Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkopplat 1-rörssystem  (läst 4261 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
Felkopplat 1-rörssystem
« skrivet: 22 september 2010, 20:08:15 »
Har jag någonting att vinna på att koppla om mitt värmesystem i andra riktningen?

Vad jag kan förstå av vad jag läst här på forumet så blir det vissa tryckförluster som det nu är kopplat. (Se bif. Bild)

När VP installatören kopplade in VP:n så kopplade han in flödet på slingorna till övervåningen i fel riktning.
 Det var tänkt att framledningen skulle matas via den röda slingan som bestÃ¥r av 22mm prisol och som grenas ut till de bägge blÃ¥ slingorna av 15 mm prisol som via raddarna gÃ¥r direkt ner till pannrummet. DÃ¥ skulle den förmodade tryckförlusterna komma pÃ¥ returerna  först efter de sista radiatorerna i slingorna. Där ansÃ¥g jag att det inte skulle medföra nÃ¥gon större nackdel för funktionen. Arian pÃ¥ 22mm röret är ca 2,6  ggr. arian pÃ¥ de bägge 15mm:ers slingorna. Eftersom riktningen blev fel sÃ¥ blev jag tvungen att lägga korskopplingar pÃ¥ fyra av de fem radiatorerna  i stället för pÃ¥ en av fem. Dessa kopplingar medför förmodligen lite extra tryckförluster förutom de lÃ¥nga dragningarna med klena rör. Jag har hitintills inte haft nÃ¥got större obehag av felkopplingen, förutom att det pÃ¥ den sista radiatorn (radiator 4.) i slinga ett har varit svÃ¥rt att fÃ¥ nÃ¥gon värme pÃ¥.  PÃ¥ slinga 2 har ja hitintills endast haft en radiator  (En TP2) pÃ¥ men jag ska nu ocksÃ¥ koppla in golvvärmeslingan i badrummet (Grön slinga) samt en handdukstork.  22 mm slingan (den röda) är ca 17 meter lÃ¥ng mellan VP:n och fördelaren och 15mm slingan som gÃ¥r mot radiator 5 är ca 22m lÃ¥ng och avstÃ¥ndet till radiator 1 i slinga ett är ca 10m. Alla tre slingorna stiger tvÃ¥ vÃ¥ningar.  Jag stÃ¥r ocksÃ¥ i begrepp att koppla in radiatorer i källarplanet där jag ämnar ha ett tvÃ¥-rörssystem. Är det nÃ¥gon ide att göra dessa förändringar i samband med att jag kapar av rören för att koppla in den nya slingan? Det kommer att bli lite extra pyssel med att hänga om radiatorerna eftersom jag mÃ¥ste ta bort korskopplingarna. Jag är inte sÃ¥ haj pÃ¥ det där med tryckförluster. Jag undrar därför om det är nÃ¥gon som kan hjälpa mig att räkna pÃ¥ dessa.

Jag vore tacksam för lite råd
//Jarlen



« Senast ändrad: 24 september 2010, 05:58:47 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Felkopplat 1-rörssystem
« Svar #1 skrivet: 25 september 2010, 19:53:02 »
Ingen som har några råd att ge?
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felkopplat 1-rörssystem
« Svar #2 skrivet: 25 september 2010, 20:07:39 »
Rent spontant känns det inte som om det spelar någon roll om strypningarna sitter på fram eller returledning, det totala tryckfallet torde bli detsamma oavsett vilken väg flödet går.
Jag är dock osäker, och förstår inte riktigt helt hur det är kopplat. (kanske därför inte fler svarat)
Låter som om installatören borde få göra om det hela, inte du.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Felkopplat 1-rörssystem
« Svar #3 skrivet: 26 september 2010, 01:11:34 »
Hej Rickard!  Tack för att du engagerar dig.

Jag ska föröka att förklara lite grundligare.

Det är kopplat sÃ¥ att frÃ¥n VP:n som stÃ¥r i källaren sÃ¥ stiger tvÃ¥ stycken 15mm rörledningar förbi bottenplanet upp till övervÃ¥ningen där de är horisontalt dragna i bjälklaget. Varje ledning försörjer varsin värmeslinga. Den ena slingan försörjer radiator 1,2,3 och 4 Den andra slingan viker av och gÃ¥r fram till radiator 5 pÃ¥ andra kortsidan pÃ¥ huset.  Efter respektive slutradiator sÃ¥ gÃ¥r de fram till en gemensam fördelare ansluten till en 22mm retur som gÃ¥r direkt ner till VP:n i källaren. Fördelaren är förlagd i badrumsväggen, och här finns ocksÃ¥ avsättningarna  för handdukstorken och golvvärmeslingan.

