0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men COP blir oftast inte så bra då...
Citat från: Rickard skrivet 22 december 2010, 13:14:28Men COP blir oftast inte så bra då... Men den blir rätt Jag har kopplat in all utrustning som behövs för värmesystemet via min elmätare, dvs alla pumpar, reglerdatorn och externa kort till min BV-panna. Att mäta COP bara för själva värmepumpen är ju bara något som är intressant för marknadsföring. Själv är jag bara intresserad vad min verkliga COP är, annars kan man ju exempelvis luras att köra alla pumpar på full fart även om vinsten i värmepumpen är mindre än effektökningen i cirkulationspumparna.
Men, cirkpumparna behövs ju även om du kör med el, olja, ved, fjärrvärme, etc. Du vill väl veta hur mycket värmepumpen sparar per år?Egentligen är det väl bara KB-pumpen som skall vara med i COP-beräkningen...
lite kluven för jag har goda möjligheter egentligen... men, vill man få sämre cop sen när man ska tävla med er andra, hum..
Jag som har mitt vattensystem liggande i kartonger än så länge, vad drar en modern Grundfos cirkpump i de olika lägena ungefär?