0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tätade ventiler höll över 15 med RF på ca 65%, medan det ute var ca 10 minusgrader. Garanterat läge för kondens längs yttersyllen med andra ord. Jag ryckte omedelbart bort alla mina ventiltätningar, och nästan omedelbart föll både temperatur och RF kraftigt nedåt.
Om man ventilerar med kall uteluft under vinter får man dels kallare golv, och dels kallare krypgrund.De kalla golven gör att det blir dyrare att värma huset, än vad det kostar att köra avfuktaren + kontrollerad ventilation med hjälp av den inbyggda fläkten i t.ex. Munters Homedry, det är i vart fall mina slutsatser.
Jag har aldrig noterat någon stående fukt på syllarna ovan kantbalken, men skall kolla detta mer nu när jag vet att problemet har uppmärksammats.Kan det bero på avsaknaden av luftomsättning i grunden när man kör med Woods?
Fuktutfällning fås på kalla ytor, och detta innebär alltså att det skulle ha kondenserat på insidan av syllen i Knuttans fall, med en större intern rörelse på luften inuti krypgrunden så borde detta inte kunna uppstå, istället borde syllen värmas till "samma" temp som krypgrunden, i vart fall på insidan, och kondenspunkten borde flyttas utåt i syllen.Låt oss säga att kondenspunkten skulle finnas mitt i syllen, kan man då verkligen få så stor fuktutfällnad att det rinner fukt från syllen?
Med en Homedry (eller liknande) där du byglar fläkten för kontinuerlig drift så får du en kontrollerad ventilation.På min avfuktare är det 30 m3/timme, varav viss del av flödet antagligen kommer innifrån huset (eftersom man tätar så gott man kan utåt).Denna typ av "bakvänd" ventilation gör att grunden blir varmare, och att eventuell dålig lukt inte kan söka sig in i bostadsutrymmet lika lätt.Har du din vanliga ventilation i drift under vintern kan du få både mer eller mindre ventilation, beroende på hur mycket och från vilket håll det blåser, än med en kontrollerad fläktstyrd ventilation.Du riskerar även att dra in dålig lukt och/eller radon till bostadsutrymmet i större omfattning än om du kör med sorbtionsavfuktare med kontinuerlig fläktdriven ventilation.