Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skorstenstätning  (läst 4638 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pkon03

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Skorstenstätning
« skrivet: 20 december 2010, 09:44:56 »
Hej
Har precis köpt hus och upptäckt att den så välfungerade eldningsbara kakelugnen mycket riktigt går att elda i men att skorstenen därefter läcker som ett såll är en helt annan sak fiR:!
Kakelugnen står på första våningen och det är ungefär 7 meter som behöver tätas.

Min fråga till er är följdaktligen:
Vad ska jag fråga efter när jag kontaktar entreprenör, vilka kostnader ska jag förvänta mig,
Har läst om "kiltätning" och "Rörtätning", Vad är bäst och vad är billigast.
Behöver jag montera ner kakelugnen om den läcker lite i "ryggen"?

Är väldigt tacksam för alla svar jag kan tänkas få
Patrik

Utloggad skuggan_pm

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Skorstenstätning
« Svar #1 skrivet: 20 december 2010, 14:05:44 »
Har du en vanlig murad tegelskorsten går det att glidgjuta den pipan som hör till kakelugnen. Jag fick betala 1150 kronor metern för det för några år sen. När vi renoverade skortstenen i stugan satt vi en ett rör istället, tror det var lite dyrare och krävde lite mer jobb med att knacka upp ett hål som sen skulle muras igen och målas.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu också en Daikin Stylish

Utloggad pkon03

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Skorstenstätning
« Svar #2 skrivet: 20 december 2010, 14:26:00 »
Tack!

Hur gör man då med befintlig kakelugn?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Skorstenstätning
« Svar #3 skrivet: 20 december 2010, 15:13:59 »
Att nedmontera en kakelugn och sedan mura upp den igen är inte billigt.
Det blir svårt/omöjligt att dra i en slang om man inte knackar hål i stocken så glidgjutning är nog det som gäller för din del. Det går att göra själv och jag tror att det finns en tråd om just det om du söker på forumet.
Hur har du konstaterat att skorstenen läcker? Genom provtryckning?
Provtryckning är annars ett bra sätt att reda ut VAR det läcker så man kan göra en kostnadseffektiv punktinsats.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13270
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Skorstenstätning
« Svar #4 skrivet: 20 december 2010, 15:19:13 »
Problemet är om det läcker i själva kakelugnen. Då blir det svårt att komma åt att glidgjuta.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Skorstenstätning
« Svar #5 skrivet: 20 december 2010, 15:23:36 »
Problemet är om det läcker i själva kakelugnen. Då blir det svårt att komma åt att glidgjuta.


Ja, det var därför jag undrade hur läckaget konstaterats. Nedmontering gör man inte i onödan. Måste man nedmontera så är det bara en fråga om det är värt det eller inte. Det får var och en ta ställning till. Själv har jag 2 st kakelugnar, fullt fungerande ska jag tillägga  ;D

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Skorstenstätning
« Svar #6 skrivet: 20 december 2010, 16:34:57 »
Rökpatroner är inte särskilt dyrt, om du vill se själv var det läcker.

Att glidgjuta är inte särskilt svårt, men materialet är ganska dyrt. Jag skulle satsa på slang om det är möjligt.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Skorstenstätning
« Svar #7 skrivet: 20 december 2010, 21:07:41 »
Rökpatroner är inte särskilt dyrt, om du vill se själv var det läcker.

Att glidgjuta är inte särskilt svårt, men materialet är ganska dyrt. Jag skulle satsa på slang om det är möjligt.

Man måste sätta skorstenen under tryck. Har för mej att det är 6-10Pa. Alltså, täta i botten och toppen och använd en fläkt för att skapa övertryck. Sotarna har sådan provtryckningsutrustning. Slang är kluring om man inte kan knacka ett ordentligt hål. Man brukar fylla rökkanalen med värmakulit efteråt så det måste vara tätt runt slangen. Helt klart ett bra alternativ om du måste demontera kakelugnen.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Skorstenstätning
« Svar #8 skrivet: 20 december 2010, 21:35:14 »
Det stämmer utan tryck ser man ingenting. Funkar fint att täta med trasor och blåsa med typ värmepistol, hårfön, bakvänd dammsugare etc.

Sedan är det bra att ha en ficklampa när man letar efter röken, oftast mynnar den ut i bjälklag och liknande delar eftersom murstockens utvändiga puts brukar vara otillräcklig där.

Hålet i murstocken kan med fördel göras över kakelugnen, om det är möjligt. Då lämnas den orörd helt vilket underlättar en hel del, och viss tätning kan göras genom hålet ned i ugnen. Sedan fästs slangen i en bottenstos vilken muras in med omsorg och till sist muras hålet igen och putsas upp.

Bit av en kaka :)


Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Skorstenstätning
« Svar #9 skrivet: 20 december 2010, 21:49:01 »
Det stämmer utan tryck ser man ingenting. Funkar fint att täta med trasor och blåsa med typ värmepistol, hårfön, bakvänd dammsugare etc.

Sedan är det bra att ha en ficklampa när man letar efter röken, oftast mynnar den ut i bjälklag och liknande delar eftersom murstockens utvändiga puts brukar vara otillräcklig där.

Hålet i murstocken kan med fördel göras över kakelugnen, om det är möjligt. Då lämnas den orörd helt vilket underlättar en hel del, och viss tätning kan göras genom hålet ned i ugnen. Sedan fästs slangen i en bottenstos vilken muras in med omsorg och till sist muras hålet igen och putsas upp.

Bit av en kaka :)



Ok, säger du det så...

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!