Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips om avfuktare och installation sökes  (läst 19453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad d00ape

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Tips om avfuktare och installation sökes
« skrivet: 12 oktober 2010, 07:04:06 »
Efter att läst igenom ett flertal diskussioner kring avfuktare här på Värmepumpsforum har jag fått en ganska klar uppfattning kring mina huvudsakliga funderingar inför installation av en avfuktare.
•   Anticimex tar ut överpriser för maskin (Corroventa CTR 300 TT i mitt fall) men framför allt för installation.
•   Jag kommer hur som helst att sköta installationen själv då det mesta tyder på att de flesta som gjort det tycker att det varit lätt.
•   Krypgrunder mår egentligen bäst av ventilation vilket inte rimmar med vad man utsätter den för då man tätar vid installation av avfuktare.

Jag har lite fler funderingar att ventilera:

Har tänkt installera avfuktaren enligt konstens alla regler med skillnaden att på vinterhalvåret okt-mars koppla ur den och öppna upp ventilerna. Fördelen med detta ser jag främst att jag ”tvingas” ner i grunden två gånger per år och kan upptäcka eventuella knasigheter. Jag har inte läst om någon som gjort på det sättet och är öppen för reflektioner kring idén.

•   En fundering jag då har är hur jag skall göra denna ”mobila” tätning tät?

•   Hur fruktansvärt tätt måste det vara för att effekten av avfuktare markant minskar? Har gjort en prototyp på ett ventil-lock av trä som är lätt att sätta dit och ta bort. Dock bär det ju omöjligt att få helt tät utan skum.

•   Har beslutat att det antingen kommer bli en Munters HomeDry eller en Corroventa. Några spontana reflektioner kring dessa? Är det värt 10´ extra för en Corroventa? Vart har ni köpt dom. Har tittat runt på pricerunner.se utan större framgång.

Utloggad Knuttan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips om avfuktare och installation sökes
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2010, 21:45:07 »
Jag delar helt klart åsikten om att ventilation är det bästa i många fall.
Inte minst sedan jag förra vintern vid en inspektion i min krypgrund i december upptäckte att mina syllar stod i fritt vatten uppe på grundmurarna trots asfaltspapp mellan syll och mur. Orsaken: Min grund med kondensavfuktare i drift och tätade ventiler höll över 15 ºC med RF på ca 65%, medan det ute var ca 10 minusgrader. Garanterat läge för kondens längs yttersyllen med andra ord. Jag ryckte omedelbart bort alla mina ventiltätningar, och nästan omedelbart föll både temperatur och RF kraftigt nedåt.

Jag körde sedan med öppna ventiler utan avfuktare hela vintern med helt OK temp och RF, men framåt slutet av mars började RF nå oönskade nivåer. Eftersom jag tyvärr dessutom har en något förhöjd radonhalt (markradon), tog det emot att åter sätta igen ventilerna med obefintlig ventilation som resultat. Efter lite mailväxling med TrygghetsVakten beslutade jag i slutet av mars att införskaffa Trygghetsvakten Vind Start (en fläkt med intelligent styrning). Min förhoppning var att på så vis aktivt ventilera grunden under perioder då ånghalten ute är lägre än inne, och därigenom minska både radonhalt och driftstid på avfuktaren.

Tyvärr fungerade det inte alls som planerat. Varje gång jag kopplade in TV, steg både RF och temperatur i rask takt trots avfuktare i drift. Efter ett par försök i slutet av mars la jag detta i träda, och körde vidare med helt tätade ventiler och kondensavfuktaren. I slutet av juni fick jag lite nya krafter och gjorde ytterligare ett försök mad att koppla in TV. Samma resultat igen...så nu kontaktade jag TV och yrkade på att min styrenhet måste mäta fel. De gick med på att göra en noggrann kontroll av styrenheten, och fann att den faktiskt mätte några % fel åt fel håll.
Lysande tyckte jag och såg fram emot att det nu äntligen skulle fungera. Kopplade med spänning in min kalibrerade styrenhet och fann...att det inte fungerade som planerat nu heller!  :(
Men nu föreföll faktiskt styrenheten fatta förnuftiga beslut om när det var lämpligt att ventilera, men trots det steg alltså RF med i princip oförändrad temperatur varje gång fläkten drog igång och blåste ut luft från grunden.

