Hej!
Upptäckte igår när jag skulle hämta ner jul-sakerna från vinden att jag fått en fuktutfällning/mögel påväxt på insidan taket där frånluften (från en IVT490) går ut via en ventilationshuv (bild 1).
Jag drog tillbaka isoleringsstrumpan en bit och då känner man att det ”drar” lite vid rörgenomföringen. Det som jag då tror har hänt är att det har dragit in fuktig luft från utsidan som sen har kondenserat på det kalla taket (Se bild 2) och jag har fått en fuktutfällning som sedan har lett till mögelpåväxt. Eller kan det vara så att varm fuktig inomhusluft har letat sig upp till taket via isolestrumpan för att där kondensera, verkar otroligt eller!?
Tycker att det är lite konstigt att det bara dyker upp mögel så här plötsligt. Har inte sett det förut, och nu efter att vi har bytt värmepump, från ES380 till en IVT490 så har det plötsligt dykt upp!?
Så nu är min fråga hur ska man gåvidare med detta? Kan jag täta genomföringen från insidan på nått sätt?
Måste man kolla ventilationshuven frånutsidan så blir det lite problem då ventilationshuven sitter riktigt svåråtkomligt på taket (45° lutning, 1-1/2-planshus, och ingen stege). Blir isåfall till att ringa nån takläggare eller dylikt.
Så det jag gjorde som panikåtgärd vara att dra tillbaka isoleringen lite och snörpte åt den med silvertejp, bara så att inte den fukt som "dras" in lika lätt skall kondensera på taket eller blöta upp isolerstrumpan.
Så är det någon som haft liknande problem eller förslag på hur det skall lösas så är jag mkt tacksam. En bättre julklapp än mögel på vinden kan man ju få.
God Jul på er alla / Joakim