Efter det att jag läst en trÃ¥d här pÃ¥ forumet där man beskrev tryckförlusterna i värmesystem. Det fick mig att börja att fundera. Man angav här bokstaven R som tryckförlusten. Vanligtvis betyder R resistans = friktion sÃ¥ jag fick en  känsla av att mitt system i övervÃ¥ningen inte fungera optimalt, eftersom jag har sÃ¥ lÃ¥nga ledningar fram till radiatorerna. Framförallt den som sitter pÃ¥ bortre kortändan som är extra lÃ¥ng. Jag gjorde dÃ¥ en beräkning pÃ¥ arian pÃ¥ 22 respektive 15 rör och fann att ett 22 millimeters rör har nästan 3ggr större aria än ett 15 millimeters rör. Min teori är dÃ¥, att om man vänder pÃ¥ strömningsriktningen kommer mynningen pÃ¥ 22 millimeters röret som dÃ¥ blir tillopp, att ligga mycket närmare första radiatorn i slingorna och friktionen borde dÃ¥ minska fram till första radiatorn. Man beskrev även i trÃ¥den, att bockar, böjar och stigningar ocksÃ¥ ökade tryckfallet. DÃ¥ torde även de befintliga korskopplingarna pÃ¥verka flödet. Min teori som jag försöker fÃ¥ bekräftad, är att det största tryckfallet dÃ¥ kommer att inträffa först efter radiatorerna, och dÃ¥ känns det som om det inte spelar nÃ¥gon roll om trycket är mindre eftersom vattnet dÃ¥ endast ska transporteras tillbaka för uppvärmning. Om man tar slingan som gÃ¥r fram till bortre kortändan sÃ¥ är den för närvarande ca 22meter. Ska jag även koppla in en handdukstork och golvvärmeslingan sÃ¥ torde det bli ännu större tryckförluster. Men skulle jag vända pÃ¥ strömningsriktningen sÃ¥ skulle vid golvvärmeslingan initialt ha tre gÃ¥nger sÃ¥ högt tryck. Under förutsättningen att trycket är proportionelig mot kvadraten pÃ¥ ytan.

Mvh//Jarlen
« Senast ändrad: 26 september 2010, 01:36:50 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felkopplat 1-rörssystem
« Svar #4 skrivet: 26 september 2010, 08:25:29 »
Ja, handdukstork och golvvärme kommer ju att ta ytterligare en del av flödet, och i detta fall från samlingsröret som sitter på returen, jag förstår inte riktigt hur du skall kunna få till en retur från handdukstork och golvvärme när du liksom tar framledningen från returen?
För att jag och andra skall förstå hur det ser ut skulle det nog vara bra om du gjorde ett schema med hur ditt system ser ut.
Rent generellt tycker jag att du verkar ha för klena rör genomgående, så visst är det viktigt att i vart fall få det att fungera så bra som möjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Felkopplat 1-rörssystem
« Svar #5 skrivet: 26 september 2010, 20:52:30 »
Hej igen Rickard!
Jag  menar inte att jag har för avsikt att koppla in handdukstork och golvvärmeslinga pÃ¥ returen. Vad jag menar är att jag ska skifta slingorna nere i pannrummet efter VP:n sÃ¥ att den grövre 22 mm returen blir framledning och de tvÃ¥ klenare 15 mm blir returer. AlltsÃ¥ det kommer bli en  grov framlednings stigare som gÃ¥r ända upp till fördelaren i badrumsväggen där radiatorvattnet fördelas pÃ¥ tvÃ¥ klenare slingor som var för sig gÃ¥r ända ner till VP:n i pannrummet. Med andra ord kommer nuvarande radiator nr 4 bli nr 1 osv. och Jag har  visat pÃ¥ medskickad bild hur slingorna är dragna. Som det är kopplat nu är det tvÃ¥ klena stigare som mynnar ut i en grov retur. Om du dubbelklickar pÃ¥ den blÃ¥ texten under bilden sÃ¥ kan du öppna och förstora den.

Mvh //Jarlen
« Senast ändrad: 26 september 2010, 21:07:48 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felkopplat 1-rörssystem
« Svar #6 skrivet: 26 september 2010, 21:33:18 »
Du bör kontakta installatören och höra med honom varför han kopplat som han gjort.
Kanske tänkte han att radiatorerna behöver en högre framledningstemp än golvvärmen, och att han därför kopplat in radiatorerna före fördelaren?
Frågan är om returen från radiatorerna går in på "matningen" till fördelaren, eller om de kommer in på returen.
Kommer de in på returen talar allt för att installatören bara kopplat fel.
Kommer de in på inkommande till fördelaren kanske det var en tanke med "felkopplingen".
Är det "bara" felkopplat av misstag skall du naturligvis koppla om nere vid värmepumpen, men det kräver ju också att du kopplar om vid radiatorerna, och det betyder även att du lagt ned en massa onödiga pengar på korskopplingar o. dyl.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!