Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundvärme med golvslinga och spetsa med radiator.  (läst 3497 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
Grundvärme med golvslinga och spetsa med radiator.
« skrivet: 05 december 2010, 22:20:15 »
Hej,
 Jag vill balansera värmen i mitt 2-våningshus. Övervåningen har 4kW via radiatorer, vilket är mer än bottenvåningen, som bara har 3,2kW varav en slinga golvvärme (650W). Eftersom värmen stiger uppåt så ska alltså bottenvåningen få mera effekt, typ 30% mer än övervåningen. Landar på drygt 5kW.
Det kan jag ordna med mera radiatorer  eller utökning av golvvärmen. Den kommer dock inte att räcka till så de gamla radiatorerna finns kvar. Om jag väljer mera golvvärmekapacitet, så undrar jag hur man ska styra värmefördelningen? Tänker att man ska prioritera golvvärme och spetsa med radiatorer när det behövs?? :-\

/Bo
« Senast ändrad: 09 december 2010, 22:18:14 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Grundvärme med golvslinga och spetsa med radiator.
« Svar #1 skrivet: 09 december 2010, 22:21:43 »
Problemet är väl inte nytt, finns det nån färdig tråd i detta? - Hittar inte själv. :,v(
/Bo
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Grundvärme med golvslinga och spetsa med radiator.
« Svar #2 skrivet: 09 december 2010, 22:38:53 »
Hur menar du spetsa? Det är ju vpn som gör värmen i av dig önskad mängd enligt inställd värmekurva. Sen om den distribueras i golvet eller raddarna bryr sig inte vpn om, ut kommer den i alla fall. Jag skulle lösa balansen genom fasta instrypningar mot både golven och radiatorerna. Som du säger är det väl mysigt om en merpart av värmen kommer genom golven så fötterna får det varmt och gosigt, men några avancerade lösningar tror jag inte du behöver. Satsa på utbyggd golvvärme i bottenvåningen  och att alla enskilda stammar (till golvvärme 1, golvvärme 2, raddar ÖV, raddar BV) har varsin STAD-ventil eller motsvarande. Sen är det bara att börja skruva för att hitta balansen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Grundvärme med golvslinga och spetsa med radiator.
« Svar #3 skrivet: 09 december 2010, 23:17:26 »
Hur menar du spetsa? Det är ju vpn som gör värmen i av dig önskad mängd enligt inställd värmekurva. Sen om den distribueras i golvet eller raddarna bryr sig inte vpn om, ut kommer den i alla fall. Jag skulle lösa balansen genom fasta instrypningar mot både golven och radiatorerna. Som du säger är det väl mysigt om en merpart av värmen kommer genom golven så fötterna får det varmt och gosigt, men några avancerade lösningar tror jag inte du behöver. Satsa på utbyggd golvvärme i bottenvåningen  och att alla enskilda stammar (till golvvärme 1, golvvärme 2, raddar ÖV, raddar BV) har varsin STAD-ventil eller motsvarande. Sen är det bara att börja skruva för att hitta balansen.

Tack Labold!

STAD-ventil? Fattar principen. Men hur ser en sån ut?

Spetsa: Om det räcker med golvvärme så går VPn effektivast, så jag tänker att bara den ska vara inkopplad så länge den räcker och raddarna gå på när dom behövs. Men stopp nu jag kanske tänker fel -jag kan ju sätta värmekurvan efter golvvärme-maxet så länge det räcker med den fram-tempen, och dra upp kurvan mot vintern? (Golvvärmen är shuntad)

/Bo
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Grundvärme med golvslinga och spetsa med radiator.
« Svar #4 skrivet: 10 december 2010, 09:55:43 »
Hur menar du spetsa? Det är ju vpn som gör värmen i av dig önskad mängd enligt inställd värmekurva. Sen om den distribueras i golvet eller raddarna bryr sig inte vpn om, ut kommer den i alla fall. Jag skulle lösa balansen genom fasta instrypningar mot både golven och radiatorerna. Som du säger är det väl mysigt om en merpart av värmen kommer genom golven så fötterna får det varmt och gosigt, men några avancerade lösningar tror jag inte du behöver. Satsa på utbyggd golvvärme i bottenvåningen  och att alla enskilda stammar (till golvvärme 1, golvvärme 2, raddar ÖV, raddar BV) har varsin STAD-ventil eller motsvarande. Sen är det bara att börja skruva för att hitta balansen.