Efter mycket funderande kom jag fram till slutsatsen att den luft som blåses ut, ersätts av fuktig (och troligen radonhaltig) luft från marken och inte av luft utifrån. I går kväll installerade jag därför en nyinförskaffad extra kanalfläkt från CO. Denna fläkt är ansluten till samma styrenhet, men sitter i motsatt ände av krypgrunden och har till uppgift att via en ventil blåsa in garanterat frisk luft utifrån och inget annat. För att inte riskera övertryck har den nya fläkten lägre kapacitet än originalfläkten från TV.
Det var med stor spänning jag pluggade i kontakten och satte mig framför Televisonsapparaten (förkortas även TV i många sammanhang men inte här) med uppsikt över mina två trådlösa hygrometrar. Resultatet lät inte vänta på sig. Efter två timmar (och utan avfuktare) hade RF sjunkit från ca 74% till strax under 60%. Samtidigt hade temperaturen gått ner med ett par grader. I morse var RF nere på ca 55%. Lycka! :)

Nu under dagen har både temperatur och RF klättrat upp en bit igen, men det beror på att styrenheten inte har haft fläktarna igång, vilket säkert är i sin ordning med tanke på den fuktiga höstluften dagtid. Och trots avstängd avfuktare har RF hållit sig under 70%.
Kanske lite för tidigt att dra alltför långtgående slutsatser av denna aktiva ventilation, men det känns för första gången ganska hoppfullt.


Mina ventiler har en större area invändigt än utvändigt, så jag har skapat mina "mobila" tätningar av 30mm cellplast utskurna så att de fastnar en bit in i öppningen när man trycker in dem inifrån grunden. Jag har dessutom plastfolie (tunnare sort än byggfolie) längst utåt. Genom att plastfolien är större än cellplastskivan, kan jag bara ta tag i folien för att enkelt dra bort hela tätningen om jag vill. Eftersom cellplasten är lätt att pressa samman mot kanterna, anser jag att det blir fullt tillräckligt tätt med denna enkla lösning. Jag har ärligt talat inte märkt någon skillnad på avfuktningsbehovet om jag lämnar en ventil halvt öppen, så jag tror inte att detta är en kritisk faktor för en lyckad avfuktningsinstallation.

En värre detalj är nog att få bort andra eventuella källor till fukttillskott. I min grund har jag tyvärr inte kommit tillrätta med vad som egentligen orsakar att mitt RF tenderar att öka då temperaturen stiger i grunden oavsett om det är torrt eller fuktigt i luften utanför.
För att undanröja möjligheten att det kommer fukt från sidomurarna, grävde jag ned platon rund hela grundmuren i våras.
Men som med många andra insatser jag gjort med min krypgrund, verkar inte detta heller ha medfört någon revolutionerande förbättring. Jag har t.ex. sedan tidigare både byggfolie och vintermatta (10mm) på marken, och byggfolien sträcker sig även in under grundmurarna på alla ställen utom där de vilar på betongblock.
Kanske det är det de två genomgående grundmurar som går igenom hela grunden och som också vilar på betongblock med markontakt. Fast blocken ligger på makadam och inget fritt vatten finns att skåda. Och varken murarna eller blocken har någon synlig fukt, inte ens de delar som jag provat att plasta in.

