Kul att du fortfarande vill ta del av mina kommentarer.
Vi kan ju börja med att peka på risken med fuktvandring om man har varmt
i vissa delar av golvet och kallare i andra. Vi får då fuktvandring mot de
kallare områdena. I ditt fall ut mot (och eventuellt upp genom) väggarna.
Det börjar likna något nu sobris. Det är sådant jag vill läsa om i tråden.
Fuktvandring från plattan är minimal. Den stod länge varm (flera år) innan plattorna lades. Mestadels fogfritt så det andas lite enklare än med fog, som normalt inte är "vattentät" Förutom duk under fyllnadsgruset lades ett plastlager på frigoliten, Så markfukten hamnar möjligen då i frigoliten under plattan och kantbalkens isolering.
Mittiväggen så att säga!
I denna diskussion i efterhand, så skulle plasten under plattan fått ligga även ut över kantbalken under Yvägg.
Den förhöjda temperaturen i mitten av golvet driver även förlusterna av energi
neråt genom golvet. Det är temperaturdifferens som driver värmeledning.
Ju högre temperaturdifferens desto mer energi leds bort.
Det är där jag börjar fundera på vari förlusten sker. Varmare i marken mitt under huset borde sprida sig utåt och minska avkylningen av marken i husets ytterkant. MEN!!! Typ att kälen kommer något närmare huset för förlusterna rak ner ökat något i mitten och samtidigt minskat från slingorna i ytterkant.
Frågan är hur märkbart detta är? Markkylan är mer eller mindre konstant och de stora förlusterna kommer huset tillgodo.
Se'n kvarstår faktum att stora ytor som känns varma, utan att temperaturen i
rummen stiger över 20 grader, tyder på hyfsat stora energiförluster.
Japp. Kör jag med alla fönsterventiler öppna på vintern få jag höja (på niberatten) tempen för att klara 20 grader inne.
Men 2015 KWH totalt i januari då det var ihållande kallt på ett hus runt 150m2 med samma temp överallt (förutom 2 förlorade grader i smällkalla vintern i garaget där portarna är boven. Plattan mäter 171,5 i yttermått...
Klart är att det inte är ett energihus, men så fasligt mycke förbrukning har jag välan inte?
Har en kamstrup elmät som ligger. Men har inte fått tummen ur..
2015 KWH / 31 dagar är 65kwh/dygn... Med dåvarande prisavtal var ett paket johnsilver/dygn bara runt 3kr dyrare än själva elkostnaden.