Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är produkterna för ventilerade golv onödigt avancerade - och dyra?  (läst 13877 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Ska fixa i ordning källaren så att ett par av rummen blir lite snyggare. I detta projekt ingår att göra nya golv, har då tänkt bila bort en 10 cm betong, lägga dit dräneringsgrus och gjuta en ny betongkaka. På kakan har jag sedan tänkt installera ett uppreglat trägolv, typ Nivell eller Granab. Detta eftersom jag förstår logiken att inte ha organiskt material mot betong på mark. Sen sägs det att man ska ha ventilation under golvet - det kan jag också förstå, eftersom betongen släpper ifrån sig fukt så behöver fukten ventileras bort från luftspalten mellan betong och trägolv. Allt bra så länge. Nu till mitt problem med dessa lösningar:

Firmorna som tillverkar och installerar de här grejorna verkar ta sjukt mycket betalt för ventilationslösningen, för att man ska ha en massa rör med rätt placerade hål, spridningslister och flera utsug och tilluftsventiler. Allt detta lull-lull för att man ska få en jämnt spridd luftström över varje kvadratcentimeter betong. Och givetvis ska firmorna rita upp detta i datorer som räknar på luftflödena och genererar flotta bilder med en massa pilar på. Jag tror att allt det här är onödigt och överdrivet! Jag tror att man med gott resultat kan ha en frånluftsfläkt placerad i ett hörn där det passar, och ha en tilluftsventil (som tar uppvärmd torrare luft från rummet ovanför golvet) placerad ungefär på motsatta sidan rummet, och det kommer funka utmärkt. Varför tror jag då det? Låt mig ta två exempel:

1. Titta hur vår generella bostadsventilation ser ut, i ett klassiskt mekaniskt frånluftsystem: Ett frånluftutsug i ett våtrum och ett i köket, en tilluftventil i vart och ett av de rum där luftbyte är viktigt (ofta sovrum). Inga spridningslister där inte. Varför funkar det då? Jo eftersom gaser tenderar att sprida sig med koncentrationsgradienter. Med andra ord: Om jag sitter i ett hörn och andas så kommer inte syrgasen ta slut runt mig så att jag dör. Likadant kommer koldioxiden jag andas ut inte stanna där, utan den kommer sprida sig eftersom koncentrationsgradienterna tenderar att utjämnas. Om vi då skapar ett ventilationsluftflöde genom bostaden kommer vi i detta flöde ha utrymmets lägsta koncentration av koldioxid. Då kommer det konstant ske en passiv transport av koldioxid molekyler till ventilationsflödet.

2. Tänk er ett förseglat helt tätt akvarium fyllt med vatten som färgats med karamellfärg. Om vi sätter en slang i ena änden med en sugande pump kopplad till den, och i andra änden har en slang som är kopplad till vattenkranen med ofärgat vatten. Då kommer det förstås att skapas ett stråk av klarare ofärgat vatten mellan de två slangmynningarna. Men är det någon som tror att vi efter några timmar kommer se någon karamellfärg i hörnen av akvariet? Nej, för precis som när man häller saftkoncentrat i ett glas vatten, kommer karamellfärgen passivt flytta sig mot vattenmassan med den lägre koncentrationen.

Så nu tillbaka till golvet: Problemet är alltså att jag har för hög koncentration vattenånga i luften i luftspalten under mitt trägolv. Om jag medelst en enkel utsugsfläkt, och en tilluftsventil i andra änden, skapar ett turbulent luftflöde av torrare varmare rumsluft genom min luftspalt, så ger jag mig fanken på att värmen kommer sprida sig till hela luftspalten, och att vattenångan i hörnen kommer dras mot den torrare luftströmmen och hänga med. Visst, det kommer vara en gradient där det konstant är lite högre fuktighet på vissa ställen, men å andra sidan tror jag inte att det ändå är en helt jämn fuktbelastning under hela betongplattan.

Vad tror ni andra? Någon som kan mer än jag om fysiska lagar?
« Senast ändrad: 10 september 2010, 15:47:46 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
+1  Thumbsup
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr

Problemet är alltså att jag har för hög koncentration vattenånga i luften i luftspalten under mitt trägolv.
Hej där..
Nyfiken fråga, vad har du för fuktighetshalt och hur har du mätt upp detta?
Jag har precis gjort en egen variant av golv, ej riktigt färdig.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
Hej,

jag kan inte speciellt mycket om fysiken kring det hela men det jag gjorde i mitt förra hus & nuvarande har funka bra.
Platonmatta på golv, uppdragen på vägg c:a 10cm (du kan isolera ovanpå mattan med typ frigolit) och sedan luftade golvsocklar.
På lämpligt hyffsat centralt placerat ställe så skär du hål i mattan och tejpar/vulkar fast ett 110 avloppsrör i plast som du om du vill kan sätta en fläkt i (om du suger ut den fuktiga luften eller trycker ned varmluft spelar nog ingen större roll), personligen så har jag aldrig brytt mig om fläkten utan det får ventilera med självdrag.
Har för mig att denna konstruktion kalla "flytande golv" och bl.a. finns beskriven på Platons hemsida.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
... Allt detta lull-lull för att man ska få en jämnt spridd luftström över varje kvadratcentimeter betong ...

Efter att ha tagit mig en funderare tror jag att du har fel. Beräkningarna är nog inte till för att få ett jämnt flöde, jag skulle tro att syftet är att spara energi?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Strip: Kan du utveckla? Har tagit mig en funderare också och kan inte komma på vad du menar med att spara energi?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
Strip: Kan du utveckla? Har tagit mig en funderare också och kan inte komma på vad du menar med att spara energi?

Jag menar att med optimalt fördelat flöde, kan man ha ett lägre totalt flöde. Exempelvis, vi har ett golv med 1 m² luft som behöver bytas ut en gång i timmen. Då räcker det knappast med att ventilera en kubikmeter i timmen om vi bara drar lite i mitten av golvet.
Lägre flöde = lägre varvtal = lägre förbrukning. Dessutom suger vi ju ut varm luft ur rummet, och den är inte gratis att värma upp.

Med det sagt, jag kommer sätta en vanlig billigfläkt i ena hörnet på mitt golv, å ett tillopp i ett annat hörn. Jag är övertygad - som du - att det kommer fungera utmärkt.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!