Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Inomhusgivare och braskassett - tempskiktning och "trappstegsfenomen"
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Inomhusgivare och braskassett - tempskiktning och "trappstegsfenomen" (läst 3690 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bit
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 73
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Bit
«
skrivet:
16 augusti 2005, 15:29:49 »
Citera
Här kommer en fundering som jag inte vet om den hör hemma här eller inte. Och förmodligen har jag snöat in på nåt helt ointressant.
Skaffade IVT HT+ 9 med inomhusgivare i april -05 och har under sommaren installerat en Logger med 20 termometrar. Huset består av 130 kvm över jord och 130 kvm helt inredd källare i L-form. Hela källaren värms med vattenburen golvvärme.
Har satt inomhusgivaren i gillestugan i källaren för det är här vi oftast är. Diametralt motsatt givaren (vid toppen av L:et) har jag en braskassett med inbyggd fläkt som används för myseldning. Har ett par ventiler som tar in utomhusluft till källaren. Planlösningen är mycket öppen och inga dörrar är stänga. Ingången till gillestugan är ett stort valv. Utanför gillestugan har vi ett allrum. Från allrummet går trappan till övervåningens allrum (där benen i L:et möts). Det är i praktiken fritt blås hela vägen från braskassetten till övervåningen.
Jag har tidigare år märkt att hur mycket vi än eldar i braskassetten så tycks ingen värme gå upp till övervåningen. När man går uppför trappan kan man klart och tydligt känna var varmluften tar slut - samma fenomen som när man badar och känner att det varma ytvattnet bara når ner till knäna - fast tvärtom. Jag har hela tiden föreställt mig att brasan dragit så mycket syre att luften kommit från övervåningen också och att ett "jämnviktsläge" uppstått där kalluft och varmluft möts precis i trappan. Nu på slutet har ju sommaren inte varit så varm och skön, så vi bestämde oss för att tända en brasa. Nu har jag mätt hur det faktiskt är med Loggern.
Jag bifogar mätningen från eldningen.
Namngivning av termometrar:
50 Vardagsrum (sitter långt bort från trappan ner i källaren)
51 Allrum trappa (sitter 1,5 meter ovanför trappan ner till källaren)
52 Allrum fönster (övervåningen 4 m från term. 51)
53 Gille (gillestugan bredvid inomhusgivaren IVT GT5. Det syns tydligt att jag lagt in ved två gånger)
54 Gille golv (Term. tejpad mot golvet i närheten av term. 53)
55 Torkrum (bortse från den - påverkas av torktumlare och datorer)
Min slutsats av mätningen är att det faktiskt strömmar en del varmluft upp och att ju längre bort från trappan desto mindre bli det. Det ser ju rätt ut. Skiktningen i trappan har en tempdiff på minst 2 C så här sommartid enligt diagrammet. Har ju inte mätt skillnaden mot tempen i takhöjd i källaren och tempen 1,5 m övanför trappan. Borde göra ett par grader till.
Men varför sjunker temperaturen i gillestugan i "trappsteg" när jag slutat lägga in mera ved? Det gäller även efter att veden brunnit ut och glöden slocknat. Kan det vara nån slags pulserande "vågrörelse" i huset?
Jag bekymrar mig inte så mycket om att inomhusgivaren kommer att dra ner värmeproduktionen under den tid vi eldar. Vanligtvis eldar vi inte nån längre stund och alltid på kvällen. Det gör inget att sovrummet (med stängd dörr) på övervåningen blir svalt och skönt till läggdags.
Å andra sidan man vill ju ha maximalt utbyte av veden. Är det någon som provat att sätta en takfläkt ovan sin trappa? Att borra hål i golvet för att dra ventilationsrör ser jag inte som ett alternativ - det blir så fula hål i parketten ;-). Förmodligen är nettovärmetillskottet till huset inte så stort då vi inte tar eldningsluften utifrån, så hela denna diskussion är förmodligen helt ointressant. Men är man nyfiken så kan man inte låta bli att fundera.
Hmm ...
Loggat
IVT HT+ 9kW installerad 050401, 190 m borra, 100L värmetank, värmeväxlare mellan VP och golvvärme pga syre-diffusion i slangarna, inomhusgivare i källaren. 130+130 kvm 1967 i Småland. 130 kvm golvvärme i helt inredd källare. Logger på
http://www.puppan.com/vp
hvac
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 48
Karma +0/-0
Kön:
VVS-ing/deltid Stud. Arbetar ej med konsumenter!
hvac
SV: Inomhusgivare och braskassett - tempskiktning och "trappstegsfenomen"
«
Svar #1 skrivet:
16 augusti 2005, 17:57:19 »
Citera
Hej! Jag är inte helt säker jag har förstått men du har två plan och i källaren eldar du. Det man kan säga att man alltid har en temperatur gradient i rummet och den ska inte vara mer en 3 grader mellan golv och tak för inte upplevas obehagligt (typisk våningshöjd 2.4 - 2.6 m).
Om du inte har någon fläkt eller något som rör omkring luften så kommer värmen från eldstaden genom strålning och i viss mån av egenkonvektion (när kalla luften träffar eldstaden värms luften och stiget ”densitetsskillnad”).
Genom att luften i källaren blir varmare så vill den av naturlagarna stiga sakta uppåt vilket den kan göra via trappan. Innan du började elda så var kanske det inte så stor temperaturskillnad på över och nedervåningen och luften stod stilla.
