0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Här hemma utspelas slaget om trottoaren. Snöplogen vräker upp snön på trottoaren. Kommunen anser att jag skall hålla trottoaren ren, så min 13hk Toro skickar tillbaka den ut på körbanan igen. Sådär håller vi på tills våren inträffar.
Larryd,Jag upplever den långa avfrostningstiden som ett problem!Speciellt när det blåser mycket ute och är kallt.Jag föredrar ett lite större kallras under en kort period och att pumpen kommer igång snabbare.Min gamla vp tog ca 5-6 minuter och sen fullt ös med en temp på över 50 grader, mycket bättre.Nu tror jag att detta inte har så stor betydelse i nybyggda hus med extremisolering, men i lite äldre med lite drag, så har det stor betydelse.jag tror att just därför som Norrmännen tog fram ett eget styrprogram.Funderar nu på möjligheten att chippa om maskinen med det Norska programmet.Några som har tips om det vore värdefullt MVH/Fidusen
Hej Kjell,Jag har ingen erfarenhet av NE så kan inte svara på det,Jag mäter avfrostningstiden nu på HE9 LKE och återkommer med resultatet tomte::MVH/Fidusen
Hej Kjell,Nä, har tyvärr ingen elmätare, kommer att införskaffa.Hela avfrostningen tog 19 minuter tills det att pumpen nådde åter maximal värmeeffekt.Låååång tid.Det känns som att den elektroniska expansionsventilen styrs extremt långsamt trotts att kompressorn varvar upp ordentligt.Kan man vara orolig för snabba tryckförändringar efter alla H16 problem?? Detta borde kunna gå betydligt snabbare!MVH/Fidusen
Verkar som om...avfrostningstiden (om möjligt) är ännu sämre än mina E9DKE. Tyvärr framgår det här inte ur Panasonics egna faktablad, och sällan av tester.Men det har ju en enorm betydelse för max-effekten. En LL pump med max-effekten 5 kW ger ju bara 3.5kW i medel under en timme, när man tagit hänsyn till stillastående vid avfrostning. Och kanske bara 1.7kW när det är rejält kallt ute och effekten halverats pga at COP sjunker.Det värmer man inget hus med. Knappt ett rum.