Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägga klinker innan golvvärmen är testad?  (läst 6347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Lägga klinker innan golvvärmen är testad?
« skrivet: 22 november 2010, 07:35:14 »
Vi har gått och väntat på rörmokaren så att han han ansluta golvvärmen innan vi lägger klinker (så att vi ser att det är tätt).
Idag pratade jag med han, och han menar att man inte gör så - man lägger klinker först och sen sätter man på golvvärmen, annars spricker fog och fix.

Någon som vet om det här stämmer?

Det är LK golvvärme vi lagt, limmade frigolitplattor med PEX-slang.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lägga klinker innan golvvärmen är testad?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2010, 07:51:47 »
Hur mycket cementmaterial ligger ovanför plaströren?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Lägga klinker innan golvvärmen är testad?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2010, 07:55:36 »
Ingenting. Skivorna är lagda ovanpå golvspån, och klinkers ska monteras direkt på golvvärmeskivorna. Sådana här är det vi lagt:
http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=33_34&products_id=101

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lägga klinker innan golvvärmen är testad?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2010, 08:08:04 »
Detta system har jag aldrig monterat.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Lägga klinker innan golvvärmen är testad?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2010, 08:33:26 »
Ok. Har du något tips generellt? Brukar man göra som han beskriver?

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Lägga klinker innan golvvärmen är testad?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2010, 11:24:25 »
Vi gjorde klart golvet i badrummet utan att testa värmen - den väntade vi med i en månad innan den kördes igång! Klart man kan testa innan klinker om man vill, men då ska den kallna och vara kall i en månad innan man kan använda värme igen! Eller vilken tid som nu föreskrivs...
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Lägga klinker innan golvvärmen är testad?
« Svar #6 skrivet: 22 november 2010, 11:28:34 »
Man ska såklart inte sätta på värmen, men att trycksätta och täthetsprova slingorna ser jag det som självklart att man gör innan, annars får man ju riva upp klinkret igen om det skulle läcka nånstans.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Lägga klinker innan golvvärmen är testad?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2010, 11:51:49 »
Man ska såklart inte sätta på värmen, men att trycksätta och täthetsprova slingorna ser jag det som självklart att man gör innan, annars får man ju riva upp klinkret igen om det skulle läcka nånstans.

+1  Thumbsup pÃ¥ den. Alltid trycksätta innan övergolvet läggs annrs fÃ¥r man bara riva upp det om det läcker

Att inte trycksätta innan golvläggning är både för rörisen och er en osäkerhet. Om ni nu lägger golvet innan, vems är ansvaret om det läcker? Är det rörisen som knäckt röret eller är det ni själva som trampat sönder röret?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lägga klinker innan golvvärmen är testad?
« Svar #8 skrivet: 24 november 2010, 21:01:44 »
Trycksätt med luft och manometer?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Lägga klinker innan golvvärmen är testad?
« Svar #9 skrivet: 24 november 2010, 21:22:15 »
Vi har gått och väntat på rörmokaren så att han han ansluta golvvärmen innan vi lägger klinker (så att vi ser att det är tätt).
Idag pratade jag med han, och han menar att man inte gör så - man lägger klinker först och sen sätter man på golvvärmen, annars spricker fog och fix.

Någon som vet om det här stämmer?

Det är LK golvvärme vi lagt, limmade frigolitplattor med PEX-slang.

Skulle aldrig lägga golvvärme utan att kolla att det funkar/är tätt innan man lägger pÃ¥ resten. Tror att rörisen känner sig självsäker eftersom han säger som han gör och tar en genväg. (det gjorde jag med och det funkar, men dÃ¥ hade jag gjort allt själv, och visste  ::) skulle inte haft nÃ¥gon annan att skylla pÃ¥) Det är en stor skillnad om man lejer bort jobbet, vem tar ansvaret och kostnaden om det finns en läcka om golvet är färdigt? Hur mycket strul kan det inte bli? Jag skulle vilja pÃ¥stÃ¥ att när man lagt golvvärmen, vatten eller el, sÃ¥ kollar man att det är ok innan man fortsätter. Allt annat är inte seriöst. Som hos en granne som lejde bort hela golvjobbet med golvvärme (el) Det funkade inte! Hur roligt är det dÃ¥?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lägga klinker innan golvvärmen är testad?
« Svar #10 skrivet: 24 november 2010, 22:36:18 »
Lägg plattorna istället för att krångla med trycksättning.

Man behöver inte oroa sig för allt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lägga klinker innan golvvärmen är testad?
« Svar #11 skrivet: 25 november 2010, 04:40:01 »
El golvvärme mycket lättare, ohm mäta mellan varje moment, de håller på och bygga vårt hus nu, vad jag vet så har de inte testat golvvärmen än, nästa veckas kopplas vattenburen elpanna in pá slingan..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Lägga klinker innan golvvärmen är testad?
« Svar #12 skrivet: 25 november 2010, 09:23:44 »
El golvvärme mycket lättare, ohm mäta mellan varje moment, de håller på och bygga vårt hus nu, vad jag vet så har de inte testat golvvärmen än, nästa veckas kopplas vattenburen elpanna in pá slingan..

Koppla in vattenburen elpanna pÃ¥ el-slingan  Thumbsup Thumbsup Thumbsup
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lägga klinker innan golvvärmen är testad?
« Svar #13 skrivet: 25 november 2010, 09:35:32 »
El golvvärme mycket lättare, ohm mäta mellan varje moment, de håller på och bygga vårt hus nu, vad jag vet så har de inte testat golvvärmen än, nästa veckas kopplas vattenburen elpanna in pá slingan..

Koppla in vattenburen elpanna pÃ¥ el-slingan  Thumbsup Thumbsup Thumbsup

En ångturbin med generator förmodligen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
El golvvärme mycket lättare, ohm mäta mellan varje moment, de håller på och bygga vårt hus nu, vad jag vet så har de inte testat golvvärmen än, nästa veckas kopplas vattenburen elpanna in pá slingan..

Koppla in vattenburen elpanna pÃ¥ el-slingan  Thumbsup Thumbsup Thumbsup

En ångturbin med generator förmodligen.

*ler* Elburen Vattenpanna
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!