 12,6 kW i avgiven värme från alla raddar sammanlagt. Då har jag tagit hänsyn till alla strypingar på C22:orna som kör med större delta för att 65/55 skulle ge för mycket värme från dem!

Nu till min teoretiska fråga!
Om jag idag måste köra ut 63-65 grader vid -25 ute, som gör att min VP kräver 5 kW tillskott, hur skulle detta förändras om jag bytte ut alla högtempsdimensionerade sektionsraddar till stora C22:or? D.v.s. jag skulle dimensionera så att de nya elementen skulle avge samma effekt fast vid 55 i framledning i.s.f. 65, men huset behöver ändå samma effekt in till rummen vad gäller värmetillskott oavsett vid vilken temp man gör den väl??

Blir så förvirrad.... Om jag investerar i radiatorutbyte för att sänka framledning till 55 grader, har jag ju samma hus kvar som vill ha samma värmeeffekt tillförd... kommer jag då verkligen att slippa det dryga eltillskottet eller inte?

Jag förstår liksom inte hur en 8,2 kW uteffekt kompressor + t.ex. 1-2 kW eleffekt skulle avge den värme vid 55 grader som mitt hus får in vid 65 grader idag, d.v.s. uppåt 13 kW.

Tacksam för kloka svar!!

Huset behöver lika mycket energi för att hålla värmen oavsett framlednings temp. Skillnaden är att vp lämnar lite högre effekt desto lägre temp den jobbar mot den drar mindre ström samt slits mindre men tillskott kommer att behövas i alla fall. Så länge du behöver samma mängd energi till huset visserligen ökar effekten på vp men inte så mycket gissar på ca 0.5 kw ökning kan ev stå i manualen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag vet inte exakt vad du har för pump, men ett väldigt teoretiskt exempel:

Nibe F1245 på 10kW ger, enligt databladet, 8,46kW vid 0 grader brine och 50 grader framledning. Sänker man framledningen till 35 grader så ger den 9,95kW. Tillförd effekt i de två fallen är 2.38 resp 1.98kW.

Räknar man på dina 13kW effektbehov så får vi alltså vid 50 grader framledning en elektrisk effekt på VP'ns 2.38kW + eltillskott på ca 4.54kW = 6.92kW
Sänker man framledningen till 35 grader blir den elektriska effekten 1.98 + 3.05 = 5.03kW

Genom att sänka framledningstempen till 35 grader har vi alltså sänkt det kontinuerliga elektriska effektbehovet med nästan 2kW med bibehållen värmeeffekt.

Sen tillkommer andra vinster, t ex att man slipper få problem med för hög retur till VP'n som gör att den periodvis bara går på el...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack ska ni ha för svaren så långt! Min IVT HT+ E9 ger 8,2 kW vid 0/45 (ineffekt 2,5 kW) och 8,8 kW (ineffekt 2,1 kW) vid 0/35. Att komma ner i 35 grader framledning i mitt hus kommer jag nog aldrig att lyckas med tror jag trots rejäla element, känns som att det hade behövt vara golvvärme i så fall.

Jag inser att pumpen hade behövt vara större :-( Har räknat på det och om jag hade tagit en 11 kW hade merkostnaden betalat sig på 5 år... och med en 14 kW hade det tagit 10 år men sedan hade jag haft ett djupare hål att hämta energin ur också. F*n att man ska lära sig det här när det är för sent jämt.

Men då verkar det som att mina nuvarande raddar ändå kan avge all värme som behövs och VP:n har aldrig stannat på för hög retur, de kommer inte upp i så höga returtemp när det blir riktigt kallt.
Verkar med andra ord inte finns ekonomi för mig att lägga 20-25' på elementbyte.

Jag borde kanske se över isoleringsbehov i stället och lägga pengarna där för att minska husets effektbehov i så fall?
« Senast ändrad: 08 januari 2011, 09:33:59 av washburn »
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Tack ska ni ha för svaren så långt! Min IVT HT+ E9 ger 8,2 kW vid 0/45 (ineffekt 2,5 kW) och 8,2 kW (ineffekt 2,5 kW) vid 0/35. Att komma ner i 35 grader framledning i mitt hus kommer jag nog aldrig att lyckas med tror jag trots rejäla element, känns som att det hade behövt vara golvvärme i så fall.

Jag inser att pumpen hade behövt vara större :-( Har räknat på det och om jag hade tagit en 11 kW hade merkostnaden betalat sig på 5 år... och med en 14 kW hade det tagit 10 år men sedan hade jag haft ett djupare hål att hämta energin ur också. F*n att man ska lära sig det här när det är för sent jämt.