Som nämnt tidigare kör jag med kondensavfuktare. (Woods DS15)
Jag har även en Acetec PD250, som jag numera bara använder som extremt exklusiv internventilation i krypgrunden. Så länge det är över 10 plusgrader ger Woods lika mycket eller mer avfuktning per kWh än Acetec. Ju varmare desto större fördel för Woods.
Om man kör med ventilerad krypgrund under den kallare (och torrare) delen av året, behöver man knappast någon aktiv avfuktning vid temperaturer under 10 grader i grunden, så jag finner ingen större mening med att satsa på en sorbtionsavfuktare som både är dyr i inköp och drift. Det är i varje fall min slutsats utifrån just min krypgrunds förutsättningar.
« Senast ändrad: 17 oktober 2010, 19:25:43 av Knuttan »

Utloggad d00ape

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Tips om avfuktare och installation sökes
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2010, 06:35:02 »
Mycket intressant läsning att ta del av dina erfarenheter.

Jag har bestämt mig för att vänta tills i vår med att installera en avfuktare och då blir det troligen en Munters HomeDry. Klurar fortfarande på de mobila tätningarna. Hade tänkt att montera dessa utifrån på de flesta ställena men det kanske är lika bra att göra det från insidan. Förstår inte riktigt hur din konstruktion på dessa ser ut. Var hittade du materialet till dessa. Finns det någon möjlighet att du bifogar en bild?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips om avfuktare och installation sökes
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2010, 07:04:19 »
Om man ventilerar med kall uteluft under vinter får man dels kallare golv, och dels kallare krypgrund.
De kalla golven gör att det blir dyrare att värma huset, än vad det kostar att köra avfuktaren + kontrollerad ventilation med hjälp av den inbyggda fläkten i t.ex. Munters Homedry, det är i vart fall mina slutsatser.

Den kalla krypgrunden kommer på våren att vara mer utsatt för fuktbelstning, alltså när utetempen blir högre än tempen i grunden så kommer man att få ett stort avfuktngingsbehov.

Jag tror definitivt på en sorbtionsavfuktare, där man kör med fläkten aktiverad året runt.

Citera
tätade ventiler höll över 15  med RF på ca 65%, medan det ute var ca 10 minusgrader. Garanterat läge för kondens längs yttersyllen med andra ord. Jag ryckte omedelbart bort alla mina ventiltätningar, och nästan omedelbart föll både temperatur och RF kraftigt nedåt.

Jag har aldrig noterat någon stående fukt på syllarna ovan kantbalken, men skall kolla detta mer nu när jag vet att problemet har uppmärksammats.
Kan det bero på avsaknaden av luftomsättning i grunden när man kör med Woods?

Fuktutfällning fås på kalla ytor, och detta innebär alltså att det skulle ha kondenserat på insidan av syllen i Knuttans fall, med en större intern rörelse på luften inuti krypgrunden så borde detta inte kunna uppstå, istället borde syllen värmas till "samma" temp som krypgrunden, i vart fall på insidan, och kondenspunkten borde flyttas utåt i syllen.
Låt oss säga att kondenspunkten skulle finnas mitt i syllen, kan man då verkligen få så stor fuktutfällnad att det rinner fukt från syllen?
Jag tycker att det känns klart osäkert.  Sc:,h

Faktiskt första gången jag hör talas om detta problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad d00ape

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Tips om avfuktare och installation sökes
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2010, 07:40:47 »
Om man ventilerar med kall uteluft under vinter får man dels kallare golv, och dels kallare krypgrund.
De kalla golven gör att det blir dyrare att värma huset, än vad det kostar att köra avfuktaren + kontrollerad ventilation med hjälp av den inbyggda fläkten i t.ex. Munters Homedry, det är i vart fall mina slutsatser.
Låter klokt, har faktiskt inte tänkt tanken förut. Men... de som påstår att krypgrundar är gjorda för att venileras. Har de ingen poäng i det? Och jag tänkte att under vintern så tillåter klimatet att ha det och då bör man göra det.?

