0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Fläktarna är dom jag länkade till i svar #7 i den här tråden. Jag kör dom på 12V. Problemet är att det sitter varvtalsregleringselektronik inbyggd i fläkten, så drar man ner spänningen så stannar dom. 9V verkardom kunna gå på. Inte så stor skillnad dock. Nästa projekt blir en enkel pwm-styrning med en 555'a...
Citat från: purjo__ skrivet 27 november 2010, 18:35:18Fläktarna är dom jag länkade till i svar #7 i den här tråden. Jag kör dom på 12V. Problemet är att det sitter varvtalsregleringselektronik inbyggd i fläkten, så drar man ner spänningen så stannar dom. 9V verkardom kunna gå på. Inte så stor skillnad dock. Nästa projekt blir en enkel pwm-styrning med en 555'a...Vad tror du om en sån här?
Citat från: Strip skrivet 03 december 2010, 10:42:27Citat från: purjo__ skrivet 27 november 2010, 18:35:18Fläktarna är dom jag länkade till i svar #7 i den här tråden. Jag kör dom på 12V. Problemet är att det sitter varvtalsregleringselektronik inbyggd i fläkten, så drar man ner spänningen så stannar dom. 9V verkardom kunna gå på. Inte så stor skillnad dock. Nästa projekt blir en enkel pwm-styrning med en 555'a...Vad tror du om en sån här?Nej.Problemet är att det är moderna 4-tråds fläktar. varvtalsregleringselektroniken sitter i fläkten, för att reglera varvtalet skall man skicka in en 25kHz fyrkantsvåg på en kabel där pulsbreddsförhållandet bestämmer hastigheten.Fläkten har en skyddsfunktion som gör att avsaknaden av denna hastighetsstyrsignal gör att fläkten går på full fart, vilket jag har utnyttjat...Försöker man reglera hastigheten genom att sänka spänningen så kommer elektroniken att försöka hålla varvtalet uppe tills man kommer till en nivå då den helt enkelt stänger av (En liten hastighetsreglering kan man få till i intervallet 7,5-9V, men eftersom elektroniken försöker hålla uppe varvtalet så drar den potentiellt sett mer ström med minskad spänning och det kanske kan skada nånting i längden).http://www.formfactors.org/developer/specs/4_Wire_PWM_Spec.pdf
Det kan vara värt att prova... Å andra sidan är det inte så svårt att slänga ihop en oscillator med en 555'a. Då kan man ju desutom styra pulsbredden med en termistor...
Citat från: purjo__ skrivet 03 december 2010, 11:51:33Det kan vara värt att prova... Å andra sidan är det inte så svårt att slänga ihop en oscillator med en 555'a. Då kan man ju desutom styra pulsbredden med en termistor...Pretty please med socker på, släng ihop två! studsHar du kvar fläktarna i drift? Har du nåt mer att säga om effekthöjningen? Ljudnivån? Kalla golvet?Jag har ett underdimensionerat C22 3000x300 element som jag måste antingen befläkta eller byta ut mot ngt klumpigare (C33). Vi (hon) har svårt att bestämma oss för vilken väg jag ska vandra.
Du har inte testat att vända luftflödet över huvud taget? Vore intressant att höra vad som förändras i mätningarna isf. och hur. Även om du upplever värmekomforten annorlunda vore intressant.Kanske halva flödet uppåt, och halva nedåt? En avgränsning måste vara enkel att utföra.