Men då verkar det som att mina nuvarande raddar ändå kan avge all värme som behövs och VP:n har aldrig stannat på för hög retur, de kommer inte upp i så höga returtemp när det blir riktigt kallt.
Verkar med andra ord inte finns ekonomi för mig att lägga 20-25' på elementbyte.

Jag borde kanske se över isoleringsbehov i stället och lägga pengarna där för att minska husets effektbehov i så fall?

Vp ger 8.8 kw vid 35 grader effekten sjunker 0.6 kw på 10 graders höjning av framledning. Undrar vad den ger vid 62 grader finns det inga samma uppgifter att få tag på Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Menar du att effekten sjunker ännu mer när man kommer uppåt behovet av eltillskott? Vid -10 ute, lyckas den på egen hand skapa 50 grader framledning, då antar jag att max effekt utan eltillskott fås ut. Allt under det i utetemp kräver eltillskott, som också gör att deltat ökar så det är framledning som går upp mer än returtemp relativt sett. Så om pumpen skickar ut 64 grader ut, får den 52 tillbaka, då ligger även 6 kW el med som gör att mitt normala delta ökar från ca. 7 till 13. Men kompressorn jobbar väl med sin tidigare max som bas hela tiden vid kallt väder?

Är det alls realistiskt enligt er att eftersträva 35 grader framledning i ett radiatorsystem vid -25 ute? Går det?? Eller är det bara för golvvärme man kan ha så lågt?

Kommer inte belastningen på berghålet bli mycket större också om jag tar ut mer effekt vid lägre framledningstemp?

CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Menar du att effekten sjunker ännu mer när man kommer uppåt behovet av eltillskott? Vid -10 ute, lyckas den på egen hand skapa 50 grader framledning, då antar jag att max effekt utan eltillskott fås ut. Allt under det i utetemp kräver eltillskott, som också gör att deltat ökar så det är framledning som går upp mer än returtemp relativt sett. Så om pumpen skickar ut 64 grader ut, får den 52 tillbaka, då ligger även 6 kW el med som gör att mitt normala delta ökar från ca. 7 till 13. Men kompressorn jobbar väl med sin tidigare max som bas hela tiden vid kallt väder?

Är det alls realistiskt enligt er att eftersträva 35 grader framledning i ett radiatorsystem vid -25 ute? Går det?? Eller är det bara för golvvärme man kan ha så lågt?

Kommer inte belastningen på berghålet bli mycket större också om jag tar ut mer effekt vid lägre framledningstemp?


Ja, går man över ca 50-55 grader så kompliceras beräkningen av att VP'n inte kan leverera de temperaturer som behövs. Då får man ett läge då eltillskott behövs för att höja temperaturen de sista graderna trots att VP'n lämnar tillräckligt hög effekt...

Vad gäller belastningen på borrhålet så ökar den i samma grad som eltillskottet minskar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
Är det alls realistiskt enligt er att eftersträva 35 grader framledning i ett radiatorsystem vid -25 ute? Går det?? Eller är det bara för golvvärme man kan ha så lågt?

Klart att det går, men man kanske får vara beredd att offra större delen av bostadsytan till radiatorer :) Annars finns det ju trix i form av fläktar, konvektionsradiatorer eller kanske t o m ett helt luftburet värmesystem, där man kan komma ner i väldigt låga framledningstemperaturer. Golvvärmens styrka är ju i första hand den fysiska storleken; man har i praktiken en radiator som till ytan är lika stor som hela rummets golvyta.

Under 50°C vid -25°C bör vara rimligt att sikta på. Jag pumpar ut 52°C (beräknad framledningstemp) vid -25°C, men då håller vi 23°C inne.

Menar du att effekten sjunker ännu mer när man kommer uppåt behovet av eltillskott?

Kika lite i tabellen som Carl länkar till.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för alla bra svar! Känns som att vi har olika alternativ om jag tänker fritt, och med hänsyn till att huset först och främst behöver en viss tillförd mängd värme idag oaktat framledningstemp då:

Alt. 1) Större pump, djupare hål = inte realistiskt, kommer inte hända förrän denna pump är slut
Alt. 2) Komplettera med jordslinga för att få upp brinetemp på vintern och öka pumpens effekt, eller ett berghål till = relativt kostsamt men kanske görbart
Alt. 3) Göra värmeförlustanalys på huset, och tilläggsisolera/åtgärda för att minska toppeffekten på vintern, behåll nuvarande pump.
Alt. 4) Bygga om radiatorsystemet för låg framledning, ger ytterligare effektvinst pga lägre temp som VP jobbar med

Jag tror nu att Alt. 4 är något jag bör vänta med tills något av Alt. 1-3 är gjort först? Alltså för att undvika tillsatsel menar jag, behöver jag väl först få match mellan husets värmebehov och pumpens förmåga att tillföra den till radiatorvattnet.

