Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVB som fungerar med solvärme  (läst 1344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
VVB som fungerar med solvärme
« skrivet: 03 januari 2011, 10:06:38 »
Hej !

Blev tippsad om några (för svenska förhållanden) ganska billiga VVB med solslinga. Tror det är såkallade "restposter". En 500 liters VVB (rostfritt) kostar kring 6800 Kronor med moms (exkl. transport). En 300 liters tank är ännu billigare (kring 5800 Kronor). Tjockleken på isoleringen är 10 cm. Det är ett österrikisk fabrikat.

Vet inte om jag kommer att köpa en av dom. Skulle eventuelle själv behöva en .. men till Österrike.

Vad jag har hört är dock att VVB skall vara godkänd för försäkringsbolagen i Sverige. Är den inte godkänd betalar försäkringen ingeting om det är ngn skada på den vad jag har hört. Samtidigt ska den vara installerad av en auktoriserad installatör och försäkringen ska gälla ... vad jag vet. Hur fungerar det exakt i Sverige ? Ngn som vet ?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: VVB som fungerar med solvärme
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2011, 10:57:20 »
Hej

500-liters VVB är rätt intressant. Är det en vanlig solVVB-konstruktion med "kallvatten in i botten, varmvatten ut i toppen och en elpatron på halva höjden och solslinga i botten" ?

Eller är det en acktank vi pratar om ?

MVH/Gano 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: VVB som fungerar med solvärme
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2011, 14:21:15 »
Hej

500-liters VVB är rätt intressant. Är det en vanlig solVVB-konstruktion med "kallvatten in i botten, varmvatten ut i toppen och en elpatron på halva höjden och solslinga i botten" ?

Eller är det en acktank vi pratar om ?

MVH/Gano 

Hej !

Det är en vanlig solVVB med "kallvatten i botten" och varmvatten ut i toppen, men elpatron ingår inte tror jag. Ja, 500 l är oftas mer interessant än 300 l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!