Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kopparör i sandbädd under hussockel  (läst 2221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
Kopparör i sandbädd under hussockel
« skrivet: 01 augusti 2005, 18:31:28 »
När min far byggde hus på 70-talet placerade han ett antal kopparslingor i sandbädden en bit under isoleringen.

Tanken var att han skulle kunna köra ner spillvärme (solvärme eller annat) för att på så vis kanske få någon energivinst framåt vintern.

Rören har legat där oanvända och nu efter pensionering har han planer på att ta dessa i bruk och på ett eller annat vis höja sandbäddens temperatur någon grad.

Det som då slår mig är givetvis följande (förutom den tveksamma lönsamheten):
1. Fuktvandring. Hur går det om man höjer tempen, kommer det att vandra fukt från marken till betongplattan.

2. Radonrisk. Det borde iof. inte vara radonfarligt område, men finns det ändå någon risk att man ökar radonflödet in i huset?

Martin

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kopparör i sandbädd under hussockel
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2005, 12:08:12 »
När min far byggde hus på 70-talet placerade han ett antal kopparslingor i sandbädden en bit under isoleringen.

Tanken var att han skulle kunna köra ner spillvärme (solvärme eller annat) för att på så vis kanske få någon energivinst framåt vintern.

Rören har legat där oanvända och nu efter pensionering har han planer på att ta dessa i bruk och på ett eller annat vis höja sandbäddens temperatur någon grad.

Det som då slår mig är givetvis följande (förutom den tveksamma lönsamheten):
1. Fuktvandring. Hur går det om man höjer tempen, kommer det att vandra fukt från marken till betongplattan.

2. Radonrisk. Det borde iof. inte vara radonfarligt område, men finns det ändå någon risk att man ökar radonflödet in i huset?

Martin

1. Jag har för mig att fukt vandrar mot kalla sidan så blir det varmare under betongplattan så finns risk att fukt vandrar upp genom betongplattan.

2. Gissningsvis borde det inte finnas någon risk för radon.

Fast du inser väl att den eventuella värmevinsten du gör, äts upp av elförbrukningen frÃ¥n den extra cirkpumpen du behöver för att drivasystemet.  a:gl
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Kopparör i sandbädd under hussockel
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2005, 16:30:16 »

1. Jag har för mig att fukt vandrar mot kalla sidan så blir det varmare under betongplattan så finns risk att fukt vandrar upp genom betongplattan.

Det var just det som jag hade för mig, men om han håller temperaturen i sanden lägre än i platten borde det ju funka.

Fast du inser väl att den eventuella värmevinsten du gör, äts upp av elförbrukningen från den extra cirkpumpen du behöver för att drivasystemet. a:gl
Jo, det är väl nog så, men å andra sidan slipper han ju förlusterna neråt genom plattan. Men bättre att placera pengarna i annat. VP t.ex.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 369
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!