När nedre planet har blivit varmt så känner man temperaturskillnaden mellan övre och nedre planet, värmen från det nedre planet kan bara röra sig via självdrag om du inte har en fläkt av något slag. När du slutar elda så försvinner skorstensverkan, luften på planet ovan är kallare och har högre densitet och börjar falla ned och det kan den göra via trappan, så man får i princip kallras i trappan ned till planet under.
För att sprida varma luften på ett effektivt sätt behöver du en fläkt, har du dålig inomhusluft så kan ett FTX-aggregat för villor (se
www.systemair.se
) vara vettigt, men det kostar ca 40 000 kr. Är man allergier så är det en vettig investering efter centraldamsugare.
Lite svamligt svar….
Loggat
Intresserad av VVS och värmepumpar!
http://hem.passagen.se/hvac/
Forskar på halvtid om inneklimat
http://www.syd.kth.se/forskning/forskargrupper/stromning_klimat/stromning_klimat_default.php
Bit
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 73
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Bit
«
Svar #2 skrivet:
16 augusti 2005, 19:27:07 »
Citera
Tack för ditt svar hvac!
Det är snarare jag som svamlat ...
Jag är helt med på ditt budskap. På flera ställen i detta forum kan man läsa att många har det motsatta problemet - nämligen att de tvingas strypa sina radiatorer rejält på övervåningen om de sätter rumsgivaren i källaren.
Det som fascinerar mig är att den varma luften här inte stiger snabbare och att det är en sådan distinkt skillnad på tempen i källartaket jämfört med tempen 1,5 meter över trappan. Men förmodligen beror det på att den nedåtfallande luften kyler den stigande mycket snabbare än man inbillar sig. Därför blir det förmodligen ett "inversionslock" precis i höjd med övervåningens golv. Ska försöka mäta det mera exakt med min andra Logger när det blir kallare. Sammanfattningsvis vill jag säga att jag är besviken på min luft. Måste ha fått begagnad andrasortering ;-)
När det gäller den stegvisa temperatursänkningen när jag slutat elda, så måste det vara nån mer mekanism inblandad. När jag eldar värmer jag ju inte bara upp luften utan även eldstaden, tak och väggar i gillestugan. Hela denna omgivning avger sin värme enligt någon avsvalningskurva tills det uppstått lika temp. Vill minnas nåt experiment man gjorde i skolan med vita och svarta kärl.
Men knappast stegvis?
Som jag ser det måste det bero på något luftflöde. Har inga utomhusventiler i gillestugan som kan påverka GT5. Termometern sitter dessutom på sidan av en bokhylla vänd bort från spisen, så strålningsvärme kan det inte heller handla om. Nej, det är snarare en luftström som söker sig ner genom skorstenen eller så.
Strunt samma - min fråga blir; Finns det nåt enkelt och billigt sätt att åstadkomma lite bättre spridning av värmen? 40 kkr är lite häftigt att lägga ut efter en nyligen gjord investering i VP. Typ en takfläkt. Ingen som provat?
Jag försöker ju inte få luften att göra något som strider mot dess natur, snarare försöker jag bara uppmuntra att anstränga sig lite hårdare.
Mvh Ann
Loggat
IVT HT+ 9kW installerad 050401, 190 m borra, 100L värmetank, värmeväxlare mellan VP och golvvärme pga syre-diffusion i slangarna, inomhusgivare i källaren. 130+130 kvm 1967 i Småland. 130 kvm golvvärme i helt inredd källare. Logger på
http://www.puppan.com/vp
VP-Erik
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 20
Karma +0/-0
VP-Erik
«
Svar #3 skrivet:
24 augusti 2005, 14:41:03 »
Citera
Mitt hus låter väldigt likadant ditt! Har även jag 130 + 130 m2 i L-form med den skillnaden att vi nästan aldrig är i källaren samt att det är radiatorer i källaren istf din golvvärme.
Har även jag en kamin (insats i öppenspis) i källaren men den sitter ungefär (2m ifrån) där benen i L:et möts. Jag satte helt enkelt en rejäl bordsfläkt ovanpå spisen som skjuter den varma luften mot trappen. Ska installera en inomhusgivare uppe som drar ner tempen på VP när jag eldar på rejält. Uppe i vardagsrummet (ovanför lilla benet i L:et) blir det annars ca 25 grader (nere i stora rummet har jag 27 grader...) vid -10 grader ute...
Loggat
IVT HT+ 9kW, 600m kollektor, 130+130 m2 från -73, enrörssystem.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
25 augusti 2005, 09:05:55 »
Citera
Både Myson och Pax (250) säljer s.k. värmeflyttare, de har inbyggd termostat som startar fläkten vid hög temp i det rum som du vill flytta värmen från.
Enda kruxet är att du måste dra en kanal från källaren till övervåningen för att de skall fungera, de är normalt gjorda för att transportera luft från ett rum till ett intill-liggande i samma våningsplan.
De säljer dock även kanaler i plast, så har du möjlighet att t.ex. dra upp ett rör till övervåningen så borde det kunna fungera riktigt bra.
De kostar drygt 1000 kr + eventuella rörkanaler.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1137
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
Josth
Raketost
25fOCUS
dadid
jimmpy
Jokkmokksjokke
classeboy
Carl N
Breeelin
Rille87
svenske kocken
Hastings
lubbis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info