0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Carl N skrivet 06 november 2010, 21:27:46Citat från: purjo__ skrivet 06 november 2010, 18:06:56Bygg normal golvvärme med normal dimension och cirkpump enligt gängse principer. Blir det strömavbrott så dröjer det ju ändå många timmar innan det blir farligt kallt i golvet. Kör du dessutom cirkpumpen via elverk/batteri så klarar du dig säkert ett dygn innan det är nån frysrisk.Precis vad jag tänkte, en 12V cirkpump och ett batteri är vad som behövs vid strömavbrott. När du har ström behövs bara en trafo.Citat från: pricken skrivet 04 november 2010, 11:32:20Jag vet dom som kör sina cp via 12V-->240V invertrar och stora batterier, som står mot en C-tek laddare.Antagligen enklast och driftsäkrast.Ligger jag på allas ignorelista eller vad?Om inte fattar jag inte vad ni tjabblar om, detta är garanterat det överlägset enklaste och billigaste sättet att säkra cirkulationen i systemet vid avbrott i kraftleveransen. OAVSETT vilken typ av system, GV eller radiatorer då det bara skall driva CP + eventuella ställdon.
Citat från: purjo__ skrivet 06 november 2010, 18:06:56Bygg normal golvvärme med normal dimension och cirkpump enligt gängse principer. Blir det strömavbrott så dröjer det ju ändå många timmar innan det blir farligt kallt i golvet. Kör du dessutom cirkpumpen via elverk/batteri så klarar du dig säkert ett dygn innan det är nån frysrisk.Precis vad jag tänkte, en 12V cirkpump och ett batteri är vad som behövs vid strömavbrott. När du har ström behövs bara en trafo.
Bygg normal golvvärme med normal dimension och cirkpump enligt gängse principer. Blir det strömavbrott så dröjer det ju ändå många timmar innan det blir farligt kallt i golvet. Kör du dessutom cirkpumpen via elverk/batteri så klarar du dig säkert ett dygn innan det är nån frysrisk.
Jag vet dom som kör sina cp via 12V-->240V invertrar och stora batterier, som står mot en C-tek laddare.Antagligen enklast och driftsäkrast.
Ligger jag på allas ignorelista eller vad?Om inte fattar jag inte vad ni tjabblar om, detta är garanterat det överlägset enklaste och billigaste sättet att säkra cirkulationen i systemet vid avbrott i kraftleveransen. OAVSETT vilken typ av system, GV eller radiatorer då det bara skall driva CP + eventuella ställdon.