Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Slagig tempkurva med autoshunt ??  (läst 3983 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
Slagig tempkurva med autoshunt ??
« skrivet: 20 december 2010, 22:15:43 »
Hej, jag precis trimmat in min anläggning mha forumet. Har en NIBE 1245-10 kopplad till radiatorsystem 240 kvm och sedan en mindre slinga på 60 golvvärme med motorshunt. Studerar man bägge kurvorna (17 dec med motorautomatiken i shunten på) och 20 dec utan shuntautomatik, där står den på öppet spjäll så undrar jag om det finns något att göra för att slippa på spikarna när shunten stänger och lurar pumpen att slå av i förtid ?

240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Slagig tempkurva med autoshunt ??
« Svar #1 skrivet: 20 december 2010, 22:43:35 »
Jag har följt Olof63s intrimning i hans andra tråd och bara för att förtydliga det som jag ser som problemet med shunten - första stunden så följs framledning och returledning åt fint, sen kommer plötsligt ett jättedipp i returtemperaturen. Min teori var ju att det är så att shunten är stängd första biten av värmekörningen, och att dippen i returtemp kommer när shunten öppnar och kallt returvatten från slingorna kommer till pumpen. Finns det något sätt att få shunten att jobba mjukare? Kan tyvärr inte så mycket om shuntautomatik så det var därför jag hänvisade Olof63 till den här tavlan.

Men, jag kan tillräckligt lite om shuntautomatik för att min syn på det hela skulle kunna vara helt koko - strunta i så fall i mitt inlägg och läs bara trådskaparens ovan...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36146
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Slagig tempkurva med autoshunt ??
« Svar #2 skrivet: 21 december 2010, 00:22:04 »
Om du vill ha optimal funktion på värmen skall du reglera in shunten manuellt så att den bara är så mycket öppen som den behöver vara (Fullt öppna temostater i golvvärmelokalen).
Energibehovet i delen med golvvärme och radiatorer bör följa varann, så när du hittat rätt inställning på shunten skall du inte behöva någon annan styrning än värmepumpens reglerdator.
Att blanda in shuntstyrningar i värmepumpsanläggningar blir sällan bra.

Jag skulle vilja påstå att det är hart när omöjligt att få till det så att de två systemen lirar med varann hela tiden, visst kan du få det att funka under vissa förutsättningar, men knappast alltid...

Sen är det ju en helt annan sak att se "problem" på en graf, och uppleva dem i verkligehten, du har förmodligen inga som helst problem med värmekomforten, men du ser att värmepumpen inte arbetar optimalt.
Valet du måste göra är om du nöjer dig med optimal värmekomfort, eller om du vill ha optimal drift på värmepumpen.
Vill du ha optimal drift på värmepumpen skall du köra shunten manuellt i ett fast läge.
« Senast ändrad: 21 december 2010, 00:25:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30695
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Slagig tempkurva med autoshunt ??
« Svar #3 skrivet: 21 december 2010, 08:48:35 »
I meny 5.3.3 så kan du ställa både förstärkning och väntetid.
Om ingen ändrat på inställningarna är förstärkningen 1,0 och väntetiden 30 s.
Upplever du att shunten jazzar för mycket så brukar man kunna lugna ner den genom att ställa upp väntetiden.
Prova att öka tiden till t ex 60 s och se vad det gör.
Man måste tyvärr testa sig fram.

Men som Rickard skriver så borde det funka med en fast inställning i shunten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
SV: Slagig tempkurva med autoshunt ??
« Svar #4 skrivet: 22 december 2010, 06:27:47 »
OK, skall testa med att sätta upp till 60 sek och se vad det blir för skillnad. Finns någon max-rekommenderad temp som jag inte bör överstiga vad gäller frammatningen till shunten/vattentemp ?
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30695
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Slagig tempkurva med autoshunt ??
« Svar #5 skrivet: 22 december 2010, 10:23:58 »
Är det trägolv på golvvärmen bör det inte överstiga 40 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Slagig tempkurva med autoshunt ??
« Svar #6 skrivet: 22 december 2010, 13:46:05 »
OK, skall testa med att sätta upp till 60 sek och se vad det blir för skillnad. Finns någon max-rekommenderad temp som jag inte bör överstiga vad gäller frammatningen till shunten/vattentemp ?

