Jag byggde ett nytt hus (VillaVarm i från Piteå) på c:a 235m2 för 5år sedan. Min primära uppvärmning är en Wamsler K156 kökspanna kopplad mot en 750l ack (skulle varit 2 men det blev för trångt), acken är försedd med en 6kW elpatron(med tim-mätare) för nödfall eller när man inte är hemma. Ventilation består av ett SystemAir FTX-agg med korsströmsväxlare. Uppvärmningen sker genom golvvärme både uppe & nere med 1 central rumsgivare.
Nu i somras försåg jag kökspannan med en värmemängdsmätare eftersom jag ville veta hur mycket effekt & energi den verkligen ger.
För tillfället har jag torr blandved av god kvalitet och kan konstatera att 26kg (90l löst mått) c:a 4 laddningar av pannan, ger 60kWh till tanken och detta tar 4-5h vilket också stämmer med att jag får ut max 15-16kW på vattensidan ifrån pannan vid en rökgastemp på 350C (inte världens effektivaste panna).
Tanken rymmer c:a 750 * (90C-30C) / 0,862 = 52 kWh
90C snitt temp när tanken är full
30C snitt temp när jag börjar ladda
Resterande 8kWh förbrukades troligen genom värmesystemet samt isolationsförluster.
Den hemmavarande familjen består av 5 pers i åldern 15 - 54, så sommartid så har vi en energiåtgång för varmvatten på c:a 600 kWh/mån vilket betyder laddning av tanken var 2-3/dag, max energiåtgång för värme/varmvatten var totalt för Jan-Feb 2010 c:a 3.500kWh/mån (obs stort hus) vilket betyder att under denna period så fick jag elda c:a 50kg / 180l / 8-10h per dygn.
Med en bättre avpassad panna & ackumulatorer, alltså en panna som
faktiskt ger 30kW på vattensidan samt dubbla ack.storleken (1.500 l) så hade tillvaron kanske inte varit billigare men mycket bekvämare!.
Sensmoral:
- Fundera över verkligt energibehov
- Fundera över verkligt effektbehov (jag har en extremt välisolerad kåk (40cm i vägg, 60 cm på tak, flytande golv på platta med +30cm), så mitt effektbehov för värme är max 5kW
- Spara inte på ack.volym även om det tar plats
- Köp panna utifrån funktion & inte utseende