Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
F-system - sämre vid kyla?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: F-system - sämre vid kyla? (läst 3208 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Labold
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 1316
Karma +5/-4
Kön:
Tack till solen!
Labold
«
skrivet:
10 december 2010, 14:57:08 »
Citera
Hej, har klassiskt mekaniskt frånluftsystem - utsug i kök och badrum, Fresh-ventiler i sovrummen. Nu min fråga:
F-fläkten tuffar på som vanligt, men jag tycker att flödet över tilluftsventilerna känns dåligt. I höstas stod jag på övervåningen och kände vid ventilerna och tyckte det drog lite kallt, och tänkte att det där nog kommer kännas dragigt i vinter när det är riktigt kall luft som kommer in. Men nu när jag går dit och känner (har inte ändrat något annat) så känns det inte som det kommer in någon kalluft alls i ventilerna? Vad händer? Är det något termiskt fenomen utomhus, eller kan det vara något med att luften inomhus är varmare nu i relation till uteluften? Jag har inte en aning!
Loggat
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.
nic2
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1564
Karma +1/-1
Jag saknar min kamin...ibland
nic2
SV: F-system - sämre vid kyla?
«
Svar #1 skrivet:
10 december 2010, 15:34:41 »
Citera
Tycker det varierar väldigt hos oss.
Här jag sitter nu vid datorn så strömmar det sval luft ner från freshventilen (södersida), går jag över en ventil på norrsidan så kommer det inget alls.
Vindriktning bestämmer nog via vilken ventil den mesta luften kommer in.
Loggat
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007
Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.
Plutus
Expert på värmepump
Antal inlägg: 575
Karma +0/-0
Kön:
Plutus
«
Svar #2 skrivet:
03 januari 2011, 18:58:04 »
Citera
När det blir kallare ute ökar skorstensverkan i huset, det kan vara så ventilerna i undervåningen tar en större andel av tilluften.
Loggat
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #3 skrivet:
25 januari 2011, 23:37:53 »
Citera
Nog är det väl så att tilluften kommer på nedervåningen och frånluften avleds på övervåningen.
Det är när tempskillnaden ute och inne är stor som det fungerar. Jag gissar att det endast är på vintern som "systemet" fungerar tillräckligt.
På sommaren är det väl endast när det blåser som det kommer/går någon luft varför man måste vädra med fönster och dörrar.
Inget av våra badrum hade gått att använda utan forcerad frånluft som just nu sitter på lamp-brytaren. Ser fram emot nästa hus som har FTX. Jag tror detta med S-ventilation kostar skjortan!!
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1207
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
TS Comfort AB
Breeelin
rocas
Hres
piece
jälldorf
lubbis
mikael_norberg
Pumpens
Elvinjo
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info