Jag håller också med Rickard att det är om inte omöjligt så väldigt svårt att få till shuntregleringen när man har så varierande framledningstemp att jobba mot.

Men om man är ute efter att begränsa framledningstemperaturen så måste shunten vara ganska snabb och regulatorn behöver också vara ganska snabb för att jobba mot de snabbt stigande temperaturerna. Om förstärkningen är 1 och I-tiden 30 sekunder så är den inte så väldigt snabb som den är och det blir nog inte bättre med 60 sekunder.
Prova att köra på 60sekunder och se om det fungerar. Annars kan du prova att öka förstärkningen något och köra I-tidsen på 30 sekunder som ursprungligt.
När den jobbar mot variabel temperatur är det ju naturligt att den jobbar konstant, det måste den ju för att kunna hålla önskad temp.

Vad är det för fabrikat på ställdonet och vilken gångtid på 0-90 grader har den?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Slagig tempkurva med autoshunt ??
« Svar #7 skrivet: 22 december 2010, 15:32:47 »
Känner att jag har en kunskapslucka här. Vill gärna fylla den!

Jag är med på att när framledningstemperaturen på primärkretsen är högre än det önskade gradtalet i sekundärkretsen så blandar shuntventilen sekundärkretsens returvatten med primärkretsens framledningsvatten för att uppnå rätt "mix-temperatur".

Men hur funkar det när framledningstemperaturen på primärkretsen är lägre än temperaturen i sekundärkretsen? Är shunten helt stängd då? Dvs, ligger shunten och känner av tempen och öppnar när det finns vatten i primärkretsen som är tillräckligt varmt för att öka temperaturen i sekundärkretsen?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Slagig tempkurva med autoshunt ??
« Svar #8 skrivet: 22 december 2010, 20:25:24 »
Nej, den kommer att "kalla på" värme vilket gör att den öppnar fullt. Med lite mer avancerad styr kan du fixa det men inte med en enkel värmereglering. Effekten av det blir att du har en kylregulator och en värmeregulator som jobbar mot samma börvärde vilket inte fungerar bra. Om man har kombibatteri med värme och kyla i samma system så kan man ha en värmeregulator och en för kyla med begränsningstemperaturer så att de inte jobbar mot varandra. De jobbar då i sekvens med en dödzon mellan temperaturområdena.

Dåligt förklarat men nån kanske förstår principen. Rickard är väl styrkunnig så han kan säkert få till det bättre än vad jag kan.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36146
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Slagig tempkurva med autoshunt ??
« Svar #9 skrivet: 23 december 2010, 08:56:48 »
I detta fall tror jag tvärt emot Raptor att det vore bättre att göra regulatorn väldigt trög för att få regleringen att kunna fungera.
Nackdelen med det är dock att man riskerar att få för hög framledningstemp till golvvärmen, men det borde det inte kunna bli om den är dimensionerad på ett bra sätt, för då borde shunten aldrig hinna öppna så mycket att framledningstempen blir för hög.
Bäst är det att stlla den i ett manuellt läge, visst kan det ta några dagar att hitta rätt läge, men sen behöver man aldrig mer bry sig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Slagig tempkurva med autoshunt ??
« Svar #10 skrivet: 23 december 2010, 09:24:55 »
Han kan säkert få till det bättre än vad jag kan.

