Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snabb golvvärme till källare  (läst 1162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Snabb golvvärme till källare
« skrivet: 02 december 2010, 10:47:00 »
Hej,

ska fixa till gillestugan i källaren. Nu är där resterna efter utrivning av gammalt fuktskadat regelgolv, dvs betong med "dalar" i (där reglarna var ingjutna). Har ingen lust att bila ur 3 decimeter betong för att isolera, och har heller ingen lust att elda för maskarna. Tänker därför gjuta igen dalarna i betongen och sedan lägga FBS-golv med undergolvsventilation. Klickgolv på det.

Nu till värmelösningen och min fråga. Har vp och fläktkonvektor i källaren. Grundvärmer källaren till 16° med denna, har sedan tänkt fixa ett system för att man när man ska använda gillestugan kunna snabbt värma denna till typ 20 grader. Jag har tänkt mig att detta ska bestå av dels en 2000W el-fläktkonvektor, dels elektrisk govvärme under klickgolvet. Dessa 2 ska aktiveras av en strömbrytare bredvid lampknappen, det ska också finnas en slavströmbrytare uppe i huset så man kan sätta på värmen några minuter innan om man vet att man ska ner. Allt det där fixar väl elektrikern. Det jag är fundersam över är vilken el-golvvärme jag ska använda? Jag behöver ett snabbt system. Har tidigare lagt golv med Ebeco Foil 65W/m2 och har funderat på detta, men tänkte höra om någon har koll på ett snabbare system som funkar att lägga under klickgolv (jag vet att golvet måste vara godkänt för golvvärme)?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!