(Just nu Oktober 18 har jag konstant under 55% RF sedan temperaturen sjönk under 15 ute.)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips om avfuktare och installation sökes
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2010, 08:03:42 »
Med en Homedry (eller liknande) där du byglar fläkten för kontinuerlig drift så får du en kontrollerad ventilation.
På min avfuktare är det 30 m3/timme, varav viss del av flödet antagligen kommer innifrån huset (eftersom man tätar så gott man kan utåt).
Denna typ av "bakvänd" ventilation gör att grunden blir varmare, och att eventuell dålig lukt inte kan söka sig in i bostadsutrymmet lika lätt.
Har du din vanliga ventilation i drift under vintern kan du få både mer eller mindre ventilation, beroende på hur mycket och från vilket håll det blåser, än med en kontrollerad fläktstyrd ventilation.
Du riskerar även att dra in dålig lukt och/eller radon till bostadsutrymmet i större omfattning än om du kör med sorbtionsavfuktare med kontinuerlig fläktdriven ventilation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad d00ape

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Tips om avfuktare och installation sökes
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2010, 20:33:24 »
Ok så du rekommenderar att täta maximalt och att ha avfuktaren igång året runt.
Har du något tips på hur jag kan täta ventilerna?

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Tips om avfuktare och installation sökes
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2010, 20:44:49 »
jag satte i dubbel frigolit, sen fogskum i alla ventilerna.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad Knuttan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips om avfuktare och installation sökes
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2010, 20:33:24 »
Ingen krypgrund är förmodligen helt lik en annan, och den lösning som är bäst för min grund behöver förstås inte vara den bästa för alla andra.

Jag har aldrig noterat någon stående fukt på syllarna ovan kantbalken, men skall kolla detta mer nu när jag vet att problemet har uppmärksammats.
Kan det bero på avsaknaden av luftomsättning i grunden när man kör med Woods?
Jag körde samtidigt min PD-250 på kontinuerlig fäktdrift, och har dubbla torrluftslangar tvärs genom hela grunden, så någon extremt stillastående luft kan inte varit problemet. PD-250 ger ju dessutom likt Homedry ett kontinuerligt utblås av luft även om den inte avfuktar.

Fuktutfällning fås på kalla ytor, och detta innebär alltså att det skulle ha kondenserat på insidan av syllen i Knuttans fall, med en större intern rörelse på luften inuti krypgrunden så borde detta inte kunna uppstå, istället borde syllen värmas till "samma" temp som krypgrunden, i vart fall på insidan, och kondenspunkten borde flyttas utåt i syllen.
Låt oss säga att kondenspunkten skulle finnas mitt i syllen, kan man då verkligen få så stor fuktutfällnad att det rinner fukt från syllen?
Syllens bredd är mindre än halva murens, och på insidan av murens ovankant bildas därmed decimeterdjupa luftfickor med en höjd av 22 mm mellan asfaltspappen och "taket". Det är nog väldigt svårt att få denna luft att inte stå still och på så vis förhindra att den blir nästan lika kall som asfaltspappen som ligger direkt på den kalla muren. Problemet i mitt fall är väl att det tyvärr finns ett kontinuerligt fukttillskott som jag inte hittat orsaken till. Om luften inne i grunden hade haft samma absoluta ånghalt som luften ute vid -10 ºC, hade ju mitt RF i grunden varit högst 15-20% istället för de ca 65% jag hade (trots avfuktare), och då hade det heller inte kunnat bli någon kondens.

Om man ventilerar med kall uteluft under vinter får man dels kallare golv, och dels kallare krypgrund.
De kalla golven gör att det blir dyrare att värma huset, än vad det kostar att köra avfuktaren + kontrollerad ventilation med hjälp av den inbyggda fläkten i t.ex. Munters Homedry, det är i vart fall mina slutsatser.
Detta kanske stämmer, men det möjligen ganska svårt att bevisa. Om man som jag har separat mätare på krypgrundsuttagen är det däremot väldigt tydligt och konkret hur mycket energi som går åt för att driva avfuktare.