Tack Labold!

STAD-ventil? Fattar principen. Men hur ser en sån ut?

Spetsa: Om det räcker med golvvärme så går VPn effektivast, så jag tänker att bara den ska vara inkopplad så länge den räcker och raddarna gå på när dom behövs. Men stopp nu jag kanske tänker fel -jag kan ju sätta värmekurvan efter golvvärme-maxet så länge det räcker med den fram-tempen, och dra upp kurvan mot vintern? (Golvvärmen är shuntad)

/Bo

http://www.tourandersson.com/sv/Produktkatalog/Injustering/Injusteringsventiler/

Ok, jag fattar vad du vill göra. Låter komplicerat, men någon som är bättre än jag på styrteknik kanske kan komma med speciallösningar. Jag vet dock att en vp gillar att jobba med fasta instrypningar och en stor och konstant vattenvolym. Det jag skulle göra i ditt läge för att få den funktionalitet du söker är:

1. Utöka golvvärmen, sedan ta bort den gamla shunten du har för gamla golvvärmen. Hela golvvärmesystemet kopplas sedan till EN rörstam från vp-n, via en STAD, till en fördelare utan termostater, bara fasta instrypningar.
2. Alla radiatorer i huset kopplas till EN rörstam från vp-n, stammen delar sedan upp sig i två understammar varav en till ÖV och en till BV, på var och en av dessa understammar sitter en STAD.
3. I T-kopplingen där framledningen från vp delar sig i de två huvud-rörstammarna, sätter du en växelventil som styrs av vp-ns styrdator. Nu har du i princip fått två separata distributionssystem, och vp-n kan växla mellan att göra värme till golvvärmen och sedan till radiatorerna. Du kan nu i vp-styrdatorn lägga upp en värmekurva för golvvärmen och en värmekurva för radiatorerna.
4. Punkt 3 bygger på att du har en värmepump vars styrdator klarar att styra den extra växelventilen och jobba mot två distributionssystem. Vet att modernare vp från Thermia och Nibe har sådana tillbehör.

På detta sätt får du rätt funktionalitet och justeringsmöjligheter. Men det är lite meck för att komma dit, och jag kan inte svära på att det kommer bli bra, tror du behöver ta dit en kunnig instalatör och diskutera med denne utifrån vad vi diskuterat här. Glöm inte att fundera på vilka fönster du har. Om du har gamla fönster så är det risk för kallras från dem, då behövs det varma radiatorer under fönstrena för att motverka det.
« Senast ändrad: 10 december 2010, 10:00:01 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Grundvärme med golvslinga och spetsa med radiator.
« Svar #5 skrivet: 10 december 2010, 11:45:02 »
Tack för länken, nu vet jag vad en STAD är, Alltså inte Göteborg å definift inte Stockholm.. ;)

Och din konstuktion verkar bra, lättfattlig, men i mitt fall så finns det för lite intelligens i VPn en Nibe 1225-8 är ju en stenåldersmaskin både mekaniskt (on-off slutade vi med i industrin på 90-talet, varftalsstyrning är modellen där) och datormässigt.

Är det nån som känner till om man kan byta styrdator i en 1225?

Angående kallras från fönstren (gamla med enkelfönster med lösa innanfönster) så har jag ju raddar där och då vore det väl bäst att låta dom gå parallellt med golvvärmen alltså inte spetsning enligt ovan? I princip borde man byta innanfönsterrutorna till isolerrutor, men kostnaden skrämmer lite..

/Bo

2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Grundvärme med golvslinga och spetsa med radiator.
« Svar #6 skrivet: 10 december 2010, 11:48:48 »
Om jag var du skulle jag gå för det enkla alternativet jag beskrev längre upp:

Jag skulle lösa balansen genom fasta instrypningar mot både golven och radiatorerna. Som du säger är det väl mysigt om en merpart av värmen kommer genom golven så fötterna får det varmt och gosigt, men några avancerade lösningar tror jag inte du behöver. Satsa på utbyggd golvvärme i bottenvåningen  och att alla enskilda stammar (till golvvärme 1, golvvärme 2, raddar ÖV, raddar BV) har varsin STAD-ventil eller motsvarande. Sen är det bara att börja skruva för att hitta balansen.

