0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Sitter här i kylan och ångrar att jag inte gjort något åt värmen i huset i sommras!Vi har ett värmesystem av typ Bacho som installerades 1989 då vårat Boro-hus byggdes.Antar att detta har fungerat bra, men 2006 inredde tidigare ägare vinden och om värmesystemen nu är underdimensionerat är bara en gissning.Vi flyttade in 2008 Jan och har haft väldigt varmt på sommrarna och kallt på vintrarna. Dessutom är systemet väldigt trögt och hänger inte med i temperaturväxlingarna.Systemet har en spiskåpa med en värmeväxlare och värmesystemsenheten sitter i tvättstugan.Vi har en separat varmvattenberedare.Inställningsmöjligheterna är minimala och energiförbrukningen maximal. Elräkningen för december hamnade på 6700:-. På tok för mycket oavsett elavtal.Mina funderingar då:1. Är detta ett system som är värt att satsa på?2. Kan man byta ut delar av systemet och få en flexiblare reglering. Och kanske till och med billigare driftskostnad.3. Vilka alternativ har jag om jag vill byta/investera system? Kan man få ett system där varmvattnet är med i samma system?4. Kan jag sänka min elförbrukning? Hur mycket?5. Vilka leverantörer finns för detta? (Södra Dalarna)Tacksam för alla svar jag kan få!