Flödet beror på två saker - drivtrycket som din cirkpump (i kombination med grundtrycket i expansionskärlet) skapar samt motståndet i de olika stammarna. Det vill säga: om du har för stort flöde i en gren av systemet så minskar du det genom att öka motståndet i den grenen - dvs du stryper där. Med andra ord: Du kan få till ett bra flöde i hela systemet! Sen måste man förstås fråga sig hur mycket strul det blir för att få till detta flöde, och hur höga ambitioner du har att få till ett "perfekt system"... Den "krångliga stammen" kommer vara lång med många böjar och alltså ha ett relativt högt motstånd. Om jag skulle vara tvungen att göra så här vid en ombyggnad av befintligt system skulle jag vilja ha förinställbara instrypningsventiler på alla radiatorer, kanske även STAD-ventil på den korta stammen där man kan tänka att man kommer behöva strypa mest (detta för att undvika alltför stora tryckfall över rad-ventilerna, kan ge ljudeffekter). Å andra sidan tycker jag det låter på ditt inlägg som att du ska dra helt nytt system? Då kan en duktig röris räkna ut tryckfallen och variera rördimensionerna för att balansera systemet (kanske är detta redan gjort, den korta stammen är ju 15-rör?).
Ska ni dra en helt ny stam till "tillväxt"-delen när ni inreder den? Bra att låta rörisen planera in denna redan nu (avstick med avstängningsventiler samt att räkna in den i tryckfallsberäkningarna) så ni inte behöver gå in och ändra i de andra stammarna eller tömma systemet när det blir dags!
PS. Dina funderingar om var avsticken lämnar stammen, om det är nära pannan eller inte, spelar inte så stor roll. I ett hyfsat rakt 28-rör är tryckfallet nästan obefintligt över några meter, det kommer alltså finnas samma drivtryck tillgängligt i hela 28-rörets längd. DS