Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Övervakningskamera via mobilnätet  (läst 3312 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Övervakningskamera via mobilnätet
« skrivet: 06 januari 2011, 20:31:22 »
Hej,

vill ha bättre koll på båten när jag inte är där. Jobbigt att åka en timme enkel väg för att kolla så täckningen är OK. Skulle vilja ha en övervakningskamera som kan skicka bilder till mig. Har inget datanätverk därute så jag har tänkt mig följande funktionalitet:

Kameran ska på bestämt tidsintervall ta en bild och skicka den via mobilnätet till mig, antingen som mail eller mms eller dylikt. Har tänkt att den ska ha ett kontantkort i sig. Det finns möjlighet att ha den i en stuga med utsikt genom fönster mot båten, men stugan är inte uppvärmd så kameran måste klara minusgrader.

Någon som har idéer/länk/tips?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Övervakningskamera via mobilnätet
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2011, 21:38:13 »
I den tredje vågen (Johan Falk du vet) så placerar han lite telefoner här och där som han förberett med "svara automatiskt" och "Tyst läge".

Jag vet inte om dessa funktioner finns på alla telefoner, men om man tänker sig en kameramobil utplacerad på ett bra ställe med "Svara automatiskt" förvalt så är det väl enkelt att ringa ett videosamtal själv då och då?

Enklast möjliga lösning, såvida det inte faller på att "svara automatiskt" inte finns som möjlighet Sc:,h

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Övervakningskamera via mobilnätet
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2011, 21:45:50 »
Jag kollade lite i min SonyEricsson, jag kan inte hitta någon sådan funktion där iaf.

Kanske var det något som författarna hittat på för att kunna få ihop storyn, för vad skall man ha en sådan funktion till?

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Övervakningskamera via mobilnätet
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2011, 22:18:22 »
Känner du dig rik finns det appar till iPhone som tar kort och skickar när något rör sig i bild.
Annars kanske en 3G-router och en tp-ansluten webbkamera med övervakningsfunktion kan funka?
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad hand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Övervakningskamera via mobilnätet
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2011, 23:09:24 »
Det här kanske kan vara något http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.36476
IVT 490 installerad sep-06 123 m² på 1½ plans villa byggd 1992 i Skåne.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Övervakningskamera via mobilnätet
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2011, 10:07:22 »
OK, tack för alla svar. Lutar åt Dovado 3g-router med mobilt bredband i stugan, då kan jag även med en Tellstick få in fjärrstyrning av värme och belysnng vilket jag funderat på ett tag.

En sak återstår dock, och det är kameran. De förslag jag fått verkar utmärkta som videokameror, men egentligen skulle jag nog föredra en stillbildskamera. Det viktiga för mig är en detaljrik bild med hyfsat bra upplösning till ett OK pris. Videokamerorna verkar avsedda för streaming och kommer då antagligen komprimera bilden rejält. Hittar inget vettigt när jag ggoglar, tacksam om någon har tips.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Övervakningskamera via mobilnätet
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2011, 22:31:10 »
Ett till förslag till www.vikinglarm.se

skicka ett SMS och få en stillbild MMS tillbaka (samma som dealextream kameran)
priset är i mina ögon lite högt (2195:-)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!