Thomas, jag kan väl erkänna att jag kryddat min retorik en aning för att förtydliga skillnaderna mellan de politiska alternativen.
Med detta sagt så vill jag kommentera några av dina kommentarer.
RGR hade lätt kunnat ta tillbaks makten om dom skrotat Mona, begravt fastighets- och förmögenhetsskatteförslaget, omfamnat RUT och förpassat Ohly till den politikens bakgård som han tillhör. Då hade vaneväljarna röstat som man alltid gjort och stannat kvar hos sossarna. Tyvärr medgav inte ledarskapet och förändringsviljan detta och understödda av goda opinionssiffror och vänsterflanken i partiet efter förra valet fick förändringssträvarna i S stryka på foten. BIG MISTAKE!
Socialdemokraterna har ca 30% av väljarkåren kvar, och är största parti, vänstern och miljöpartiet stödjer i huvudsak deras politik, men MP ligger till höger och V till vänster.
De har tillsammans 43% av rösterna, och detta är vad jag hänvisar till när jag påstår att nära hälften delar mina uppfattningar - jag anser att jag har helt rätt i detta.
Sossarnas väljare är huvudsakligen LO-kollektivet och industrianställda, de kvarvarande s.k. arbetarna och skall väl rimligen inte ha fler väljare än så om de skall fortsätta att föra "arbetarnas" talan, d.v.s försvara arbetsrätten, låga A-kasseavgifter, bra omställningsförsäkringar och en mänsklig behandling av sjukskrivna och arbetslösa.
Jag röstade på MP för att jag håller med dig i din slutsats enligt ovan, hade man bortsett en del från den fördelningspolitiskt sämre lösningen som du räknar upp enligt ovan hade de haft en mer modern inriktning som hade kunnat locka fler väljare att rösta på dem. (Även om jag tror att RGR var chanslösa med Mona som partiledarkandidat, detta alldeles oavsett vilken politik de presenterat)
Jag tror att miljöpartiet hade velat ha det precis som du skriver, och jag anser att det, tillsammans med en delvis annan inriktning på miljöpolitiken och behandlingen av sjuka och arbetslösa skulle ha kunnat bli ett bättre alternativ än alliansens.
Vänstern gjorde dock så att de tvingades återinföra förmögenhetsskatt och fastighetsskatten, och även om det bara skulle bli 1% som belastades av dessa skatter var det säkert tillräckligt avskräckande för att de skulle tappa några procent av väljarna enbart på detta förslag, som ju faktiskt inte ens skulle generera några nämnvärda intäkter till staten.
Riktigt dåligt alltså.
Det stora problemet med ständigt sänkta skatter är inte själva sänkningarna, utan vad det på sikt innebär.
När skatterna har sänkt så mycket som det går, och en ny stor lågkonjunktur slår till, ja då kommer det inte att finnas något att spara på utan att det blir riktigt riktigt kännbart för alla som behöver hjälp av staten på ena eller andra sättet, det kommer att drabba både fattiga (som t.ex. behöver socialbidrag, bostadsbidrag eller liknande för att klara sig), sjuka (höjda avgifter, dyrare läkemedel, lägre ersättning o.s.v.) och arbetslösa (lägre ersättningar, kortare perioder och kortare väg till socialtjänsten med allt vad det innebär)
Det är den utvecklingen som är mer eller mindre ofrånkomlig när man i ekonomiskt goda tider sänker skatterna allt vad som går, och det är precis vad jag tror att alliansen kommer att göra, frågan är hur många vanliga Svenskar som tänkt så långt?
Köttben vet jag inte. Det är ju inte direkt så att storstadsväljarna är någon gynnad grupp, tvärtom. Tror du det har du gravt missuppfattat läget. Vad är det förresten för köttben du tänker på som ALLA ANDRA FÅR BETALA?
Köttbenet jag anspelar på var slopandet av fastighetsskatten, den har betalats av alla andra, jag och många andra t.ex. som tidigare hade låg fastighetsskatt har nu fått en fastighetsavgift som är typ 50% högre än vad fastighetsskatten var, och alla som fått börja betala mer för sin A-kassa, även de sjuka och arbetslösa har fått vara med och betala.
Med detta sagt vill jag än en gång påpeka att fastighetsskatten antagligen överlevt sig självt, när den verkligen fungerade som tänkt hade en vanlig "Svensson" som regel inga dyra bostäder, utan skatten drabbade främst skattesmitare som hade en låg eller obefintlig årsinkomst, trots att de var förmögna (skatteplanering).
Nu när bostadsmarknaden i många storstadsområden är så överhettad som den är har bostadspriserna dragit iväg så mycket att skatten drabbade alldeles för många vanliga "Svenssons" och det var hög tid att göra en översyn på skatten.
Detta undanröjer dock inte det faktum att slopandet av skatten har betalats av någon, och man behöver inte vara ett geni för att förstå vilka som fått stå för kulorna.
Om vi ska använda din betydelse av ordet strategisk kan du enkelt vända på din teori och säga att sossarna alltid strategiskt valt att ge bidrag till stora grupper (som får det bättre) för att vinna väljare på bekostnad av dem som arbetar (som då får det sämre). VAD ÄR SKILLNADEN?
