0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag som trodde att skolan nuförtiden lärde ut att använda "dem" istf "dom".Är det en generationsfråga? Jag har ALDRIG sett så mycket "Dem" skriverier som under de senaste 5 åren.Tycker att They a Them tipset är bra för dom som inte fattar
Jag har sett ett flertal filmer där textsättningen varit fullständigt katastrofal, I sådana sammanhang tycker jag det är bedrövligt att större krav inte ställts på översättaren.
Kan vara så.Den filmen jag hade i tanke är mycket riktigt en kopierad nedtankad film jag lyckats komma över.Men är det dessa uppladdande fjortisar som själva lägger på subs? verkar ju iofs så av språket att döma ...
"Dom" tillhör talspråket och ska aldrig användas när man skriver, då heter det "de" som subjekt och "dem" som objekt. Man kan jämföra med "vi" resp "oss".Märkligt att inte folk märker, hur fel det låter, när man använder orden fel.Ett annat mycket vanligt fel, som man ofta ser och hör, är användandet av "han" i stället för "honom".Jag såg han i affären, när det ska vara, jag såg honom i affären.erp
Citat från: Fattiglapp skrivet 07 januari 2011, 16:53:12Kan vara så.Den filmen jag hade i tanke är mycket riktigt en kopierad nedtankad film jag lyckats komma över.Men är det dessa uppladdande fjortisar som själva lägger på subs? verkar ju iofs så av språket att döma ... Är rätt vanligt att dom lägger på egengjord text på framförallt tidiga releser
Citat från: smurfen72 skrivet 07 januari 2011, 19:34:04Citat från: Fattiglapp skrivet 07 januari 2011, 16:53:12Kan vara så.Den filmen jag hade i tanke är mycket riktigt en kopierad nedtankad film jag lyckats komma över.Men är det dessa uppladdande fjortisar som själva lägger på subs? verkar ju iofs så av språket att döma ... Är rätt vanligt att dom lägger på egengjord text på framförallt tidiga releserJa jag får nog sätta på mig dumstruten. Jag visste inte det här. Thumbsup
Något som man (jag) kan störa mig mer på, än att folk inte kan använda de/dem/dom i ett forum är att folk inte kan använda citatfuntionen Ser att så är fallet även i denna tråd Skall man skriva ett allmänt inlägg i trådens ämne, eller svara på inlägget ovanför behöver man inte citera.Däremot om man bara vill svara på en del av föregående inlägg är det helt ok att bara citera den delen av inlägget.Skall man skall svara på ett inlägg lite högre upp i tråden skall man självklart citera.På vissa forum får man enligt forumreglerna inte citera det senaste inlägget i en tråd.Så nu har jag fått sagt det, ville bara få det ur mig. Tänkte det passade bra i en "klaga på-tråd" Passar nu på att ducka för eventuell äggkastning