0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejHur stor yta har du på din solfångare ?MVH/Gano
Hej Leifa!Den golvyta jag har värmelagret under är ca 40-45 kvadrat (har inte mätt så noga).Ca 30 kvadratmeter har en 50 meter lång och 40 mm grov plastslang ingjuten underarmeringen i betongen. Ovanpå detta kommer 50 mm isolering och så en ny kakabetong med golvvärmeslang. Övriga ca 15 kvadratmeter är gammalt källargolv som jagbilat bort och därefter grävt ner ca 40 meter 32 mm plastslang på ett djup som varierar mellan0 - 70 cm under mark. Även här kommer 50 mm isolering + ny betongkaka med golvvärme.Jag har räknat värmekapacitet i jord och betog som hälften av den i vatten och användbartdjup på 2 meter. Om man cyklar den volymen mellan 5 och 25 grader, så får jag ett lagerpå ca 800 kWh. På temperaturer mellan 5 och 25 grader är det väldigt många timmar extrafrån solen som ack.tankarna inte kan ta emot. Möjligen är djupet 2 meter lite optimistiskt, menå andra sidan kanske det går att dra upp temperaturen lite utan att det blir problem.Den risk man talar om i sådana här sammanhang är att fukt drivs mot delar av källaren somär kallare eftersom det varma lagret har relativt stor förmåga att hålla fukt...Även i garaget (50 kvm) har jag förberett för värmelager redan när det byggdes 1994.I bottenplattan ligger även här 50 m lång 40 mm grov plastslang ingjuten under armeringen.Här finns dock inte takhöjd för någon isolering och det går därför inte att ha några störrevarken över- eller undertemperturer i betongen eftersom detta direkt påverkar klimatet innei garaget. Under plattan finns ca 80 kubikmeter makadam och där lade jag ner 50 m perforeraddräneringsslang, med planen att skicka ut förbrukad ventilationsluft den vägen. Slangen ochmakadamen agerar värmeväxlare + att även kondenseringsvärme kan tas omhand.Övervåningen på garaget är fullt uppvärmt och det blir massor av varm luft som skall bytas...Jaa, du är ju en stor entusiast, jag är också entusiast, fast i mindre skala...Mycket bra tycker jag att det finns någon som lägger ned så mycket tid och kr på detta. Jag kan ju inte ekonomiskt försvara mina solpaneler från att ha eldat ved -> bergvärme, allt jag gjort har ju fördyrat, får väl aldrig igen det eftersom jag börjat i "fel ände". Men bra känns det!
HahaNu är solsäsongen här igen (OK lite onödigt kaxigt, det får jag nog äta upp).Tanken låg på 55 grader när jag kom hem igår. Imorse stängde jag av elpatronen, får se hur mycket solen orkar idag...MVH/Gano