Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Bostadsventilation
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Hur göra med ventilationen
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hur göra med ventilationen (läst 3873 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
laros514
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 87
Karma +0/-0
Nibe 1145-10
laros514
«
skrivet:
25 oktober 2010, 00:05:42 »
Citera
Hej!
Vi bor i ett gammalt hus som blivit tilläggsisolerat och bytt till 3-glas för kanske 15 år sedan. Således inte vi som gjort detta.
En lite redogörelse först...
Nedre plan:
* Hall drar från golvet (sågspånet är någon gång utbytt mot gul isolering, bara här, resten av huset har sågspån).
* Kök har en mekanisk köksfläkt där luften går via en rökkanal ut. Den går bara när man kör den.
* Lekrum/kontor ingenting.
* Vardagsrum har en kakelugn som går i en annan rökkanal (vilken tur, eller hur?). Stänger när vi inte eldar.
* Toalett-/badkarsrum har en ventil i taket (utan fläkt) som går rakt upp och slutar i kutterspånsvinden i ett grått plaströr. Toppen har någon sorts "frigolit-hatt".
* Tvättrum har en elektrisk utsugsfläkt utan kallras. Snurrar ibland av sig själv när vi inte kör den. Betyder det att luft snurrar in, månne?
Övre plan:
* Trapp upp är dåligt isolerad på ovansidan mot vindstrapp.
* Veranda med enkelglas som kompletteras med dubbelglas under vintern, vilket ger då 3-glas. Här leder vindstrappan upp drar i springor upp mot vinden i veranda-taket.
* 3 sovrum ingenting.
* Litet arbetsrum ingenting.
* Toalett-/duschrum har en ventil i taket (utan fläkt), tror det går ihop med nedre plans toalett-ventilation och mynnar på vinden.
Så... Det känns som vi har en hel del utlopp, men nästan inget som går in. Verkar som vi har ett undertryck i huset, vilket inte borde vara så bra för krypgrunden under hösten då varm fuktig luft kommer in och på vintern då kall torr luft drar upp genom springorna och det blir kallt, är det korrekt tolkat?
Vi upplever det inte som att vi har dålig luft inne, men antar att vårt friskluft-intag kommer från hallen.
Någon som vill ge oss råd att göra?
Ska man sätta fönsterventiler, isåfall av vilken typ och var kan man köpa dem?
Är det bättre med runda ventiler i varje rum? Vad är att föredra?
Kommer det att dra mindre från golvet när detta är gjort?
Eftersträvar man ungeför samma tryck ute som inne, dvs balans?
Loggat
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Hur göra med ventilationen
«
Svar #1 skrivet:
25 oktober 2010, 07:59:11 »
Citera
Jag skulle göra följande insats. (Notera att jag inte är expert på detta, men har gjort liknande insatser på vårt hus med bra resultat som följd)
Dra ut avluften från toa/dusch/tvätt ovan tak, om de mynnar på kallvinden så får du stor fuktbelastning där, med risk för fukt/mögel/röta.
Sätta in Fresch 90 ventiler i alla rum som inte har avluft via fläkt eller takventiler.
Täta all ventilation till krypgrunden, täcka marken med plast, och sätta in en sorbtionsavfuktare där fläkten ser till att du har en kontrollerad ventialtion av krypgrunden.
Avfuktaren säkerställer en frisk krypgrund, och ger dig varmare golv, dessutom riskerar du inte att husets ventilation tillförs luft från krypgrunden, som kan vara bemängd med diverse sporer och bakterier.
Det där skulle nog kunna kosta mellan 20 000 och 40 000 beroende på vad du köper och hur mycket du gör själv, men jag tror ni skulle få ett klart märkbart bättre inomhusklimat.
Köper du tjänsterna för allt kan det nog också bli dyrare än så, men det mesta kan en normalhändig person göra själv.
Ett kallrasskydd på fläkten i toan är nog inte heller helt fel.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
laros514
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 87
Karma +0/-0
Nibe 1145-10
laros514
«
Svar #2 skrivet:
25 oktober 2010, 16:33:23 »
Citera
Hej!
Ok, tack.
Varför just Fresh 90, är den speciellt bra?
Det är som tre fack i krypgrunden.
Ett högre som täcker halva huset under vrum och lekrum/kontor, ett som sitter ihop med potatiskällaren (gjutet golv) där värme och vatten går in och ett under hallen där man måste krypa (ca 40 cm).
Vi har fundrat på att isolera, gjuta i hallen och lägga klinker för att få golvvärme, få bort ev krypgrundsproblematik och slippa draget. Är det en dålig idé?
Vilken avfuktare rekommenderas? Vill att den ska vara strömsnål isåfall. Rickard, hur mycket går din och hur många kWh tar den per år?
Loggat
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
25 oktober 2010, 16:53:48 »
Citera
Frech 90 är dyra, men bra.
Jag köpte ett par billiga ventiler, 70 mm, för någon tia, men det kommer knappt någon luft alls genom dem, det lönar sig t.o.m när det gäller ventiler att satsa på kvalitet.
Har 2 st Frech 90, och det är en enorm skillnad.
Dessutom är de isolerade så man inte får lika mycket kondens på insidan när det är snorkallt ute, på de billigare har jag fått limma in frigolit på insidan locket för att det inte skulle rinna vatten efter tapeterna...
När det gäller att fylla upp, gjuta o.s.v. i en befintlig krypgrund så ger jag inga råd, det finns så många saker som kan hända, att jag inte vill bli den du pekar finger på om något går snett.
Jag själv skulle vara väldigt försiktig med att gjuta upp i en befintlig krypgrund om jag inte visste att dräneringen och isoleringen kunde göras klanderfritt.
Jag har bra erfarenheter av Munters avfuktare, men det finns ju några andra, billigare, som kanske också funkar bra.
Om jag inte missminner mig drar mina fläktar ca 620 kWh/år, och avfuktningen runt 1000 kWh/år.
Min bedömning är dock att golven är så pass mycket varmare att det i praktiken inte kostar nåt att köra den.
Som lite kuriosa kan jag säga att vi bott i detta hus i 17 år, och bara två år har energiförbrukningen minskat.
Första gången när vi satte in krypgrundsavfuktaren.
Andra gången när vi satte in värmepumpen.
Alla andra år har det gått åt fel håll.
Man har väl fått det för bra, mycket prylar som drar ström vet du.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #4 skrivet:
26 oktober 2010, 11:41:00 »
Citera
Det gråa röret med "frigolithatt" får vi verkligen hoppas att det hänger ihop med avloppet
och inte ventilationen. Sådana tingestar är tänkta att släppa IN luft i avloppsstammen om
det uppstår undertryck, t.ex. vid spolning i toalett.
Gå upp och känn efter om det inte sitter ett gummimembran som hindrar luft från att
komma ut? Tryck upp memebranet med ett finger och sniffa lite så kommer du troligen
att känna (mer eller mindre) avloppslukt. Funktionen hos membranet bör kollas då och då.
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Bostadsventilation
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 965
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
Itec matte
Totning
tyke
Tobbe_5192
TS Comfort AB
johanb81
danne824
Himmapularen
fila
Rillman
Breeelin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info