Jag kommer att komplettera min tråd med detta inlägg och andra inlägg om VV spartips.
Min familjs söner vill gärna duscha i 1/2 timme. Bästa sättet att få dem att sluta duscha är att efter viss tid kommer det bara kallvatten i duschen. Eller som någon sa koppla in 50 l VV beredare. Då VV är slut så är det bara kallt vatten.
Mitt sätt är istället koppla in strypning till duschen ( test i dag min dusch under 6 min 50l ) ger mig ca 6 l/min. Jag skall strypa ner flödet till att bli max 5l/min.
Då räcker VV längre och man sparar energi om duschen är lika lång som förut. Denna strypning sker direkt efter VV beredaren så ökar man flödet i duschen blir det kallare ju mer man ökar.
Nog om VV och spartips.
Jag har idag ett helt hel..vet .... Har stopp i dagvatten rören.
Puls var här med stor bil och tryckte med högtryck i rören för att rensa. de kom ej fram mellan mitt stuprör och brunnen innan gatan är det helt stopp. De sa vi kommer på måndag och skickar ner laser kamera och lokaliserar var det exakt är stopp.
Värsta fall måste jag gräva upp hela tomten för att finna felet. Vad blir slutnotan
Det måste fixas innan vintern ändå. Jag som just har fått sommar fint i trädgården.
"På brännet igen".