0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur menar du spetsa? Det är ju vpn som gör värmen i av dig önskad mängd enligt inställd värmekurva. Sen om den distribueras i golvet eller raddarna bryr sig inte vpn om, ut kommer den i alla fall. Jag skulle lösa balansen genom fasta instrypningar mot både golven och radiatorerna. Som du säger är det väl mysigt om en merpart av värmen kommer genom golven så fötterna får det varmt och gosigt, men några avancerade lösningar tror jag inte du behöver. Satsa på utbyggd golvvärme i bottenvåningen och att alla enskilda stammar (till golvvärme 1, golvvärme 2, raddar ÖV, raddar BV) har varsin STAD-ventil eller motsvarande. Sen är det bara att börja skruva för att hitta balansen.
Citat från: Labold skrivet 09 december 2010, 22:38:53Hur menar du spetsa? Det är ju vpn som gör värmen i av dig önskad mängd enligt inställd värmekurva. Sen om den distribueras i golvet eller raddarna bryr sig inte vpn om, ut kommer den i alla fall. Jag skulle lösa balansen genom fasta instrypningar mot både golven och radiatorerna. Som du säger är det väl mysigt om en merpart av värmen kommer genom golven så fötterna får det varmt och gosigt, men några avancerade lösningar tror jag inte du behöver. Satsa på utbyggd golvvärme i bottenvåningen och att alla enskilda stammar (till golvvärme 1, golvvärme 2, raddar ÖV, raddar BV) har varsin STAD-ventil eller motsvarande. Sen är det bara att börja skruva för att hitta balansen.Tack Labold!STAD-ventil? Fattar principen. Men hur ser en sån ut?Spetsa: Om det räcker med golvvärme så går VPn effektivast, så jag tänker att bara den ska vara inkopplad så länge den räcker och raddarna gå på när dom behövs. Men stopp nu jag kanske tänker fel -jag kan ju sätta värmekurvan efter golvvärme-maxet så länge det räcker med den fram-tempen, och dra upp kurvan mot vintern? (Golvvärmen är shuntad)/Bo
Om jag var du skulle jag gå för det enkla alternativet jag beskrev längre upp:Jag skulle lösa balansen genom fasta instrypningar mot både golven och radiatorerna. Som du säger är det väl mysigt om en merpart av värmen kommer genom golven så fötterna får det varmt och gosigt, men några avancerade lösningar tror jag inte du behöver. Satsa på utbyggd golvvärme i bottenvåningen och att alla enskilda stammar (till golvvärme 1, golvvärme 2, raddar ÖV, raddar BV) har varsin STAD-ventil eller motsvarande. Sen är det bara att börja skruva för att hitta balansen.Keep it simple!
OK, enklast för mig låter bra. Men vad hindrar att ha push-shunten kvar? - den klarar den tänkta utökade golvvärmen.
Citat från: bopakoster skrivet 10 december 2010, 12:06:14OK, enklast för mig låter bra. Men vad hindrar att ha push-shunten kvar? - den klarar den tänkta utökade golvvärmen.Egentligen inget, men jag tyckte din frågeställning antydde att du ville att golvvärmen framöver skulle stå för en större del av husets totaluppvärmning, snarare än komfortvärme. Du kan med shunt aldrig få högre temp i golvvärmesystemet än i radiatorerna, vilket jag tyckte du uttryckte med ditt resonemang om att spetsa med radiatorerna. Om du håller dig till att radiatorerna fortfarande står för en stor del av totaluppvärmningen, vilket jag tror är bra med tanke på dina klena fönsterglas, så kommer det funka fint att ha kvar shunten och låta den ge en fin komfortvärme i golven. Tillbaka till ruta 1 alltså!
Citat från: Labold skrivet 10 december 2010, 12:13:58Citat från: bopakoster skrivet 10 december 2010, 12:06:14OK, enklast för mig låter bra. Men vad hindrar att ha push-shunten kvar? - den klarar den tänkta utökade golvvärmen.Egentligen inget, men jag tyckte din frågeställning antydde att du ville att golvvärmen framöver skulle stå för en större del av husets totaluppvärmning, snarare än komfortvärme. Du kan med shunt aldrig få högre temp i golvvärmesystemet än i radiatorerna, vilket jag tyckte du uttryckte med ditt resonemang om att spetsa med radiatorerna. Om du håller dig till att radiatorerna fortfarande står för en stor del av totaluppvärmningen, vilket jag tror är bra med tanke på dina klena fönsterglas, så kommer det funka fint att ha kvar shunten och låta den ge en fin komfortvärme i golven. Tillbaka till ruta 1 alltså! Just så, det är så jag funkar, vill granska alternativen innan jag bestämmer mig. Så tack för möjligheten till det. Fint forum detta! Thumbsup /Bo