0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tjenare, vedpanne-kunniga.Har en äldre CTC265 (om jag inte minns fel) från 1976 i källaren, kombi olja och "koks", inte eldad i på många år efter införande av bergvärme.Nu eftersom bvp:n inte riktigt räcker för våra behov (två lägenheter i huset med 5 som duschar ofta, ist för 2 lite äldre människor), och vi precis har glidgjutit 3 kanaler i skorstenen (besiktning på tisdag) så är jag lite sugen på att början använda vedpannan, även för att få lite mer värme i källaren..I manualen talas det om en baffelplåt som skall ligga på plats vid vedeldning, är det denna plåt som sitter här ?Här utan denna löstagbara plåt: Tycker lågorna har ganska kort väg ut till rök-kanal, övre luckan har även litet spjäll för sekundärluft men det är inte mycket väg för förbränningsgaserna att blanda sig..Skulle man kunna lägga in något här för att förlänga förbränningsvägen något och öka verkningsgraden ?Andra eldningstips för så gammal panna ?Här är eldstadens botten med roster: Fick rådet att skaffa lite eldfast sten o bygga ett varv runt rosten för att öka temperaturen vid askförbränningen och få mindre att slagga.. Tips ?Bespara mig gärna tips som "skaffa ny panna" eller liknande, pannan står där den står och ser ut att vara i ganska gott skick o kostar mig inget så ... tack