0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Intressant diskusion allmänt vad gäller tråden, det mesta handlar väl bara om desiteter eller ?, om vi pratar kakel kontra trägolv.
Massor att säga om detta. Ett golv med bra värmeledningsförmåga ochhög värmekapacitet (sten, klinker o.s.v.) alltid känns kallare vid beröring än vaden ytbeläggning med trä gör vid samma yttemperatur. I ena ytterlighetslägetfinner vi metaller (koppar är "värst") och i andra ytterlighetsläget finner vi t.ex. kork.Ett golv med hög värmekapacitet blir dessutom mycket trögt och därför inte gåratt reglera på vanligt sätt, men utnyttjat på rätt sätt kan det bli en stor fördel ihusets värmebalans.
@ Crille-10: Ditt senaste exempel visar hur värmetransport går ut genom en konstruktion,från +20 till -20 grader och det verkar väl helt OK. Man ser i siffrorna, precis som förväntat,att träbeläggningen ger lägre temperaturer i punkterna 2,3 och 4 än vad klinker ger.I golvvärmefallet har du dock de högsta temperaturerna mitt i betongen och värmetransportbåde inåt OCH utåt.
Själv har jag 50 kvadrat golvvärme från 70-talet i källaren, troligen ingen isolering under - däremot en fin storblommig heltäckningsmatta över hela! ThumbsupDet blir varmt där ändå, lätt 26 grader om ja inte stryper flödet!
Vad som händer i MITT betongolv är att då utetempen sjunker eller returen på vb minskar, börjar vp'n förbereda och starta en energiurladdning i golvet. Så då ex utetempen sjunker ökar vp'n värmen i golvet. Den kallare tempen ute tar tid på sig att nå in i huset och det gör även energiurladdningen från golvets mitt. Fortsätter utetempen sjunka så fortsätter naturligtvis vp'n att producera värme vilket kommer att behövas då det blir kallare ute. Tvärvänder utetempen och det blir varmare så slår vp'n av. Överskottsvärmen som då är i golvets mitt behövs för att trycka ut kölden ur väggarna som hela tiden vandrar i isoleringen...Så med utegivaren så ligger vp'n alltid steget före det som sker i innetemp. Förkortat blir det... När utetempen sjunker tar det tid innan kylan når in i huset.Den då producerade värmen som vp'n startat tar tid att nå golvytan och kommer lagomt då kylan utifrån slår igenom.Vid väderomslag åt andra hållet behövs överskottet att tränga ut kylan i väggarna.Så jag PÅSTÅR att ett betongolv själv sköter svängningar perfekt utan speciell utrustning. Enbart med en gammaldags utegivare!!!Jag kan inte förstå hur er lösning med direktstyrning av betongen kan vara bättre på något sätt? När väl kylan når insidan på huset är det lite väl sent att kompensera med mera energi i betongen.... Hur har ni löst detta utan utegivare? och endas styr med innegivare?Sedan har jag inte fått något svar på hur ett felutnytjat trögt golvärmesystem är konstruerat!!Börja inte svamla om isoleringen under huset, För i detta förfarande har det ringa betydelse eftersom kylan underifrån nära nog är konstant.