0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: smurfen72 skrivet 03 januari 2011, 17:33:49Hur kan man få hög retur från avstängda radiatorer Lite fel ordval av mig. Givetvis uppkommer inte höga returen FRÅN de avstängda raddarna utan PÅ GRUND AV de avstängda raddarna, då den värmeavgivande ytan minskas. Som jag skrev tidigare - om värmeavgivningskapaciteten blir mindre än vp-s avgivna värmeeffekt kommer pumpen stanna på hög retur vid svinkyla. Även om inte värmeavgivningskapaciteten blir mindre än vp-värmeeffekt, så kommer du ändå få kortare gångtider och sämre COP pga högre medel-framledningstemperatur.
Hur kan man få hög retur från avstängda radiatorer
Blir det verkligen hög retur pga avstängda raddar blir det inte högre framledning pga lägre flöde över vp .
Att pumpen kommer att stanna pga hög retur beror nog mycket på i vilket system den sitter...
Det är inte bra med termostater i ett system som är byggt för att ha ett visst flöde hela tiden vill man ha termostater ska man bygga systemet för det och vara medveten om att det kan ge lite högre driftkostnad.
Citat från: smurfen72 skrivet 03 januari 2011, 18:28:14Blir det verkligen hög retur pga avstängda raddar blir det inte högre framledning pga lägre flöde över vp . Temperaturerna i systemet blir generellt högre pga lägre flöde, mindre tillgänglig vattenvolym och mindre värmeavgivningsyta.CiteraAtt pumpen kommer att stanna pga hög retur beror nog mycket på i vilket system den sitter...Ja. Det var väl det jag skrev ungefär? En stängd radd kommer förstås inte vara något problem, men de flesta har nog alla radtermostater på samma värde - därför riskerar de stänga ungefär samtidigt. Det räcker med lite för hög kurva i vp-styr, vilket ger lite för varmt vid svinkyla, vilket ger stängda raddar, vilket ger problem...CiteraDet är inte bra med termostater i ett system som är byggt för att ha ett visst flöde hela tiden vill man ha termostater ska man bygga systemet för det och vara medveten om att det kan ge lite högre driftkostnad.Absolut kan man ta det beslutet om man vill. Men det är väl inte det tråden handlar om?
Hur löser du då att ha lite varmare i badrum samt lite kallare i sovrum smurfen?