0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja fläkten är en riktig stenåldersmaskin. Och den blev tyvärr inte direkt ljudlös fast jag bytte lager i både trumman och motorn. Sen sitter den visserligen i källaren men det är ju ändå inomhus. Stör mig ganska mycket på ljudet från den. Det är ganska enkelt att sätta dit en annan fläkt. Hur mycket drar en ny fläkt som klarar ca 100 l/s? Min lilla trefas motor där sitter idag drar 175 watt. Ang tilluftsventilerna är det nog svårt att hitta data på. Tror ventilationsfirman som ritat och dimensionerat anläggningen en gång i tiden har räknat med att ta nästan all tilluft via pannrummet. Där sitter en 225x225 mm stort galler med nät. Antagligen då det varit en oljepanna där innan och det ändå var tokvarmt där. Men med nya vp så är det snarare kallt där nu. Men på den stora ventilen i väggen har någon eftermonterat en skjutbar plå man kan reglera. Sen finns det tilluft i tvättstuga och ett rum intill som kallas torkrum på ritningen. Lite udda system. Men samtidigt får man inget kallras på markplan för där finns ingen tilluft. Så tanken är nog att det skulle värmas upp lite i pannrummet och sen ut i huset. Men det är kanske vettigt med en ny fläkt. Kan tänka mig det blir som du säger när man sänker varvtalet eller byter remhjul att den tappar kapacitet väldigt fort kanske. Fattar inte varför dom dimensionerat hela huset för luftombyte 4 gånger i timmen? Eller så kör jag på så höga värden och bara kör den max 6 timmar på vintern. Kan ju vara en fördel på sommarn kanske med så stor omsättning på luft. Jag har tidur på den redan nu. Och fläkten kanske inte är tänkt att den ska gå dygnet runt då det sitter knappar i sovrum och bardrum för att starta den. Ska bifoga ett foto på fläkten. En stor jäkel. Har aldrig sett något liknande system.