Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Träkonstruktion i plana solfÃ¥ngare  (läst 4473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Träkonstruktion i plana solfångare
« skrivet: 20 december 2010, 15:45:04 »
Hej !

Hade en diskussion om trä i plana solfångare.

Har diskuterat ämnet med sobis tidigare.

I Tyskland verkar det vara populärt med trä i plana solfångare som kan integeras i taket.

Solfångare som monteras ovan på taket har oftas aluminium konstruktion.

I en solfångare har man vanligtvis höga temperatura. Hur påverkar det träkonstruktionen ?

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Träkonstruktion i plana solfångare
« Svar #1 skrivet: 20 december 2010, 17:25:54 »
En tysk som troligtis säljer plana solfångare med träkonstruktion tyckte nämligen att man sedan länge har trä i ramkonstruktionen hos solfångare som integreras i tak.

Han blev arg när jag skrev att höga temperaturer eventuellt kan "torrdestilera" träkonstruktionen i en solfångare vilket påverkar livslängden. Självklart påverkar också vatten, men som sagt, i en solfångare som monteras "uppe på taket" har vanligtvis aluminiumkonstruktion.


Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Träkonstruktion i plana solfångare
« Svar #2 skrivet: 20 december 2010, 17:44:15 »
Lesol 3 har haft träkonstruktion sedan -79 så det är väl beprövat. Ovanför aluminiumfolien är det dock aluminium i glasspröjsen.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Träkonstruktion i plana solfångare
« Svar #3 skrivet: 20 december 2010, 18:17:40 »
Lesol 3 har haft träkonstruktion sedan -79 så det är väl beprövat. Ovanför aluminiumfolien är det dock aluminium i glasspröjsen.

Okej.

Har diskuterat detta med sobris en gång ....

... nja, vad är erfarenheterna med Lesol 3 ? Fungerar den bra ? Är livslängden hos solfångare som har aluminiumkonstruktion längre ?

Även en installatör från Österrike gillar inte trä i solfångare. Jag vet att det oftas används trä i solfångare som integreras i tak, inte i sådana som monteras uppe på taket. Dom har vanligtvis aluminiumkonstruktion.
« Senast ändrad: 20 december 2010, 19:53:29 av Ewald »

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Träkonstruktion i plana solfångare
« Svar #4 skrivet: 20 december 2010, 20:09:33 »
Mina är 26 Ã¥r. Efter 3 Ã¥r bytte jag glykol vilket var onödigt, men man var mer ambitiös pÃ¥ dn tiden.Sen dess har den bara knallat o gÃ¥tt helt utan service eller byte av pump. Även om den inte legat nere pÃ¥ tegelläkten skulle den naturligtvis varit skodd med sido o topplÃ¥tar vilket gör att det torraste stället pÃ¥ hela taket förmodligen är under solfÃ¥ngaren. LÃ¥dor som ligger som flaggor ovanför teglet är inte direkt nÃ¥n ahaupplevelse och jag har svÃ¥rt att se vitsen med det.Enda gÃ¥ngen man skulle tänkas montera dem uppepÃ¥ taket är dÃ¥ det är ett falsat plÃ¥ttak. Har man skiffertak ser man sig nog efter nÃ¥n alternativ placering.Sedan monteringen har naturligtvis solfÃ¥ngaren förbättrats med AR-glas mm och har idag betydligt bättre prestanda. 509 kwh/kvm/Ã¥r  50 gradigt mot mina 398 kwh/kvm. I vintras lÃ¥g det 95 cm snö pÃ¥ solfÃ¥ngaren sÃ¥ även hÃ¥llfastheten är provad.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Träkonstruktion i plana solfångare
« Svar #5 skrivet: 21 december 2010, 14:12:06 »
Jag har hört att en solfångare i träkonstruktion ska "andas" bättre, det ska tydligen inte bli några problem kondens.
I en solfångare tillverkad i aluminium behöver man ventilationshål, och det brukar finnas.


Mvh

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Träkonstruktion i plana solfångare
« Svar #6 skrivet: 21 december 2010, 18:41:54 »
Jag har hört att en solfångare i träkonstruktion ska "andas" bättre, det ska tydligen inte bli några problem kondens.
I en solfångare tillverkad i aluminium behöver man ventilationshål, och det brukar finnas.


Mvh

Ja, allt det stämmer. Har jag också hört. Pratade även med ett företag om det. Ja, träkonstruktion är bra med hänsyn till "fuktreglering" i en solfångare.

Men är en aluminiumkonstruktion bättre/ mer fördelaktig mht livslängden ?




Utloggad Jackass2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Träkonstruktion i plana solfångare
« Svar #7 skrivet: 22 december 2010, 10:47:49 »
Hej!

Finspångs Solvärme säljer en komplett solfångarbyggsats, perfekt för integrering i taket. Det enda man måste skaffa själv är träreglarna, isolering och plåttäckningen, se bilder och mer info på www.finspangssolvarme.se

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Träkonstruktion i plana solfångare
« Svar #8 skrivet: 22 december 2010, 19:11:31 »
Hej!

Finspångs Solvärme säljer en komplett solfångarbyggsats, perfekt för integrering i taket. Det enda man måste skaffa själv är träreglarna, isolering och plåttäckningen, se bilder och mer info på www.finspangssolvarme.se

Ja, okej.

Har träffat en till idag som inte gillar trä i solfångare.

Men om det är tydligt prisskillnad löner det sig kanske ....

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Träkonstruktion i plana solfångare
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2011, 21:20:40 »
Hej

Själva träet ligger ju bakom den tjocka alufolien på t ex Lesol självbyggen, så det blir ju lite skyddat. Eller minns jag fel ? (det var snart 6 år sedan jag byggde mina).

Torrdestillation? Menar du brandrisk, Ewald ?

Integrerade (infällda) solfångare är märkbart bättre är friliggande "lådor". Man får mycket mindre värmeförluster och rören går skyddat inuti isoleringen under plåtarna. När jag har jämfört mina med plana friliggande så har jag aldrig behövt ångra mitt eget val. Det går att fälla in lådor också.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Träkonstruktion i plana solfångare
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2011, 10:13:05 »
@ Gano

Hej !

Nej, jag menar inte brandrisk.

En solfångare ska tåla stora temperaturskillnader (- 30 °C till kanske 180 °C eller 200 °C). Samtidigt varierar den relativa fuktigheten i solfångaren. Jag vet att alla plana solfångare behöver ventilationsöppningar ....

Det vad jag menar (och diskuterade med sobris) var hållbarheten. Hur länge håller den ? En solfångare med trä i lådan går kanske sönder eller får problem snabbare än vad en solfångare med aluminium konstruktion gör. Det menar jag.

En solfÃ¥ngare med trä i lÃ¥dan hÃ¥ller kanske 16  Ã¥r medan en solfÃ¥ngare med aluminium konstruktion kanske hÃ¥ller 30 Ã¥r och längre.

Det menar jag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!