0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med min 1kw kompressor så får jag ut 4kw vid 30 ºC frånluft så du borde ju få ut närmare 3kw.
Citat från: TokJan skrivet 07 november 2010, 20:02:37Med min 1kw kompressor så får jag ut 4kw vid 30 ºC frånluft så du borde ju få ut närmare 3kw.Det låter ju väldigt bra, om man skulle lyckas få ut närmare 3kW istället för de knappa 2kW som den ger nu!
Problemet är att hitta 30 ºC luft till pumpen. Så varmt har du inte inne.Ett sätt är luftsolfångaren. Ett annat är att folk eldar i kaminen.
Citat från: TokJan skrivet 07 november 2010, 21:15:01Problemet är att hitta 30 ºC luft till pumpen. Så varmt har du inte inne.Ett sätt är luftsolfångaren. Ett annat är att folk eldar i kaminen.Ja sant. Och som vanligt med solfångare så är ju problemet att dom ger som minst när man behöver som mest energi på vintern när det är korta dagar och inte mycket solsken.
Citat från: joka83ed skrivet 07 november 2010, 14:35:35Bosch och IVT har ju en lösning med att använda sig till viss del av antingen jord eller bergvärme ihop med en FLVP,tycker det låter som en smart id'e. Ja det kan väl iofs säkert vara en bra lösning. Fast då kommer man ju ändå inte ifrån att man måste borra (vid bergvärme). När jag skulle byta ut min gamla trasiga frånluftsvp så kollade jag på IVT495 som var en sån maskin, men då visade det sig att det inte blev så mycket billigare än en ren bergvärmepump. Sen så ville borrningsföretaget ha extra betalt när dom skulle borra ett grundare hål. Så det blev i stort sett lika billigt att sätta in en vanlig bergvärmepump och borra ett djupare hål.
Bosch och IVT har ju en lösning med att använda sig till viss del av antingen jord eller bergvärme ihop med en FLVP,tycker det låter som en smart id'e.
Skulle vara en smal sak att få till ett agregat som var kompertibelt med alla frånluftsvärmepumpar. Själv är jag på väg att tagga ner annars skulle jag satt igång.
hplp: Det är bara F600P men det är samma pump som 640 fast äldre styrkort.