0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
@ utopiazz:För att kunna leverera ny kunskap måste man av nödvändighet vara väldigt "smal"i sitt perspektiv, annars hinner man inte ner till botten av det ämne man vill studerainnan livet är slut. Här finner vi den typiske professorn som (typiskt) har doktoreratinom ett område och alltså varit väldigt långt ner i ett smalt rör och visat sin förmågaatt hämta fram ny kunskap. Doktor är den högsta akademiska studietiteln inom ett visstämne och professor är ett ämbete (yrke). För att vara doktor och/eller professor kanvi ju inte kräva att man är bra på mer än just sitt eget smala område.När teoretisk kunskap skall förverkligas i produkter och installationer så är det helt andrakvalitéer som krävs. Nu måste det till bredd, ofta över väldigt många områden. Det är dettavi utbildar ingenjörerna till. De skall kunna inhämta färdig kunskap av ganska stort djupoch tillämpa kunskapen i verkliga sammanhang. Här görs systemdesign och konstruktions-arbete, man föväntas då även lägga in kända erfarenheter från liknande fall.Sedan skall prylarna fås att fungera och hållas igång år efter år i olika miljöer. Här ärvi i stort sett bara beroende av erfarenheter som hantverkare och installatörer har fråntidigare liknande fall.I vart och ett av ovanstående tre steg riskerar vi ju att parterna pratar förbi varandraav olika skäl och det måste man ju vara uppmärksam på och kunna hantera. Men detär ju INTE så att vi skulle klara oss utan något av de tre stegen.