Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera golvvärme, vad behöver jag?  (läst 2783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
Installera golvvärme, vad behöver jag?
« skrivet: 10 december 2010, 10:15:05 »
Hejsan

Vi ska sätta in golvvärme i källaren, på det jobbiga sättet. alltså gräva ur och isolera m.m

Men vad behöver jag till golvvärmen? förutom slang och fördelare? Jag har för mig att rummet är på ca 16m2. Men vill kunna utöka till andra rum i framtiden.

Idag har ja l/v pump från daikin. Hur fungerar denna med golvvärme? man får ju en framledningstemp på max 55grader och det vill man ju inte ha i golvet, Hur styr man det? Är det någon som har en skiss på hur det ska kopplas och vad man behöver eller kan förklara lite lätt.

Har sökt runt på forumet och mest hittat frågor om varför det inte fungerar som man tänkt, Något JAG ska tänka på för att inte få en massa strul?



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera golvvärme, vad behöver jag?
« Svar #1 skrivet: 10 december 2010, 11:05:18 »
Har du både radiatorer och golvvärme så behöver du en separat shunt och cirkpump till golvvärmen för att kunna styra temperaturen separat.
Vissa värmepumpar har inbyggd styrning av flera värmekretsar, men jag vet inte hur Daikin fungerar. Annars har nog golvvärmetillverkaren nån bra lösning. Kolla, t ex, på Uponors Push-12.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Installera golvvärme, vad behöver jag?
« Svar #2 skrivet: 10 december 2010, 11:31:25 »
Tack för ditt svar, men ser att den bara klarar upp till 40m2.
Vad är bäst, att köpa en större eller en för varje rum? om man har en i varje rum så kan man ju styra men olika temperatur. det kan man väl inte annars?

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Installera golvvärme, vad behöver jag?
« Svar #3 skrivet: 10 december 2010, 14:54:06 »
Verkar som uponor push 12 är ett bra alternativ men ska helst inte installeras i sovrum. någon som vet hur mycket den låtar?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera golvvärme, vad behöver jag?
« Svar #4 skrivet: 10 december 2010, 14:57:01 »
Det finns ju större push'ar som kan sättas centralt om du ändå skall planera för en utbyggnad av golvvärmen. Då sliper du ha pumpen surrandes i sovrummet...
Har du tänkt byta ut hela värmedistributionen till golvvärme, eller skall du ha kvar radiatorer i delar av huset?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Installera golvvärme, vad behöver jag?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2010, 17:53:25 »
Har du både radiatorer och golvvärme så behöver du en separat shunt och cirkpump till golvvärmen för att kunna styra temperaturen separat.

Är det verkligen sÃ¥? Om han har ett rejält radiatorsystem som klarar sig pÃ¥ lÃ¥g framledningstemp kan han väl klara sig utan shunt? Fast instrypning kan väl ocksÃ¥ funka under förutsättning att han lägger slingorna rätt? Iofs nämner han 55° sÃ¥ han kanske har det vid DUT och dÃ¥ blir det väl bra med shunt... Men rent principiellt är det väl inget mÃ¥ste med en shunt? Förresten, är inte du pÃ¥ väg till Soppero?  ;)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera golvvärme, vad behöver jag?
« Svar #6 skrivet: 10 december 2010, 18:36:17 »
Har du både radiatorer och golvvärme så behöver du en separat shunt och cirkpump till golvvärmen för att kunna styra temperaturen separat.

Är det verkligen så? Om han har ett rejält radiatorsystem som klarar sig på låg framledningstemp kan han väl klara sig utan shunt? Fast instrypning kan väl också funka under förutsättning att han lägger slingorna rätt? Iofs nämner han 55° så han kanske har det vid DUT och då blir det väl bra med shunt... Men rent principiellt är det väl inget måste med en shunt?

Jo, det är klart... Men, med ett traditionellt radiatorsystem så behöver man med största sannolikhet lägre temp till golvvärmen.

Citera
Förresten, är inte du pÃ¥ väg till Soppero?  ;)
Just nu har vi tillräckligt kallt här i mitten av Sverige  tomte::
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: Installera golvvärme, vad behöver jag?
« Svar #7 skrivet: 13 december 2010, 10:53:37 »
Hejsan och tack för era svar.

Har suttit och funderat lite, i källaren vill vi ha ett sovrum samt ett badrum, däremellan en hall.

Om vi börjar med badrummet så ska vi gräva ur och och dra om avloppsrör. Då ska vi gräva ur och isolera för att sedan gjuta golv med golvvärme i.

I Sovrummet har vi idag 2,20 i takhöjd och där tänkte jag lägga floormate 50mm som vi fräser ur för golvvärme slang. På det sen blir det någon form av trägolv.
Sedan blir det likadant i hallen som i sovrummet då vi har 2,20 där med.

För att sedan mata golvvärmen så tänkte jag sätta en uponor push med fördelning hyffsat centralt i huset. Sedan förmodar jag att man kan styra varje slinga för sig via en manöverpanel? För i sovrummet kanske man vill ha 18-19grader, i hallen 20-21 och i badrummet 21-22?







nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!