Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ctc Total Vedeldning, SPJÄLLET?  (läst 4028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skeletard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Ctc Total Vedeldning, SPJÄLLET?
« skrivet: 14 november 2010, 17:16:42 »
Hej, jag har idag för första gången eldat med ved i min gamla ctc total panna.
Försökt ställa in så att reglaget stänger vid önskad temperatur vilket det verkar som den gjorde.
Men när jag eldat o vart nöjd med mig själv så ser jag en liten grej uppe på panna som får mig att fundera.
Det är en bild där det visar att Spällreglaget är öppet när spaken är inne (jag drog ut den då det verkade logiskt att det var öppet då), jag tyckte jag fick bra drag när den var ute.
Sitter alltså o funderar på vad som är rätt, står inget i instruktionsboken om hur den ska vara i öppet respektive stängt läge.
Ska bifoga en bild när jag laddat mobilen med så att den som har en liknande model kanske kan bidra med nåt svar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc Total Vedeldning, SPJÄLLET?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2010, 19:41:32 »
De flesta vedpannor har 2 spjäll, det ena som sitter för rökutgången mot skorsten ska alltid vara öppet vid eldning.
Den andra öppnas då man tänder för att få drag men ska stängas sen (när skorsten är varm) så elden tar rätt väg genom pannan och värmer pannvattnet.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andersson62

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Ctc Total Vedeldning, SPJÄLLET?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2010, 20:15:03 »
HEj, JAg har en ctc total, och när jag öppnar mitt spjäll så skall spaken vara inne..
Jag har bara ett spjäll i pannan, glöm ej baffelplåten i toppen på eldstaden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!