Tar gärna emot ytterligare info från andra, men din förklaring var mycket bra, jag förstod precis vad du menar. Tack.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Slagig tempkurva med autoshunt ??
« Svar #11 skrivet: 23 december 2010, 09:32:13 »
I detta fall tror jag tvärt emot Raptor att det vore bättre att göra regulatorn väldigt trög för att få regleringen att kunna fungera.
Nackdelen med det är dock att man riskerar att få för hög framledningstemp till golvvärmen, men det borde det inte kunna bli om den är dimensionerad på ett bra sätt, för då borde shunten aldrig hinna öppna så mycket att framledningstempen blir för hög.
Bäst är det att stlla den i ett manuellt läge, visst kan det ta några dagar att hitta rätt läge, men sen behöver man aldrig mer bry sig.

Det beror på vad man menar med att fungera... Sc:,h
Jag menar att regleringen INTE fungerar om man inte håller inställt börvärde. Ska man ha regleringen ska den inte tillåta höga framledningstemperaturer i golvvärmeslingan. Det är min syn på saken.
Men vill man ha en lugn reglering på ställdonet utan konstant surrande och accepterar högre framledning än inställt under en lite längre tid så ska man absolut göra regleringen trögare.

Prova dej fram, det är som både jag och Rickard skrev tidigare väldigt svårt att få till regleringen och det kommer fungera ganska bra handställt men bara perfekt mot en viss framledning på primären.

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Slagig tempkurva med autoshunt ??
« Svar #12 skrivet: 23 december 2010, 09:34:13 »
Han kan säkert få till det bättre än vad jag kan.

Tar gärna emot ytterligare info från andra, men din förklaring var mycket bra, jag förstod precis vad du menar. Tack.

 Thumbsup

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36146
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Slagig tempkurva med autoshunt ??
« Svar #13 skrivet: 23 december 2010, 12:41:28 »
Jag är rätt säker på att shunten kommer att gå mellan stängd och helt öppen om man försöker få den så snabb att den skall hålla inställt börvärde.
Gör man den väldigt trög kommer den att bli mer eller mindre som ställd i manuellt fast läge, i.o.f.s kommer temperaturen att variera men rimligvis aldrig så mycket att man riskerar att få för hög temp på golvet.
Med en snabb reglering, som helöppnar shunten när kompressorn står still är risken betydligt större för att få ut hett vatten i golvvärmekretsen, i vart fall kortare stunder t.ex. efter värmening av tappvarmvatten, och i början av varje värmekörning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Slagig tempkurva med autoshunt ??
« Svar #14 skrivet: 23 december 2010, 13:20:14 »
Jag är rätt säker på att shunten kommer att gå mellan stängd och helt öppen om man försöker få den så snabb att den skall hålla inställt börvärde.
Gör man den väldigt trög kommer den att bli mer eller mindre som ställd i manuellt fast läge, i.o.f.s kommer temperaturen att variera men rimligvis aldrig så mycket att man riskerar att få för hög temp på golvet.
Med en snabb reglering, som helöppnar shunten när kompressorn står still är risken betydligt större för att få ut hett vatten i golvvärmekretsen, i vart fall kortare stunder t.ex. efter värmening av tappvarmvatten, och i början av varje värmekörning.

Jag håller fortfarande inte med. Om man har en vanlig värmecykel så går pumpen i ca 50 minuter innan den stänger av. Sedan ett stillestånd på 15 minuter med sjunkande teperatur i systemet. Under värmeproduktionen kommer shunten att stänga till ca 50% och direkt när temperaturen börjar sjunka efter att pumpen har stannat så kommer den att öppna. Under dessa 15 minuter kommer shunten hinna öppna full, annars är den oerhört trög. Då kommer du att ha en relativt lång tid med höga temperaturer innan den sega regleringen hinner ifatt.

Kan ta min radshunt som exempel. När kaminen börjar ladda tanken är radshunten helt öppen och får därför en rejäl peak med varmvatten i början. Den håller börvärdet med en avvikelse på max 2 grader. Förstärkningen är 4 i den regulatorn. Kommer inte ihåg I-tiden på rak arm.

Vi är oense men jag är helt klart beredd på att ha fel. Hoppas att erfarenheter från Olof63 bringar klarhet så att man lär sig något!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!