Jag tror att jag ska börja med Alt. 3, och se om vi kan minska effektbehovet med rimliga medel. Några tips?
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Tack för alla bra svar! Känns som att vi har olika alternativ om jag tänker fritt, och med hänsyn till att huset först och främst behöver en viss tillförd mängd värme idag oaktat framledningstemp då:

Alt. 1) Större pump, djupare hål = inte realistiskt, kommer inte hända förrän denna pump är slut
Alt. 2) Komplettera med jordslinga för att få upp brinetemp på vintern och öka pumpens effekt, eller ett berghål till = relativt kostsamt men kanske görbart
Alt. 3) Göra värmeförlustanalys på huset, och tilläggsisolera/åtgärda för att minska toppeffekten på vintern, behåll nuvarande pump.
Alt. 4) Bygga om radiatorsystemet för låg framledning, ger ytterligare effektvinst pga lägre temp som VP jobbar med

Jag tror nu att Alt. 4 är något jag bör vänta med tills något av Alt. 1-3 är gjort först? Alltså för att undvika tillsatsel menar jag, behöver jag väl först få match mellan husets värmebehov och pumpens förmåga att tillföra den till radiatorvattnet.

Jag tror att jag ska börja med Alt. 3, och se om vi kan minska effektbehovet med rimliga medel. Några tips?
hej Washburn
jag rekommenderar Alternativ 3, dvs isolera mera, det är alltid bäst i det lÃ¥nga loppet!  Ditt hus är "sÃ¥där" isolerat. Timmer + panel är, gissar jag 150mm trä, har ett u-värde pÃ¥ 0,9W/m2, ºC. Med 45mm isolering kommer du ner i 0,44, dvs sparar 0,46W/m2 ºC
Om väggytorna är 115m2 och medeltempen i Ludvikatrakten (Vibberbo?) 4 ºC och du trivs med 21 ºC sÃ¥ sänker du effektbehovet med 900W i genomsnitt per Ã¥r dvs 7900/COP3=2600 kWh. Du sänker även tempen för när elpatron gÃ¥r in. Vid -10 ºC minskar effektbehovet med 1600W pga isoleringen, dvs elpatron fÃ¥r stÃ¥ i givakt ett tag till..Gör det invändigt ett rum i taget sÃ¥ märker du inte att det kostar nÃ¥t och sÃ¥ fÃ¥r du +poäng för nya fräscha tapeter.. ;D  Och vinden dÃ¥? Den är lättast att göra nÃ¥t Ã¥t. En halvmeterisolering gör gott, räkna själv!
Jag har gjort båda delarna och fått +poäng (fina djupa fönsternischer, tog 95mm isolering) och lägre effektbehov och gnetar nu med fönstren, det blir "hemsnickrade" treglasrutor. Sen när det är gjort, så börjar jag som du, kolla hur man får ner framtempen med större raddar och/eller golvvärme. Då är det dags för finliret...
/Bo
« Senast ändrad: 08 januari 2011, 23:33:53 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Menar du att effekten sjunker ännu mer när man kommer uppåt behovet av eltillskott? Vid -10 ute, lyckas den på egen hand skapa 50 grader framledning, då antar jag att max effekt utan eltillskott fås ut. Allt under det i utetemp kräver eltillskott, som också gör att deltat ökar så det är framledning som går upp mer än returtemp relativt sett. Så om pumpen skickar ut 64 grader ut, får den 52 tillbaka, då ligger även 6 kW el med som gör att mitt normala delta ökar från ca. 7 till 13. Men kompressorn jobbar väl med sin tidigare max som bas hela tiden vid kallt väder?

Är det alls realistiskt enligt er att eftersträva 35 grader framledning i ett radiatorsystem vid -25 ute? Går det?? Eller är det bara för golvvärme man kan ha så lågt?

Kommer inte belastningen på berghålet bli mycket större också om jag tar ut mer effekt vid lägre framledningstemp?



Om vp får 52 i retur så tillverkar vp ca 59 grader på framledningen resten fixar elpatron vp ska klara 65 grader ut men cop och effekten blir sämre. Belastningen på hålet blir större men det ska normalt inte vara några problem. Hos mej behövs ca 49 grader vid -20 och jag ska byta några raddar till sommaren. Så mitt råd är byt några radar så du kommer ner i temp sen är det bara att isolera efter hand så kommer du kunna sänka framledningen ännu mer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 402
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!