0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi går i tankar att köpa en 21 kW eller 11.5 kW. Får man fråga lite om din uppsättning som din kamin sitter mot?- Hur stort är huset?- Hur stor är acctanken / tankarna du kör kaminen och pumpen mot. - Vilket märke har du på din pump och vilken effekt?- Har du ladomat eller bara cirkpump för att snurra runt vattnet?Det här är min uppsättning:Jag har en Albinpanna på 25 kW och två 500 liters acctankar, totalt 1000 l. Det här utgör grundsystemet för vårt 100 kvm timmerhus i suturäng. Till detta har vi en liten Jøtul kamin på övervåningen för mysvärme. Mot detta system sitter nu även en Nibe Fighter 2025 på 8 kW. Till Albinpannan sitter en extern murad och enormt ful skorsten. Det här är min plan:Jag ska kasta ut Albinpannan, en av tankarna, Jøtul kaminen samt välta och gräva ned den förbannade skorstenen. På Jøtul-kaminens plats vill jag ställa en vattenmantlad kamin och kombinera myseldningen och samtidigt ladda acctanken. Frågan är bara om 11,5 kW är för lite. Platsen där kaminen ska stå är nämligen perfekt för Olive-kaminen på 11,5 kW. Adian kaminen är lite för stor.Vad tror du om detta?Vad tror du?
Tack för ditt delgivande Raptor!Hur räknar jag ut mitt hus toppeffekt? Har aldrig hört om det för ut. Du nämner också DUT i ditt första inlägg. Vad är DUT?Jag har ingen innedel till min Nibe utan bara utedelen som laddar mot acctankarna och styrs av en termostat med diff. Vi har alltså ingen patron som skjuter toppvärme. Vi har en patron i huvudtanken som är ställd på 12° grader som fungerar som livlina om vi skulle vara borta och pumpen stannar. Efter att ha trimmat in pumpen så funkar den som sagt väldigt bra. Den ger en väldigt trevlig värme i huset ned till -17. Nu när det varit -23 ute står den stilla så vi eldar med storpannan för att få värme i kåken. Men de dagar om året då vi egentligen behöver elda är få. Det jag hoppas på är att kunna köra en vattenmantlad kamin och få det att täcka de dagar då jag behöver understöd samt för att myselda och sänka elräkningen.Jag har en styrd trevägsventil med utegivare och kännare på radkretsen. Med den styrs tilloppet till radiatorerna.I sommar ska vi också sätta en ny mössa på kåken genom att isolera upp taket till 40 cm. Jag är själv positiv till installationen. Med 15 kW mot en 500 literstank så ska man ju även kunna lagra upp för värme över natten.
Utan tassar? Det finns inget luftintag på undersidan?