0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OK, skall testa med att sätta upp till 60 sek och se vad det blir för skillnad. Finns någon max-rekommenderad temp som jag inte bör överstiga vad gäller frammatningen till shunten/vattentemp ?
Han kan säkert få till det bättre än vad jag kan.
I detta fall tror jag tvärt emot Raptor att det vore bättre att göra regulatorn väldigt trög för att få regleringen att kunna fungera.Nackdelen med det är dock att man riskerar att få för hög framledningstemp till golvvärmen, men det borde det inte kunna bli om den är dimensionerad på ett bra sätt, för då borde shunten aldrig hinna öppna så mycket att framledningstempen blir för hög.Bäst är det att stlla den i ett manuellt läge, visst kan det ta några dagar att hitta rätt läge, men sen behöver man aldrig mer bry sig.
Citat från: Raptor skrivet 22 december 2010, 20:25:24Han kan säkert få till det bättre än vad jag kan.Tar gärna emot ytterligare info från andra, men din förklaring var mycket bra, jag förstod precis vad du menar. Tack.
Jag är rätt säker på att shunten kommer att gå mellan stängd och helt öppen om man försöker få den så snabb att den skall hålla inställt börvärde.Gör man den väldigt trög kommer den att bli mer eller mindre som ställd i manuellt fast läge, i.o.f.s kommer temperaturen att variera men rimligvis aldrig så mycket att man riskerar att få för hög temp på golvet.Med en snabb reglering, som helöppnar shunten när kompressorn står still är risken betydligt större för att få ut hett vatten i golvvärmekretsen, i vart fall kortare stunder t.ex. efter värmening av tappvarmvatten, och i början av varje värmekörning.