Frågan är om man tjänar på det rent ekonomiskt...
Hej! Jag har problem med att det tar lång tid innan tappvarmvattnet blir varmt från kranen. Jag undrar om någon vet om det finns en genomströmmningsberedare som man kan installera nära tappstället och som har inbyggd termostat som bryter effekten när ordinarie varmvatten når avsedd temperatur. Jag har c:a 12 m mellan beredare och badrum och det känns onödigt att spola bort en massa vatten innan det kommer varmt i kranen.
Frågan är om man tjänar på det rent ekonomiskt... Att komforten ökar är det ingen tvekan om.
Jag har själv samma dilemma, och har funderat på vad som är bäst.
12 meter 22mm kopparrör rymmer ca 3 liter vatten. Visst kan det kännas onödigt att tappa ut det i onödan, men å andra sidan värms ju (förhoppningsvis) vattnet billigare i den ordinarie beredaren än i en extra genomströmningsberedare. Sen beror det ju såklart på hur mycket varmvatten man behöver vid det aktuella tillfället - Skall man ha en dl varmvatten så är det oekonomiskt att tappa ut 31 dl, men skall man ha flera liter så tillför inte den extra beredare nåt annat än ökad komfort. Sen har ju även genomströmningsberedaren en viss 'reaktionstid' innan vattnet är tillräckligt varmt...
Nån som är sugen och har tid att räkna på detta?