Det finns en ideologisk skillnad i synsätt här.
Om man tror att samhället blir bättre av att även de mindre lyckligt lottade i samhället kan leva ett drägligt liv, med någon form av bidrag, så måste man inse att det inte handlar om valstrategi,utan om ideologi.
Och om man har den ideologin så kan man svårligen tro att motsatsen, alltså att man minskar stödet till de mindre lyckligt lottade i samhället skulle vara annat än just en valstrategi för att ge majoriteten, de mer lyckligt lottade, skattesänkningar som betalas av de som har det sämre.
Om det är solidarisk att driva en politik som saknar utvecklings och tillväxtfrämjande element och systematiskt gömmer undan personer i utanförskap, med små utsikter till återinträde på arbetsmarknaden, och på sikt dränerar statsfinanserna tror jag att jag passar.
Jag menar att RGR alternativ erbjöd mer framtidssmarta utvecklingsmöjligheter, och som skulle ha befrämjat tillväxten på ett bättre sätt, om detta blir vi nog inte eniga, men jag måste ändå få säga vad jag tror, jag tror på en grön omställning som lösningen på väldigt många framtidsfrågor, samt utveckling och tillväxt.
Jag tror inte på utbyggnad av kärnkraften som enda lösning på dessa frågor, och har faktiskt svårt att se att alliansen har kommit med något annat verkligt skarpt förslag som befrämjar utveckling och tillväxt, du får gärna räkna upp några om du kan.
När det gäller småföretagen så tror jag att RGR hade en bättre politik, i vart fall det lilla jag sett, det skulle i vart fall ha inneburit en förbättring för mig som liten företagare.
(Sänkt skatt och med ett uttalat mål att erbjuda även småföretagare bra sjukförsäkring och vettiga omställningsförsäkringar)
På tal om detta införde alliansen just en "förbättring" för oss småföretagare, vi fick helt plötsligt 7 karensdagar i sjukförsäkringen. Hur det kan kallas en förbättring har jag väldigt svårt att se...
När det gäller kraven som ställs på de sjukskrivna, eller en mer rigorös inställning till sjukpensionering anser jag inte att RGR har en i grunden annorlunda uppfattning än alliansen, det var helt åt pipan som det var, och som jag uppfattat det hela är det i princip bara "stupstocken" som RGR vill undanröja, och det kan väl inte finnas många som tycker att "stupstocken i sjukförsäkringen är vettig.
Är verkligen arbetsförmedlare bättre på att avgöra arbetsförmåga än den läkare som intygar att en sjuk saknar arbetsförmåga?
Politiken handlar i praktiken inte så mycket om ideologi utan i huvudsak om att behålla makten. Vissa inslag av ideologiska beslut finns såklart men syftet är sällan att förverkliga en ideologi. Det är snarare så att ideologin omsätts i praktiken endast då man tror att den attraherar tillräckligt stora väljargrupper. Annars får ideologin regelmässigt stå tillbaks för väljarfjäskande.
Måhända har du rätt, och om detta är fallet så är det tragiskt, jag hoppas i alla fall att den lilla gnutta ideologi som finns kvar kan göra skillnad åt ena eller andra hållet beroende på vad man väljer att rösta på.
Det är ju den missuppfattning som hållit tillbakshögerpartierna i alla år. Sossarna förstod tidigt att makten var det viktigaste och fokuserade sina resurser på att behålla den. Högerpartierna trodde att det räckte med en bra politik (som man gott kan ifrågasätta så här i efterhand) och att makten då skulle komma liksom per automatik. Så är ju inte fallet.
Jag tror inte riktigt att du har rätt här, det som hänt är en ordentlig omsvängning i moderaternas politik, eller i vart fall i deras retorik, och detta samtidigt som LO-kollektivet och industriarbetarna blir allt färre har gjort att sossarnas trognaste väljare minskat i antal.
Detta sammantaget har gjort att alliansen har lyckats ta och behålla makten.
Jag är hoppas/tror att det förmodligen bara kommer att hålla i 4 år till, men sett till det troliga scenariot att vi kommer att ha högkonjunktur över hela denna mandatperiod skulle det inte förvåna mig om alliansen sitter i 8 år till.
Uppvaknandet kommer att ske vid nästa stora lågkonjunktur, och då kommer alliansen inte att ha en chans.
Men det är ändå någon form av trend som vi ser som inte kommer att ändras framöver, kanske blir det i framtiden så att RGR får regera en period och alliansen två, istället för det omvända som gällt de senaste årtiondena. Detta då främst beroende på moderaternas omdaning, och den minskande skaran gammaldags "arbetare".
Noterar slutligen att du till stora delar släppt din gammelkommunistiska klasskampsretorik i detta inlägg. TREVLIGT
Även jag noterar att dina kränkande inlägg inte avspeglas i detta inlägg, vilket de aldrig bör göra i en politisk debatt, även detta är trevligt, eller i vart fall känns det mer civiliserat.