Med en Homedry (eller liknande) där du byglar fläkten för kontinuerlig drift så får du en kontrollerad ventilation.
På min avfuktare är det 30 m3/timme, varav viss del av flödet antagligen kommer innifrån huset (eftersom man tätar så gott man kan utåt).
Denna typ av "bakvänd" ventilation gör att grunden blir varmare, och att eventuell dålig lukt inte kan söka sig in i bostadsutrymmet lika lätt.
Har du din vanliga ventilation i drift under vintern kan du få både mer eller mindre ventilation, beroende på hur mycket och från vilket håll det blåser, än med en kontrollerad fläktstyrd ventilation.
Du riskerar även att dra in dålig lukt och/eller radon till bostadsutrymmet i större omfattning än om du kör med sorbtionsavfuktare med kontinuerlig fläktdriven ventilation.
Jag hade gärna sett att det funkade så här i min grund, men tyvärr verkar en sorptionsavfuktares utåtriktade luftflöde göra att grunden fylls med ännu fuktigare luft. Detta förklarar väl kanske också varför jag upplever en kondensavfuktare som mer effektiv. När den avfuktar istället för min PD-250, så slipper jag ju ifrån den stora luftomsättning den ger upphov till under torkningen av sorbtionsblocket. Att som i mitt fall få in ny luft via den fuktiga marken lär väl knappast heller vara gynnsamt med tanke på markradonet.
Med hjälp av den intelligenta fläktsyrningen som TV har, kommer jag få en kraftig genomventilation av grunden då det är lägre ånghalt ute än inne. Men för att inte få alltför kallt i grunden vintertid har jag kopplat styrenheten via en ställbar termostat så att fläktarna stannar vid den temperatur jag väljer. Några minusgrader kommer jag inte att tillåta, vilket vore fullt möjligt att få om jag istället har helt öppna ventiler och vinden trycker på från norr.
« Senast ändrad: 19 oktober 2010, 21:16:19 av Knuttan »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10195
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips om avfuktare och installation sökes
« Svar #9 skrivet: 01 november 2010, 12:33:19 »
Intressant tråd. Ska mäta fuktkvoten i syllen när det blir kallt i december. Har 45mm höjd på luftfickan ovan grundmuren till blindbotten och det ger kanske lite bättre utgångsläge. Om för högt värde blir det till att lägga termostatstyrd värmekabel på distanser i luftfickan eller att isolera grundmurens utsida med isodrän, cellplast eller liknande.

Tätade ventilerna med block av cellplast xps som är ganska stadigt och enkelt kan bearbetas med en rasp för bästa passform. Min erfarenhet var att det dessutom krävs silikonsträngar runt dessa för att få ljustätt (inget ljus som strilar in någonstans en solig sommardag) såsom rekommenderas vid installation av avfuktare. Plus mycket fogskum till de sträckor syll saknades (fabrikstillverkat hus). "Mobil tätning" verkar för mig svårt att få till på ett enkelt och bra vis. För att  undgå visst tillskott av markfukt måste förutsättningarna i krypgrunden för helt ångtät markisolering vara väldigt goda. Jämna släta ytor, inga vassa stenar, krypsäkert material och infästning osv. Väldigt mycket arbete att få det helt "marktätt".

Energiförlusten genom trossbotten är inte så svår att räkna på, särkilt om man avgränsar sig till rena transmissionsförluster. Bedömmer att krypgrunden kommer att hålla i genomsnitt ca 5 grader högre temp på vintern tätad och med (kondens)avfuktare. Det minskar värmeförlusten och min egen uppskattning är att åtminstone hälften av årsförbrukningen till avfuktaren återvinns.

