Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenburengolvvärme - ytmaterial pÃ¥ golv...  (läst 13295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Vattenburengolvvärme - ytmaterial på golv...
« Svar #30 skrivet: 19 november 2010, 09:29:58 »
Intressant diskusion allmänt vad gäller tråden, det mesta handlar väl bara om desiteter eller ?, om vi pratar kakel kontra trägolv.

Attans!!! Detta med pungen har jag hört talas om... Fruktbarheten ökas om den ventileras bättre... men va'tusan!? Har man inga nuvarande planer på barn så är det väl ett ringa problem? De gåtti'a är väl färskvara?

Jag måste erkänna att den handlar inte om vad TS frågar efter. Har läst inläggen från ts men hittar bara att han förundras över att ett trägolv på betong isolerar bort så pass mycket som 7-8 grader..

Vad som irriterar är att enligt sobris så fungerar inte ett trögt betonggolv med vanlig traditionell utegivare, utan det måste specialstyras.
Massor att säga om detta. Ett golv med bra värmeledningsförmåga och
hög värmekapacitet (sten, klinker o.s.v.) alltid känns kallare vid beröring än vad
en ytbeläggning med trä gör vid samma yttemperatur. I ena ytterlighetsläget
finner vi metaller (koppar är "värst") och i andra ytterlighetsläget finner vi t.ex. kork.

Ett golv med hög värmekapacitet blir dessutom mycket trögt och därför inte går
att reglera på vanligt sätt, men utnyttjat på rätt sätt kan det bli en stor fördel i
husets värmebalans.
Med utgångsläge av rubriken och TS inlägg så säger Sobris förkortat i klartext...
-att stengolv ALLTID känns kallare än trä. Ett koppargolv leder värmen bäst ock ett golv med kork sämst. Samt att ett betonggolv inte går att reglera med en vanlig utegivare, utan måste specialstyras. MEN OM man specialstyr betongen på rätt sätt så är det en stor fördel i huset.

Sedan har jag läst andra inlägg om betonggolv/isolering, legionella.mm från sobris så jag börjar fundera på vad han säljer.
Det är inte nödvändigt att tokisolera åt något håll. såvida man ska betala för det.
Byggnormer spikas inte ihop i dag för energipriser om 20 år.
Om sobris fick bestämma så skulle alla med hus byggda i går behöva tilläggsisolera åt alla håll. Sedan då det är klart så kan man börja laborera med parametrar, faktiska termer och andra fina ord.

När merparten av de i husbyggartankar ska till att starta ett husbygge så märks alla utgifter DIREKT på kontot. Så många måste typ kompromissa bland råd ock rön. Och jag menar inte att man byggfuskar. Men det finns en massa valmöjligheter redan då husgrunden byggs.

Mycket av byggandet lägger kunden på byggherren som gör som han då anser rätt.... Skulle man då få sobris som byggherre kommer ett litet hus att kosta gigantiska summor. Men förhoppningsvis lönsamt att driva för barnbarnsbarn, om nu inte betongplattan bryts sönder av tjälen förståss. Eller annat börjar ruttna.


Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Vattenburengolvvärme - ytmaterial på golv...
« Svar #31 skrivet: 19 november 2010, 11:38:28 »
@ Stig-H: Nu lägger du ord i munnen pÃ¥ mig igen  ;)

När du inte ens märker att vi är överens, så är det förstås meningslöst att
diskutera vidare i sakfrågan.

Likaså när begrepp som temperatur, effekt, energi och värme används om vartannat
i olika inlägg (av olika personer?), som om det vore samma sak, så bidrar det ju inte till
ökad förståelse precis.

