Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Inget flöde, golvvärmeslinga LK på enrörssystem
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Inget flöde, golvvärmeslinga LK på enrörssystem (läst 4278 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MBgren
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
MBgren
«
skrivet:
16 december 2010, 20:51:42 »
Citera
Hejsan, jag har anlitat en VVS-firma för att plocka bort ett element i hallen och ersätta med golvvärmeslinga. VVS:kille har nu utfört denna installation. Jag ser dock nu att flödet är nästan noll. Golvvärmeslangen är varm max 3 m, dvs endast första fördelningsplåten blir ljummen, resten kalla.(max 20% ljummet) Verkar som i stort sett allt vatten åker "vanliga vägen" vidare och inte ut i golvvärmeslingan, som för övrigt är liten, mindre än 4m2.
Jag misstänker att denna lösning dom utfört inte är lämplig, och önskar synpunkter på detta. Känns knäppt att jag ens ska behöva forska i detta...
Radiatorkretsen är av enrörstyp, huset 1 plan + källare, Nibe 1230 värmepump (jordvärme).
Tack på förhand.
«
Senast ändrad: 16 december 2010, 20:54:12 av MBgren
»
Loggat
1 plan + källare, 103 + 96, Västerbotten.
Nibe 1230-8, 450 m slinga. Kamstrup 382 mäter pumpförbrukning.
Perak
En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
Expert på värmepump
Antal inlägg: 513
Karma +0/-0
Varför blir allt så komplicerat till en själv??
Perak
SV: Inget flöde, golvvärmeslinga LK på enrörssystem
«
Svar #1 skrivet:
16 december 2010, 22:50:14 »
Citera
Är inte hundra. Men jag tror det blir knepigt att få den lösningen att funka. Jag utgår från att minikretsventilen är öppen och urluftad. Jag misstänker att tryckfallet över slinga och ventil blir För stort, så att slingan inte cirkulerar. Vattnet tar lättaste vägen. Kontakta installatören NU. Innan golvet ligger. Så får han se till att det funkar. Var skeptiskt till om han vill höjja cirkpumpskurvan för att få snurr. Tycker inte det är en bra lösning. Känns lite overkill med en minischunt oxå. Jag skulle nog rådfråga den kunniga supporten på LK.
Loggat
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30344
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
17 december 2010, 08:51:17 »
Citera
Sitter detta mitt i en radiatorslinga eller sist på slingan?
Troligen behövs en cirkpump till för att få snurr på vattnet men sitter detta sist så kan man stänga bypassen för att tvinga allt vatten genom golvet.
Detta kräver dock att vattnet då inte hellre väljer de andra slingorna (om det finns fler).
Man behöver möjlighet att justera flödet på varje radiatorslinga separat.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
MBgren
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
MBgren
«
Svar #3 skrivet:
17 december 2010, 14:31:29 »
Citera
Har varit i kontakt med leverantören idag igen. Dom är rätt säkra på att det står luft ngn stans och ställer till det. Allt är kopplat helt enl LK:s anvisningar för denna typ av system.
Jag kommer klinkra nu, det är ju ändå kallt. Sen får dom komma om en månad, enl ök, och se till att värmen funkar. Om dom inte får snurr på denna lösning får dom byta pryttlar längs väggen.
Då får vi i alla fall ett golv klart innan jul. Tack för input, lovar återkomma med hur detta sköts.
God Jul!
Loggat
1 plan + källare, 103 + 96, Västerbotten.
Nibe 1230-8, 450 m slinga. Kamstrup 382 mäter pumpförbrukning.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 924
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
Richy13
Josth
johnblund
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info