Ett kontinuerligt lagom undertryck i krypgrunden relativt boutrymmet borde vara det säkraste sättet hindra lukt och radon kommer in. TV har en fläkt med sådan styrning. Har själv bara påbörjat radonmätning i krypgrund, nedervåning och övervåning (huset står på en rullstensås).
« Senast ändrad: 01 november 2010, 12:35:14 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10195
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips om avfuktare och installation sökes
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2011, 19:23:08 »
Bara en uppdatering av läget i krypgrunden. Mätning av fuktkvoten i syllen på insidan visade idag 14%. Visserligen har det varit normala vintertemperaturer här senaste tiden mellan -5C och +2C men för egen del med 45mm höga syllbrädor tror jag inte det är risk för kondens i utrymmet där. Däremot ganska mycket synliga kondensdroppar under plasten. Håller RF60% med hjälp av en kondensavfuktare plus en liten byggfläkt som bara fläktar åt andra hållet. De har hittills dragit 1,06 kWh/dygn i snitt sedan mitten av oktober. Temperaturen i krypgrunden var nu +7,7C (nere och vände vid +6,1C efter den långa köldperioden).

Däremot luktade det jätteurk av döda möss. En musfälla med för detta mus i och en annan bara utlöst utan någon fastnat där. Hade lagt ut ganska rejält med råttgift men allt hade gått åt på två månader. De hade även börjat äta på gummiknapparna till temperaturvakten för kondensavfuktaren. Borde kanske testa med ultraljudsskärmma (med stålarmerad elkabel) eller börja undertrycksventilera bort muslukten? Bara tvättad makadam runt huset och tätad grund men naturligtvis hittar de någon liten springa någonstans. Den lite högre temperaturen lockar in dem i denna annars sterila miljö gissar jag. Kanske kan de livnära sig på kondensdropparna under markplasten när det är vargavinter ute.

Uppdatering efter resultat radonmätning med spårdosa under 3 månader: krypgrund (tätad) 370 Bq/m3, bostadsutrymme 30 Bq/m3, fristående garagebyggnad 90 Bq/m3. Golvbjälklaget skapligt tätt med andra ord. Lokalisering uppe på rullstensås med mest grov sand och vissa rullstenar i marken.
« Senast ändrad: 28 mars 2011, 22:25:53 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips om avfuktare och installation sökes
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2011, 19:29:23 »
Varför inte täta så att det blir mustätt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad d00ape

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Tips om avfuktare och installation sökes
« Svar #12 skrivet: 19 maj 2011, 07:22:25 »
Hej igen,

Efter en torr vinter har jag nu installerat en Munters HomeDry och tätat ventiler. Kommer behövas fogskum för att få det ljustätt.

Problemet jag har efter en vecka i drift är att få spridning på torrluften. Större delen av grunden har under 60% RF. Men i ena hörnan är det så mycket som 90%. Det är lite tiggt med utrymme till den sektionen men det finns en öppning att krypa dit.

Någon som har något tips om hur jag kan få spridning på torrluften? Sorptionsröret är som Munters rekommenderar maximala 6 m. Huset är rektangulärt 18*8 m. Avfuktaren står vid luckan som är mitt på ena långsidan.

Alla tips välkomnas!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tips om avfuktare och installation sökes
« Svar #13 skrivet: 19 maj 2011, 07:27:31 »
Kan du inte sätta in en paxfläkt som sätter fart på luften till det hörnet?
Sen kan det kanske ta mer än en vecka innan klimatet under huset utjämnat sig helt.
Går avfuktaren kontinuerligt, eller verkar den vara "nöjd" med fuktnivån och stannar då och då?

Se även till att köra fläkten hela tiden, inte bara när den avfuktar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad d00ape

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Tips om avfuktare och installation sökes
« Svar #14 skrivet: 19 maj 2011, 08:18:06 »
Hade en tanke kring någon slags fläkt men skönt att iden kommer från någon annan än ur mitt huvud. Var får man tag i en "paxfläckt"?

Jag har haft fläckten igång kontinuerligt men avfuktningen slår av till och från. Sensorn står på ca 60%.

Kanske skall vänta en vecka till innan jag gör något drastiskt men RF i det strulande hörnet var nere på 75% för att sedan på ca 2 dygn vända uppåt igen  :-\.
« Senast ändrad: 19 maj 2011, 08:39:57 av d00ape »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!