En "byggherre" är förresten den som låter uppföra en byggnad för egen räkning och
är därmed identisk med den som du i exemplet kallar "kunden"  Thumbsup

Vem som helst kan ta reda på vem jag är och vad jag säljer, det är bara att följa länkarna
i min profil. Syftet med att vara med här är främst att bygga ny kunskap både för egen del
och att hjälp andra att förstå. Om det skulle finnas någon på forumet som tar åt sig ny
kunskap snabbare än jag, så skulle jag se det som ett personligt misslyckande. Då får man
ändÃ¥ ta med i beräkningen att vissa börjar frÃ¥n en väldigt lÃ¥g nivÃ¥  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Crille-10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nykarleby, Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenburengolvvärme - ytmaterial på golv...
« Svar #32 skrivet: 19 november 2010, 14:14:23 »
Hej

Bifogar men u-värdesberäkning på de både golven

Klinkergolv: 0,396 W/m2K
Plankgolv: 0,374 W/m2K

kanske det kan kasta nåt nytt ljus över det "problemet" eller så inte...



IVT C7 -03 , 145m aktiv borra, 1½-plansvilla 154m2

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Vattenburengolvvärme - ytmaterial på golv...
« Svar #33 skrivet: 19 november 2010, 14:49:58 »
@ Crille-10: Ditt senaste exempel visar hur värmetransport går ut genom en konstruktion,
från +20 till -20 grader och det verkar väl helt OK. Man ser i siffrorna, precis som förväntat,
att träbeläggningen ger lägre temperaturer i punkterna 2,3 och 4 än vad klinker ger.

I golvvärmefallet har du dock de högsta temperaturerna mitt i betongen och värmetransport
både inåt OCH utåt.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenburengolvvärme - ytmaterial på golv...
« Svar #34 skrivet: 20 november 2010, 20:04:28 »
@ Crille-10: Ditt senaste exempel visar hur värmetransport går ut genom en konstruktion,
från +20 till -20 grader och det verkar väl helt OK. Man ser i siffrorna, precis som förväntat,
att träbeläggningen ger lägre temperaturer i punkterna 2,3 och 4 än vad klinker ger.

I golvvärmefallet har du dock de högsta temperaturerna mitt i betongen och värmetransport
både inåt OCH utåt.

Med andra ord svamalar du sobris(vill du bli tagen allvar?).
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Vattenburengolvvärme - ytmaterial på golv...
« Svar #35 skrivet: 20 november 2010, 21:21:12 »
Jag skummade igenom myter och annat på din sida sobris, och jag kan inte förstå att någon form av direktstyrning i ett betonggolv skulle fungera ens bra!

Vad som händer i MITT betongolv är att då utetempen sjunker eller returen på vb minskar, börjar vp'n förbereda och starta en energiurladdning i golvet. Så då ex utetempen sjunker ökar vp'n värmen i golvet. Den kallare tempen ute tar tid på sig att nå in i huset och det gör även energiurladdningen från golvets mitt. Fortsätter utetempen sjunka så fortsätter naturligtvis vp'n att producera värme vilket kommer att behövas då det blir kallare ute. Tvärvänder utetempen och det blir varmare så slår vp'n av. Överskottsvärmen som då är i golvets mitt behövs för att trycka ut kölden ur väggarna som hela tiden vandrar i isoleringen...
Så med utegivaren så ligger vp'n alltid steget före det som sker i innetemp.

Förkortat blir det... När utetempen sjunker tar det tid innan kylan når in i huset.
Den då producerade värmen som vp'n startat tar tid att nå golvytan och kommer lagomt då kylan utifrån slår igenom.
Vid väderomslag åt andra hållet behövs överskottet att tränga ut kylan i väggarna.

Så jag PÅSTÅR att ett betongolv själv sköter svängningar perfekt utan speciell utrustning. Enbart med en gammaldags utegivare!!!

Jag kan inte förstå hur er lösning med direktstyrning av betongen kan vara bättre på något sätt? När väl kylan når insidan på huset är det lite väl sent att kompensera med mera energi i betongen.... Hur har ni löst detta utan utegivare? och endas styr med innegivare?

Sedan har jag inte fått något svar på hur ett felutnytjat trögt golvärmesystem är konstruerat!!