Keep it simple!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Grundvärme med golvslinga och spetsa med radiator.
« Svar #7 skrivet: 10 december 2010, 12:06:14 »
Om jag var du skulle jag gå för det enkla alternativet jag beskrev längre upp:

Jag skulle lösa balansen genom fasta instrypningar mot både golven och radiatorerna. Som du säger är det väl mysigt om en merpart av värmen kommer genom golven så fötterna får det varmt och gosigt, men några avancerade lösningar tror jag inte du behöver. Satsa på utbyggd golvvärme i bottenvåningen  och att alla enskilda stammar (till golvvärme 1, golvvärme 2, raddar ÖV, raddar BV) har varsin STAD-ventil eller motsvarande. Sen är det bara att börja skruva för att hitta balansen.

Keep it simple!

OK, enklast för mig låter bra. Men vad hindrar att ha push-shunten kvar? - den klarar den tänkta utökade golvvärmen.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Grundvärme med golvslinga och spetsa med radiator.
« Svar #8 skrivet: 10 december 2010, 12:13:58 »

OK, enklast för mig låter bra. Men vad hindrar att ha push-shunten kvar? - den klarar den tänkta utökade golvvärmen.

Egentligen inget, men jag tyckte din frågeställning antydde att du ville att golvvärmen framöver skulle stå för en större del av husets totaluppvärmning, snarare än komfortvärme. Du kan med shunt aldrig få högre temp i golvvärmesystemet än i radiatorerna, vilket jag tyckte du uttryckte med ditt resonemang om att spetsa med radiatorerna.

Om du håller dig till att radiatorerna fortfarande står för en stor del av totaluppvärmningen, vilket jag tror är bra med tanke på dina klena fönsterglas, så kommer det funka fint att ha kvar shunten och låta den ge en fin komfortvärme  i golven. Tillbaka till ruta 1 alltså!  :)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Grundvärme med golvslinga och spetsa med radiator.
« Svar #9 skrivet: 10 december 2010, 12:26:28 »

OK, enklast för mig låter bra. Men vad hindrar att ha push-shunten kvar? - den klarar den tänkta utökade golvvärmen.

Egentligen inget, men jag tyckte din frågeställning antydde att du ville att golvvärmen framöver skulle stå för en större del av husets totaluppvärmning, snarare än komfortvärme. Du kan med shunt aldrig få högre temp i golvvärmesystemet än i radiatorerna, vilket jag tyckte du uttryckte med ditt resonemang om att spetsa med radiatorerna.

Om du håller dig till att radiatorerna fortfarande står för en stor del av totaluppvärmningen, vilket jag tror är bra med tanke på dina klena fönsterglas, så kommer det funka fint att ha kvar shunten och låta den ge en fin komfortvärme  i golven. Tillbaka till ruta 1 alltså!  :)

Just så, det är så jag funkar, vill granska alternativen innan jag bestämmer mig. Så tack för möjligheten till det. Fint forum detta! Thumbsup /Bo
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Grundvärme med golvslinga och spetsa med radiator.
« Svar #10 skrivet: 10 december 2010, 13:39:07 »

OK, enklast för mig låter bra. Men vad hindrar att ha push-shunten kvar? - den klarar den tänkta utökade golvvärmen.

Egentligen inget, men jag tyckte din frågeställning antydde att du ville att golvvärmen framöver skulle stå för en större del av husets totaluppvärmning, snarare än komfortvärme. Du kan med shunt aldrig få högre temp i golvvärmesystemet än i radiatorerna, vilket jag tyckte du uttryckte med ditt resonemang om att spetsa med radiatorerna.

Om du håller dig till att radiatorerna fortfarande står för en stor del av totaluppvärmningen, vilket jag tror är bra med tanke på dina klena fönsterglas, så kommer det funka fint att ha kvar shunten och låta den ge en fin komfortvärme  i golven. Tillbaka till ruta 1 alltså!  :)

Just så, det är så jag funkar, vill granska alternativen innan jag bestämmer mig. Så tack för möjligheten till det. Fint forum detta! Thumbsup /Bo

Om du bestämmer dej för att komplettera med någon "spets" så skulle jag rekomendera en fläktkonvektor. Det är samma systemtemp som golvvärmen, den går bara om det behövs via termostat i den inbyggda reglercentralen, den ger allt från 1,5-4kW efter behov.
Bonus: Du kan köra kyla från borrhålet sommartid.

/Raptor
« Senast ändrad: 10 december 2010, 13:41:26 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!