0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du kommer att köra vidare på Nordenberedaren och låta solen värmaden först, så ser jag inget behov av dubbla solslingor i "lågtemperaturtanken".Däremot är det alltid bra att få förvärmningen av varmvatten utsträckt i tankenshela höjd. Varje slinga ökar tankens pris med mellan 3 och 4.000:-
Aha, det var det jag anade...Om du har utrymmet så brukar jag rekommendera två ack.tankar. Med en volym påsammanlagt 1000 liter och 10 kvadratmeter solfångare på taket får du en anläggningsom kan hjälpa till ordentligt även mad värmen.Vid kombinationen sol - värmepump behövs nästan alltid spetsning av varmvattnetmed el. Antingen elpatron i högtemperaturtanken eller en liten el-beredare i seriemed beredarslingorna i tankarna.
Idén med två tankar istället för en och 100 liter eller mer per kvm solfångareär att du alltid skall ha tillräckligt kallt i botten av lågtemperaturtanken så attsolfångaren startar även när solen INTE skiner. Solslinga finns bara i botten avtankarna och elpatron bara högst upp i högtemptanken (eller separat el-VVB).Om vi sätter elpatron i tanken kan den lika gärna vara 6 kW vilket är det man kanmata med 10 A trefas. Högtemperaturtanken kan då agera elpanna för hela husetom värmepumpen skulle krångla. 3 kW går ändå inte på 10 A enfas så prisskillnadenär försumbar.Förvärmning av varmvatten sker i lågtemptanken som då kyler botten av tankensom typiskt brukar landa på 10-11 grader om inte solen har jobbat på några dagar.Solen startar då igång på temperaturer klart under 20 grader på taket och det harvi så fort det blir ljust ute.Retur från golvvärme kan tas in en bit upp i lågtemptanken, medan retur frånradiatorer typiskt kommer in en bit upp i högtemptanken.