Börja inte svamla om isoleringen under huset, För i detta förfarande har det ringa betydelse eftersom kylan underifrån nära nog är konstant.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Vattenburengolvvärme - ytmaterial på golv...
« Svar #36 skrivet: 20 november 2010, 21:37:25 »
Själv har jag 50 kvadrat golvvärme frÃ¥n 70-talet i källaren, troligen ingen isolering under - däremot en fin storblommig heltäckningsmatta över hela!  Thumbsup
Det blir varmt där ändå, lätt 26 grader om ja inte stryper flödet!
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Vattenburengolvvärme - ytmaterial på golv...
« Svar #37 skrivet: 20 november 2010, 22:06:04 »
Själv har jag 50 kvadrat golvvärme frÃ¥n 70-talet i källaren, troligen ingen isolering under - däremot en fin storblommig heltäckningsmatta över hela!  Thumbsup
Det blir varmt där ändå, lätt 26 grader om ja inte stryper flödet!

HYYYSCH!! Säg inte så, så sobris hör... För då blir du nog anmäld för att du slösar med energi på ett oisolerat golv! Dessutom med storblommig matta på!! Förmodligen hittar han nog en paragraf för storblommiga mattor så du får fängelse!

Byggåret var nog prick 70 då en rörmok lade järnrör i betonggolvet i bygget... Där låg man på golvet i kortkallingar och hade varma ställen då man körde bilbanan eller tåget i hobbyrummet... Grannen hade samma hustyp/m2 men utan golvvärme i källaren/del av garaget men låg på betydligt högre oljeförbrukning i alla år... Hur det var med isolering neråt vet jag inte.. Man resonerade nog som så att värmen stiger...
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Vattenburengolvvärme - ytmaterial på golv...
« Svar #38 skrivet: 20 november 2010, 22:11:33 »
Tja, man kanske gjorde en rejält tjock betongkaka under värmerören istället för isolerskivor? Hursomhelst är storblommig heltäckningsmatta definitivt kriminellt!
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Vattenburengolvvärme - ytmaterial på golv...
« Svar #39 skrivet: 23 november 2010, 15:55:04 »

Vad som händer i MITT betongolv är att då utetempen sjunker eller returen på vb minskar, börjar vp'n förbereda och starta en energiurladdning i golvet. Så då ex utetempen sjunker ökar vp'n värmen i golvet. Den kallare tempen ute tar tid på sig att nå in i huset och det gör även energiurladdningen från golvets mitt. Fortsätter utetempen sjunka så fortsätter naturligtvis vp'n att producera värme vilket kommer att behövas då det blir kallare ute. Tvärvänder utetempen och det blir varmare så slår vp'n av. Överskottsvärmen som då är i golvets mitt behövs för att trycka ut kölden ur väggarna som hela tiden vandrar i isoleringen...
Så med utegivaren så ligger vp'n alltid steget före det som sker i innetemp.

Förkortat blir det... När utetempen sjunker tar det tid innan kylan når in i huset.
Den då producerade värmen som vp'n startat tar tid att nå golvytan och kommer lagomt då kylan utifrån slår igenom.
Vid väderomslag åt andra hållet behövs överskottet att tränga ut kylan i väggarna.

Så jag PÅSTÅR att ett betongolv själv sköter svängningar perfekt utan speciell utrustning. Enbart med en gammaldags utegivare!!!

Jag kan inte förstå hur er lösning med direktstyrning av betongen kan vara bättre på något sätt? När väl kylan når insidan på huset är det lite väl sent att kompensera med mera energi i betongen.... Hur har ni löst detta utan utegivare? och endas styr med innegivare?

Sedan har jag inte fått något svar på hur ett felutnytjat trögt golvärmesystem är konstruerat!!

Börja inte svamla om isoleringen under huset, För i detta förfarande har det ringa betydelse eftersom kylan underifrån nära nog är konstant.

Mycket bra förklarat inlägg allmänt om hur ingjuten vattenburen värme fungerar med utegivare ( och självklart en montering/justering sak, men det problemet har ALLA system oavsett)

2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!